ESP Vintage-4 - relic made in Japan
Nestává se často, aby se vám dostal do ruky nástroj s vintage úpravou a ještě k tomu od tak renomované značky, jako je ESP. Když jsem se dozvěděl, že na mě v redakci čeká tento kousek na otestování, představoval jsem si něco ve stylu basové hokejky. Přeci jenom japonská firma ESP je známa hlavně mezi metalisty, a proto jsem očekával nekompromisní basovou drtičku strun. Jaké ovšem bylo mé překvapení, když jsem z luxusního (a hlavně neuvěřitelně lehkého a skladného!) kufru vybalil něco, co vypadalo na první pohled jako hodně jetý Precision. Jejda, tak to bude všechno úplně jinak. A taky že bylo...
Přetočený tachometr
Baskytara je v provedení relic, což znamená, že je celá oprýskaná a vypadá, že absolvovala nespočet koncertních turné. Každá firma má své specifické know-how jak nástroje takto upravovat. Nejde jenom o to basu pořádně otlouct, ale dodat nástroji tu pravou okouzlující patinu. V některých případech se jedná o složité úpravy, které mají zajistit co nejautentičtější vzhled. U ESP zvolili poměrně mírnou variantu a při bližším pohledu je vidět, že se jednalo o systematické „ničení“. Na zadní straně těla je vytlučený dokonce jakýsi náznak vlajky EU. Vintage úprav se dostalo i krku, který má ztmavlý lak a drobné oděrky na hmatníku, které by měly napodobovat značné „ohrání“ nástroje. Tato úprava vynikne právě na javorovém hmatníku a majitel baskytary bude vypadat jako virtuóz, který hobluje krk několik hodin denně. Kouzlo takto upraveného nástroje je v tom, že i když vypadá hodně jetě, vše je na něm perfektní. ESP má naprosto dokonalé zpracování, pražce jsou začištěné a vše je dokonale řemeslně zvládnuté. Hardware je v chromu a pochází od prověřené značky Gotoh. Kobylka je z robustně působící slitiny a je dokonale spojená s tělem nástroje. I u drahých a renomovaných značek se často stává, že kobylka není celou svou plochou v kontaktu s tělem baskytary, což má velký vliv na rezonanci a sustain tónů. Snímače jsou od další renomované značky, a to od Seymour Duncan s označením Basslines. U krku je zdvojený snímač typu Precison SPB–2 a u kobylky singl typu Jazz bass SJB–2. Elektronika je pasivní, k dispozici jsou klasické potenciometry hlasitosti pro každý ze snímačů a tónová clona. Tělo je z olše a krk z jednoho kusu javoru, osazený jednadvaceti pražci velikosti XJ. Hmatník je lakovaný s „relic“ oděrkami. Hodně neprakticky je řešený přístup k výztuze krku. Protože se nachází v dolní části, musíte prostě odšroubovat celý krk. Takže sundat struny, odšroubovat krk, seřídit, našroubovat krk zpátky a pak zjistit, že by to chtělo ještě malinko přitáhnout, brr... Naštěstí u tohoto nástroje budou takovéto korekce jednou, maximálně dvakrát za pět let.
3D zvuk
Basa hraje hodně hlasitě už nasucho. Má nekompromisní cvakavý zvuk. Jednotlivé tóny při větší razanci zní, jako bychom tloukli kladivem do různě naladěných kovadlin. Krk má profil mírně zploštělého U a pocitově mi připomíná starého dobrého Precisiona. Struny můžete dát hodně nízko, aniž by basa začala bzučet a vydávat jiné pazvuky. Přijdete tím ovšem o nezbytnou dřinu, kdy je potřeba se do nástroje trochu opřít, abychom plně využili zvukový potenciál olše a javoru. A Vintage-4 je pro takový způsob hraní jako stvořená. Když jsem nástroj zkoušel nejprve ve zkušebně na aparát, tak mě už napoprvé dostal svým silným vrčivým tónem, který kompletně zaplnil místnost. Ale to pravé překvapení přišlo až na koncertě s kapelou. Pokud měním během hraní nástroj, který má aktivní elektroniku, za nástroj s pasivkou, tak automaticky přepínám citlivost Gainu na zesilovači. Zapnul jsem tedy ESP, přepnul citlivost Gainu do režimu Passive a to, co se ozvalo z beden, mě úplně uzemnilo. Neuvěřitelně široký tón, ta basa byla prostě všude! Když jsem později porovnával hlasitost výstupu nástroje, tak překonal i některé basy osazené aktivní elektronikou. To je vlastnost výjimečného nástroje a svědčí o kvalitě materiálů, ze kterých je vyrobený. Basa taky dobře sedí na těle, netrpí ani obvyklým převažováním hlavy. Zvukové spektrum Vintage-4 je posazené do středových a výškových pásem, což má na svědomí celojavorový lakovaný krk. Nepovede se vám sice dostat ty medové středy, které jsou charakteristické pro Jazz bass, ale zato dostanete ostrý navrčený zvuk Precisiona. Z tohoto důvodu bych viděl využití espíčka v rocku, punku, a vůbec spíš v energičtějších hudebních stylech. Ideální kombinací by bylo trsátko, lednice od Ampegu a celolampový zesilovač. Při hraní prsty má basa až rhytm-bluesový nádech tónu. Slap zní agresivně a plně, ale basové pásmo by mělo být kulatější, aby lépe vynikly techničtější slapové pasáže.
Závěr
ESP Vintage-4 je návratem k prvním modelům baskytar, které začala ESP vyrábět po své expanzi na americký trh. Pro milovníky vintage vzhledu a klasického pocitu při hraní, ale se zohledněním moderních technologií a materiálů, je tento nástroj ideální volbou. Dostanou špičkový nástroj s charakteristickým plným zvukem, který se hodí spíše pro rockový styl hudby. A díky použitým materiálům a jednoduché, léty prověřené, konstrukci jim jistě bude basa sloužit dlouhé roky. O další opotřebení nástroje se tak postará majitel už sám...
Info:
ESP Vintage-4 je baskytara made in Japan pro milovníky vintage stylu za použití špičkových moderních materiálů a technologií. Nástroj je vyroben v limitované edici jako pocta první výrobní řadě baskytar z 80. let, se kterou firma ESP expandovala na americký trh. Doporučená maloobchodní cena je 45 760 Kč včetně DPH.
Plus:
prostorový zvuk
použité materiály a zpracování
originální vintage vzhled
luxusní kufr v ceně
Mínus:
přístup k výztuze krku
Technická specifikace:
tělo: olše
krk: šroubovaný (4 šrouby), javor
menzura: 864 mm
počet pražců: 21
snímače: Seymour Duncan Basslines SJB—2 (kobylka) a SPB—2 (krk)
elektronika: pasivní, 2 x Volume, 1 x tónová clona
hardware: Gotoh