Engl E646 Victor Smolski Limited Edition - univerzální kytarová hlava

Engl E646 Victor Smolski Limited Edition - univerzální kytarová hlava
Engl E646 Victor Smolski Limited Edition - univerzální kytarová hlava

Engl E646 je asi ten nejuniverzálnější rockový aparát, jaký jsem kdy měl tu čest slyšet. Je vidět, že Victor Smolski, podle kterého je zesilovač zkonstruován, opravdu ví, co chce.

Už design hlavy napoví, že se jedná o aparát určený výhradně na tvrdší styly rockové muziky. Hlava je obalena doslova hadí kůží a přední panel je vyloženě „metalový“. Chromový nápis Engl není přichycen na nějaké destičce nebo plastu, nýbrž je přilepen na řetězech černé barvy. Ano, čtete správně. Je to pět řad černých řetězů, které nesou logo Engl.

 

Popis

Výkon tohoto zesilovače je sto wattů, ale na druhou stranu by mě asi padesát wattů u takto vzhlížející hlavy trošku zklamalo. E646 je čtyřkanál, který je osazen v konci čtyřmi elektronkami 6L6GC. V předzesilovači jsou tři ECC83. Každý z kanálů má svůj Gain a Volume. Kanály Clean a Crunch mají společné potenciometry pro basy a středy. Potenciometry, Trable-Clean a Trable-Crunch, napoví, že si výšky u každého kanálu můžete dopřát dle vlastního vkusu.

 

U kanálů Lead 1 a 2 tomu tak ovšem není, což je možná na škodu, ale každý by to hodnotil jinak. Lead kanály mají společné basy, středy, výšky a potenciometr Middle-Voiced, kterým upravujeme trošku jiné středové frekvence, než jsme zvyklí. K funkci Middle-Voiced patří i tlačítko, takže můžeme tuto funkci kdykoliv vypnout či zapnout.

 

Poslední čtyři potenciometry jsou společné pro všechny kanály. Jedná se o Master A, Master B, Presence a Depth Punche (nastavení síly hlubokých a vysokých frekvencí). Mezi mastery A a B můžete přepínat, takže bych to viděl jako velké plus, třeba při zesílení na sólo. Další zajímavou věcí na předním panelu je Power Tube Monitor. Každá lampa má svoji LED diodu - například V1 - a tak je hned jasné, jestli jsou lampy v pořádku, či jestli nějaká začíná zlobit.

 

Jak vypadá zezadu?

Na zadním panelu jsou čtyři vstupy pro footswitche. Pro přepínání mezi Master A a B nebo aktivaci Middle-Voiced, pro přepínání mezi jednotlivými kanály, pro FX Loop Noise Gate a poslední je vhodný pro MIDI přepínač ENGL Z9. Další funkcí je možnost nastavení zabudovaného Noise Gateu pomocí potenciometru. Dále tu máme vstup, výstup a nastavení efektové smyčky.

Poslední, co nám tu ještě zbývá, je pět výstupů pro reprobox(y). Hlavu můžeme zapojit: 1 x 4 Ω, 1 x 8 Ω, 1 x 16 Ω, nebo 2 x 8 Ω a 2 x 16 Ω.

 

Jak to hraje?

Zesilovač jsem testoval přes box Marshall JCM 900 1960 Lead. Kytaru jsem používal Kobrle Custom Guitars model Les Paul. Tentokrát jsem nástroj nezapojil do zdířky klasicky nadepsané Input, nýbrž Straight to Hell. Měl jsem možnost si Engl poslechnout zvlášť, ale i v kapele, což je vždycky lepší. Zjistíte, jak se aparát prosadí. A věřte tomu, že se prosadí. Zvuk, který se hrne, proleze přes celou kapelu i při různých nastaveních, ale především při více středech je to buldozer, který vše zválcuje.

 

Clean

Čistý kanál nabízí velkou paletu zvuků, ostatně, jako další tři kanály. Můžeme zde nastavit křišťálově čistý zvonivý zvuk, ale i medově teplý, který mému Les Paulu neuvěřitelně svědčil. Když otočíte potenciometrem Clean Gain doprava, začne aparát příjemně kreslit, ale neztrácí nic na dynamice. Při větším gainu získáte i zvuk crunch, který se mi líbil víc než některé crunche jiných aparátů.

 

Crunch

Crunchový sound mě doslova uchvátil svojí pestrostí. Můžeme tento kanál nastavit od příjemného crunche třeba vhodného na blues, kde potřebujeme jen málo gainu, až po tvrdý metalový zvuk, kde bych to už nebral jako crunch, ale raději bych dal přednost označení lead. Tento kanál se mi líbil nejvíc.

 

Lead 1 a 2

Společné nastavení pro oba umožní si udělat takzvaný „jump“ na stejném zvuku, nebo si nastavit pro každý kanál Lead jiný gain. Zvukově kanál Lead navazuje na půlku gainu crunche a pak přitvrzuje až k pořádnému metalovému zkreslení, které je zde opravdu brutální. Zkoušel jsem zde nastavit i tzv. pilu a dařilo se :-) Zabudovaný Noise Gate je vskutku funkční a při větší míře zkreslení jsem jeho vlastnosti víc než ocenil. Tedy pokud to máte opravdu, ale opravdu nahlas.

 

Závěr

Univerzální aparát pro rock a metal všech žánrů. Aparát má rychlý attack a jde hned za rukou. Prosadí se v kapele a díky jeho univerzálnosti bych se nebál ho použít i v jiných žánrech, než je rock, či metal. Doporučil bych ho jít vyzkoušet, ať se přesvědčíte sami, že je to opravdu dělo. Klobouk dolů před mistry v Englu a před panem Smolskim také. Vřele doporučuji.

 

Info:

Engl E646 Victor Smolski Limited Edition je velmi univerzální kytarová hlava. Tento aparát byl zkonstruován podle představ známého kytaristy Victora Smolskiho (mimo jiné z kapely Rage) a díky svým dispozicím se ho nemusíte bát použít opravdu kdekoli, od zkušebny přes klub až po velké pódium.

 

Plus:

univerzálnost

zvuk, který se prosadí

design

Master A a B

zabudovaný Noise Gate

kontrola lamp

 

Mínus:

Bohužel jsem nic nenašel, snad jen footswitch by mohl být součástí.

 

Technická specifikace

výkon: 100 W

počet kanálů: čtyři

lampy: 4x ECC83, 4x 6L6AC

efektová smyčka: paralelní

noise gate: ano

hmotnost: 21 kg

cena: 45 696 Kč

 

Viktor Dimitrijevič Smolski je běloruský hudebník, skladatel a multiinstrumentalista. Je členem kapely Rage. Ale to není vše. Taky je automobilovým závodníkem. Jeho první profesionální angažmá bylo u stáje Russian Sport Garage Team, kde uzavřel smlouvu na celou sezónu. A bude závodit v soutěži Russian Touring Car Championship na voze VW GTI se startovním číslem 17.

Psáno pro časopis Muzikus