ESP KH-DC a LTD KH-DC - kytary signované Kirkem Hammettem

Tenhle třešňově zabarvený párek vypadá už na první pohled fantasticky. Jednovaječná dvojčata. V lecčems se odlišují, včetně ceny. A to hned dvojnásobně.

ESP versus LTD

Uznávaná kytarová firma ESP, původem z Japonska, už léta sídlí ve slunné Kalifornii. Některé signované modely svých kytar vyrábí ve dvou verzích, pod hlavičkami ESP a LTD. Ty se liší provedením, použitým materiálem, místem výroby a také cenou. Kousky označené ESP jsou „top“ modely, vyráběné v Japonsku. Ty druhé pak jsou modely s nižší cenovkou, vyráběné v Koreji. Z toho je zřejmé, která že z těch dnešních testovaných je dražší a která ta levnější.

 

Ale nenechme se zmýlit. Ta „levnější“ totiž stojí téměř třicet tisíc korun českých, ta „dražší“ pak více než dvojnásobek. To vše hovoří samo za sebe v jaké cenové a hlavně kvalitativní třídě se budeme při tomto testu pohybovat.

 

Při testování se mi chvílemi zdálo, že ta levnější hraje lépe než ta dražší. A pak zase naopak. Čert se v tom vyznej...

 

Dvojčata

Obě kytary jsou na první pohled stejné. Na druhé kouknutí už zjistíme, že nějaké rozdíly tu přeci jenom jsou. Jiný je výrobce mechanik, na hlavě mají nápis LTD resp. ESP. Po uchopení do ruky pak poznáme další: ESP má od sedmnáctého pražce žlábky na hmatníku. Jde o to samé, čím jsou známé třeba modely Stratocasteru pro Yngwie Malmsteena. A konečně, LTD je znatelně lehčí. Podobnou osobní zkušenost mám třeba se současnými reisue modely Telecasterů od Fendera, kdy ty za bratru sedmdesát tisíc jsou znatelně lehčí než levnější model za čtyřicet. Kamarád kytarář vysvětluje, že to je kvalitou dřeva: je perfektně vyzrálé a proschlé, celomasiv je lehčí. Budeme mu věřit.

 

Lepé tvary

Tvar kytar vychází z klasického Les Paula. Nejnápadnějším rozdílem je horní roh, který u předlohy chybí. Přepínač snímačů byl přemístěn z horní části desky k potenciometrům, které jsou jen tři. A dále zaujme jaksi osvobozenější krk od těla - už na první pohled je jasné, že horní polohy budou přístupnější. Jak by to taky mohlo být jinak - s ohledem na prapůvod těchto hraček.

 

Zespoda je patrné umístění elektroniky, zakryté černým plastovým krytem na čtyřech šroubech. A dále je zde lože na devítivoltovou baterii. U dražší ESP je šikovně vyklápěcí a snadno přístupné. U LTD je za klasickým šroubovacím deklíkem. Jak je bohužel zvykem, chybí detekce stavu baterie.

 

Jak už bylo zmíněno, máme tu dva potenciometry hlasitosti (pro každý snímač jeden) a společnou clonu. Kolečka potenciometrů jsou klasická, ale úplně mi nesedí, protože mají tendenci prokluzovat. Ale tradice je tradice...

 

Trochu překvapující bylo, že u ESP zlobil přepínač snímačů. Při přepínání znatelně chrastil, po přepojení na krkový snímač chvílemi vůbec nehrál. U kytary za sedmdesát „kolíků“ je to docela zarážející. Jak je vidět, i v Japonsku občas udělají chybu.

ESP KH-DC a LTD KH-DC - kytary signované Kirkem Hammettem
ESP KH-DC a LTD KH-DC - kytary signované Kirkem Hammettem

Do ruky

Obě kytary jsou velmi příjemné, perfektně sedí do ruky. Nic se nepřevažuje, kytara jakoby člověku na krku visela už léta.

Hmatník je pohodlný, rychlý, struny jdou snadno vytahovat. Oba nástroje drží ladění i při méně šetrném zacházení. Hra ve vyšších polohách je jedna velká radost. I s velkými prsty si lze snadno zahrát nad dvanáctým pražcem. U ESP je to ještě lepší zážitek díky vysoustruženým mezerám mezi pražci. Tóny znějí lépe, déle doznívají.

 

Obě kytary byly slušně seřízené už z výroby, jen bylo třeba seřídit oktávy u E a A. Vše dobře ladilo, nikde nic nedrnčelo, dohmat byl tak akorát. U ESP bylo nutno natáhnout nové struny, ty původní byly jak vytahané bláto. Výměna strun je snadná a probíhá velmi rychle. Kolíky jsou zamykatelné, tedy mají šroubek na zachycení provlečené struny.

 

Spojení těla a krku je provedeno velmi pevně. Téměř nejde využít známý trik, kdy chytím nástroj za hlavu a tlakem proti strunám měním rozladění. Drží to skutečně festovně.

 

Obě kytary byly představeny na letošním lednovém Namm Show jako výročí spolupráce ESP s Kirkem Hammettem, která trvá už dvacet pět let. V současnosti ESP nabízí čtyři modely signované Jamesem Hetfieldem a osm Kirkem Hammettem.

 

Elektrika

Po zapojení do aparátu se projeví to hlavní: krásný, dlouhý tón. Kytara nádherně zpívá. Zkreslené zvuky jsou naprosto fantastické. A ten dlóóóóuhý sustain...

 

Barva zvuku je temnější, hezky koresponduje s celkovým vzhledem nástroje. Snímače jsou silné, aktivní elektrika se nezapře. Nic se nehltí, hra je čitelná.

 

Při hraní čistých zvuků narazíme na určité limity. Uvítal bych ve zvuku více výšek. Ani při vytočené cloně na maximum se je nedaří získat. A dále se zde projevuje, že snímače brzo kreslí. Takže při čisté hře je nutné částečně stáhnout volume. Chce to trošku cviku. Holt na čisté zvonivé zvuky nejsou tihle predátoři stavění. Jejich doménou je zkreslení.

ESP KH-DC a LTD KH-DC - kytary signované Kirkem Hammettem
ESP KH-DC a LTD KH-DC - kytary signované Kirkem Hammettem

Je skvělé, že se podařilo dostat k testu obě kytary najednou. Člověk tak měl možnost poměřit je naráz v „přímém přenosu“. Zkoušel jsem je porovnávat při slepém testu, ale úplně objektivní to nebylo: ten rozdíl ve váze vždycky prozradil, co právě držím v ruce. Obě hrály skvěle, obě měly charakteristický temný tón. Dokonce se mi chvílemi zdálo, že ta levnější hraje lépe než ta dražší. A pak zase naopak. Čert se v tom vyznej... Obě mají velmi podobný tón. ESP měla o maličko méně basů, byla o malinko lépe čitelná a jakoby kultivovanější než LTD. Ale budu poctivý: přiznávám, že nějaký zásadní rozdíl ve zvuku či pocitu ze hry jsme nezaznamenali ani já, ani přizvaní kamarádi.

 

Závěr

Oba nástroje nabízí luxus po všech stránkách. Vzhledem, hratelností i zvukem. Rozhodně nejsou určeny jen a pouze na tvrdé metalové riffy. Bez problémů jsou schopny provést hudebníka vodami mnoha dalších žánrů, od big beatu po jazz.

 

Po delším přemítáním jsem se rozhodl, že nebudu hodnotit cenu. Těch několik odlišností, nižší váha a kvalitnější materiál, možná na první pohled úplně nevysvětlují dvojnásobný rozdíl v ceně. Ale mnohé se může projevit až po delší době (měsíce, roky). Rukama už mi prošlo pár dražších nástrojů, a ono to tak chodí. Kytary za padesát a sto tisíc se často liší už jen v drobnostech. Čím vyšší liga, tím méně rozdílů najdeme. Ale vždycky tam něco je. Pokud hledáme náš kytarový grál, pak jiná cesta asi není, než stoupat po malých krůčcích vzhůru a za každý pomyslný krok platit víc a víc...

 

Pokud budete hledal kytaru s vlastnostmi, jež nabízí i tyhle krasavice, bylo by chybou je alespoň nevyzkoušet. A pokud by vám káply do noty a nevěděli byste kterou, řídil bych se jednoduchým přístupem: Kdybych měl na tu dražší, beru ji. Kdybych měl na tu levnější, beru tu druhou. Obě kytary jsou skvělé nástroje s vlastní duší. A ten zkreslený zvuk...

PS: ... že bych vzal tu druhou?

 

Info:

Kytary KH-DC ESP a KH-DC LTD jsou signované kytaristou Kirkem Hammettem. Tvar těla vychází z Les Paula. Mají aktivní EMG snímače a zlacenou mechaniku. Model ESP je dodáván včetně luxusního pouzdra a certifikátu. Doporučené ceny: 74 000 Kč za model KH-DC ESP, 35 000 Kč za model KH-DC LTD.

 

Plus:

zkreslený zvuk

hratelnost

vzhled

pevný spoj krk-tělo

uložení baterie (ESP)

vybrání pražců (ESP)

kufr a certifikát (EPS)

 

Mínus:

málo výšek na čistém zvuku (velmi subjektivní)

knoflíky potenciometrů

váha LTD v porovnání s ESP

chybí detekce stavu baterie

 

www:

www.espguitars.com/guitars/signature/esp-kh-dc.html

 

Technická specifikace

 

ESP KH-DC Kirk Hammett Signature

typ těla: double-cut

tělo: masivní mahagon + top z fládrovaného javoru

krk: mahagon, lepený

hmatník: palisandr

menzura: 648 mm

profil krku: thin U

počet pražců: 22 pražců, vybrání mezi 17.-22. pražcem

snímače: EMG 81 u kobylky a EMG 60 u krku, oba aktivní HB

přepínač: třípolohový

ovládání: 1x snímače Volume u krku, 1x snímače Volume u kobylky, 1x společná tónová clona

šířka nultého pražce: 42 mm

kobylka: pevná

ladicí mechaniky: Sperzel, zamykatelné

barva hardware: zlatá

 

LTD KH-DC Kirk Hammett Signature

typ těla: Double-Cut

tělo: masivní mahagon + top z fládrovaného javoru

krk: mahagon, lepený

hmatník: palisandr

menzura: 648 mm

profil krku: thin U

počet pražců: 22

snímače: EMG 81 u kobylky a EMG 60 u krku, oba aktivní HB

přepínač: třípolohový

ovládání: 1x snímače Volume u krku, 1x snímače Volume u kobylky, 1x společná tónová clona

šířka nultého pražce: 42 mm

kobylka: pevná, zamykatelná TOM + tailpiece, Tonepros

ladicí mechaniky: ESP, zamykatelné

barva hardware: zlatá

Psáno pro časopis Muzikus