Eden Metromix EM15 a EM25 - univerzální komba nižší třídy
Firma Eden novou sérií Metromix vybočuje ze své produkce známých basových aparátů a rozšiřuje portfolio o komba, která jsou určena pro hru několika nástrojů současně.
Série byla uvedena na trh roku 2012 a nyní se dostává i do českých hájů. Jedná se o univerzální nástrojová komba určená pro učitele a jejich žáky, domácí cvičení a jamování. Komba EM15 a EM25 o výkonu patnáct a dvacet pět wattů si nyní představíme.
Obě komba jsou snadno přenositelná a relativně lehká. Pětadvacetoeattovou verzi lze díky zkoseným zadním rohům naklonit pro lepší odposlech. Vzhledově jsou si podobná díky potažení černým kobercem. Co komba odlišuje - mimo výkon, rozměr a hmotnost - je ovládání.
Připojení dvou různých nástrojů je hlavní předností a základem celého konceptu aparátů Metromix. U EM15 má každý nástroj přiřazené dva potenciometry: Tone, kterým ovlivňujete barvu tónu od temného až po jasný a zřetelný, a samozřejmě Volume pro hlasitost. V případě EM25 jsou kromě ovladačů Gain 1 a Gain 2 možnosti ovládání tónu sloučeny dohromady do klasické triády basy, středy a výšky. O konkrétních frekvencích se výrobce bohužel nezmiňuje, ale v případě zapojení basy či kytary potenciometry reagují přijatelně a lze s nimi ještě leccos vykroutit. Trojici ekvalizačních prvků uzavírá ovladač celkové výstupní hlasitosti Master. Cvičit od večera do rána i s kamarádem/kou, aniž byste kohokoliv rušili, poskytují dva výstupy pro sluchátka. Velké plus. V případě EM25 stačí zeslabit Master a pomocí potenciometrů Level 1 a Level 2 regulujete hlasitost jednotlivých nástrojů. Externí výstup u EM15 utlumíte tlačítkem Spkr Mute, přičemž si ovladače Volume a Tone stále ponechávají svoje funkce. Pro někoho bude možná nezvyk přerozdělení nástrojových signálů do sluchátek na levou a pravou stranu. V monu se bohužel uslyšíte i v případě, že budete hrát sami.
Vlajkovou lodí
řady Metromix je kombo EM275 o výkonu 2x 75 W, se stereo reproboxy 2x 10”, čtyřmi nástrojovými vstupy, třemi sluchátkovými výstupy a s kick-back konstrukcí.
Jelikož jsou aparáty Metromix mimo jiné určeny i pro domácí cvičení nebo také, jak výrobce prezentuje, pro „one-man band“, vstup pro mp3, elektronické bicí a další zdroje stereo signálu jistě najdou své využití. Kombo EM25 je v tomto ohledu na zadním panelu navíc rozšířeno o vstup RCA a 1/4” stereo výstup poskytuje možnost vyvést veškerý signál například do mixážního pultu či rekordéru. Na rozdíl od nástrojového mono signálu vám z mp3, popřípadě vstupu RCA, do sluchátek poleze stereo. Hlasitost externího signálu si ale už musíte regulovat pouze prostřednictvím svého přehrávače, popřípadě vyladit poměr hlasitosti mezi Master Volume a hlasitostí nástrojů.
Zvukově oba aparáty specifikuje příjemně středový charakter. Komba se dobře vypořádají s kytarou i pětistrunnou basou. Na střední výkon je vše čitelné a jasné. Při vyšší zátěži ale chvílemi zaznívá obávané praskání v reproduktorech a osolit kombíčka na maximum jsem už raději nezkoušel. Ostatně aparáty jsou určeny hlavně pro komornější hru. Pokoušet se s nimi hrát na pódiu, zejména s kapelou v zádech, bych nedoporučoval.
Komba série Metromix, stejně jako například zesilovač E300, o kterém jste se mohli dočíst v květnovém vydání Muzikusu, disponují zabudovaným autokompresorem. Že se nebude jednat o jeden a tentýž model kompresoru, je asi zřejmé. Přeci jenom cenový rozdíl mezi nízkorozpočtovými kombíčky a zesilovačem střední třídy naleznete. Avšak základní princip zůstává stejný, a tím je chránit zesilovač a reprobednu před „odvařením“.
Jisté potíže nastávají u Metromixu, pokud je výstupní signál z nástroje příliš silný. Vliv kompresoru se v takovém případě ihned projeví ve zvuku i v dynamice. Prvním úderem do strun dojde k utlumení a asi po dvou až třech sekundách hlasitost výrazně naroste. Ještě větší problém vyvstává v případě, že se k vám přidá další nástroj. Testoval jsem kombinaci basa-kytara. Byl to bez nadsázky boj - signál, který se přeléval od jednoho nástroje k druhému v závislosti na tom, kdo zrovna hrábl do strun. Avšak po chvíli experimentování a hledání vyhovujícího poměru mezi nástroji a jejich výstupními signály se aparát začal chovat přirozeně. Vliv kompresoru byl již v mezích a s dynamikou se dalo také pracovat. Co se týče dynamiky, je více problémová baskytara. Zejména pokud střídáte různé techniky hry, aparát se snaží vyrovnat poměry mezi nástroji, což také ovlivňuje spoluhráčův signál. Nejjednodušším řešením by asi bylo užití vlastního kompresoru ještě před vstupem do zesilovače, anebo neměnit techniky hry J.
Celkově se dá říct, že i přes menší technické nedostatky, které lze v zásadě vyřešit jistými kompromisy, splňují aparáty Metromix svůj účel a nebál bych se je alespoň vyzkoušet.
Info:
Eden Metromix jsou cenově dostupná univerzální komba nižší třídy pro začínající muzikanty, která jsou díky možnosti zapojení dvou různých nástrojů, externího audio signálu a sluchátkovým výstupům ideální pro domácí cvičení a výuku.
Eden EM15 Metromix - 3400 Kč a Eden EM25 Metromix - 4400 Kč.
Plus:
lehké
mobilní
možnost zapojení dvou nástrojů
nýstupy pro sluchátka
Mínus:
vliv kompresoru na signál
Technická specifikace:
Specifikace EM15
Výkon:15 W/4 Ω RMS
Reproduktor: 8 Eden
Vstupy: mp3 - stereo vstup jack (jack 3,5 mm)
nástrojové vstupy (jack 6,35 mm) - Input 1, Input 2
Výstup:sluchátkové stereo výstupy (jack 6,35 mm) - Output 1, Output 2
Korekce: Volume, Tone
přepínač Speaker Mute
Rozměry (změřeno): (š x v x h) 406 x 406 x 254 mm
Hmotmost (váženo): 8 kg
Specifikace EM25
Výkon: 25 W/4 Ω RMS
Reproduktor: 8” Eden
Vstupy: mp3 - stereo vstup (jack 3,5 mm)
nástrojové vstupy (jack 6,35 mm) - Input 1, Input 2
RCA vstup (L/R) zadní panel
Výstup: sluchátkové stereo výstupy (jack 6,35 mm) - Output 1, Output 2
Line Out, stereo jack (6,35 mm)
Korekce: Gain (1, 2) společné pro oba vstupy: Bass, Middle, Treble, Master
Level 1, Level 2 - hlasitost sluchátkových výstupů
Rozměry (změřeno): (š x v x h) 445 x 483 x 368mm
Hmotnost (váženo): 9,5kg
www: