Death By Audio Absolute Destruction - experimentální zkreslovací krabička

Death By Audio Absolute Destruction - experimentální zkreslovací krabička
Death By Audio Absolute Destruction - experimentální zkreslovací krabička

Smrt zvukem

Americká firma Death By Audio vznikla v roce 2002, aktuálně sídlí ve městě New York. Firmu založil Oliver Ackerman, hudebník, kytarista a zpěvák kapely A Place to Bury Strangers, která se věnuje žánru noise rock. Kolem tohoto týpka se motá spousta lidí z indie kapel a on pro ně (i pro sebe) začal vyrábět kytarové krabičky, které se vymykají běžným standardům.

Hned na první pohled je jasné, že se jedná o něco, co je tak trochu z jiného těsta. Na krabičce jsou totiž (kromě jednoho běžného potenciometru) dva slidery, které jsou ale jaksi napříč. Také z celkového grafického zpracování dýchá nevšední záležitost, nebojím se říct ulítlost.

 

Ovládání

Červený potenciometr je volume - jasná věc, je to celková výstupní hlasitost, netřeba to dál rozvádět. Slider Overload pracuje zprava do leva (co to dělá, až později) a slider Gain pracuje zleva doprava, tedy obráceně než Overload. A povinný kovový footswitch. Ovládání je jednoduché.

Také je potřeba říct, že efekt velmi citlivě reaguje na úroveň vstupního signálu, např. když kroutíme potenciometrem volume na kytaře.

 

Nastavení 1 - klasika

Slider Overload je vpravo na minimu a slider Gain cca na deseti procentech. Potenciometr volume (na kytaře) mám tak nějak napůl, zvuk je středně zkreslený. Když dál uberu volume na kytaře, zvuk se výrazně pročistí... Zachovává si medové, dlouhé basy a výšky začínají víc zvonit, zároveň komprese zvuk vytáhne a vyrovnává (zvyšuje) hlasitost. I když volume na kytaře skoro ztlumím, pořád to hraje, zvuk se neztrácí, slyším kulaté basy a lehce nakřáplé výšky (vhodné na blues / jazz rock). Když volume na kytaře přidám naplno, celková hlasitost se trochu zvedne a velmi se změní zvuk. Zkreslení se výrazně zvýší a dostáváme se do „stoner“ zvuku (zvuk vhodný na protometal, indie, underground atd.). Zkreslení je někde mezi distortionem a fuzzem.

 

Nastavení 2 - klasika s gainem naplno

Slider Gain dávám naplno, slider Overload zatím na minimu. Zkreslení je hodně velké, tón velmi dlouhý, s velkou kompresí, i při trochu vyšší pokojové hlasitosti začíná kytara snadno chytat zpětnou vazbu. To je optimální pro pomalejší, táhlá sóla nebo pro akordové rozmazané plochy.

 

Nastavení 3 - Overload

Začínám si hrát se sliderem Overload, dávám ho tak na jednu třetinu. Je to hodně ulítlá záležitost. Když hrábnu silně do strun, zvuk téměř zmizí, „rozprdí“ se a pak se zase rozehraje. Když do toho hrábnu méně, nezmizí úplně, ale rozprdí se a postupně „prdění“ přestane, až to zní zas jako kytara. Těžko se to dá slovy popsat. Čím víc posouvám slider Overload doleva, tím je zvuk „zkaženější“, zní to jako z rozbitého zesilovače, který má odpálené součástky. Dynamikou úhozu do strun a změnou volume na kytaře teď mohu zvuk velmi výrazně měnit. Je to hodně psychydelická záležitost, určitě vhodné na extra experimentální ulítlosti. Posunem slideru Overload víc doleva se zvuk zakulacuje, prdění není tak ostré a ztrácí se atak. Úplně vlevo už atak není vůbec slyšet a při hraní rifu Smoke on the Water to zní skoro jako přebuzené klávesy (při tomhle zvuku jsem měl volume na kytaře s humbuckery zhruba na polovině).

 

Závěr

Experimentální „fuzz“ Absolute Destruction umí znít jemně a kulatě, umí chrchlat, umí znít velmi dlouho, umí syčet, prskat a prdět. Je vhodný pro každého, koho nudí běžné zvuky. Lze tím prohnat jakýkoli hudební nástroj (i mikrofon), když potřebujeme zbořit konvenční sound. Ale lze na tom nastavit i zvuk vhodný pro blues, a dokonce i jazz, záleží na tom, jak se nastaví pedál a jak se nastaví kytara (nebo jiný nástroj). Zvukové variace jdou velmi daleko za hranice „běžných“ efektů. Pro někoho to může být nestravitelná záležitost, ale já se musím přiznat, že jsem se do téhle krabičky zamiloval.

 

Info:

Death By Audio Absolute Destruction je experimentální zkreslovací krabička, která překonává zažité představy o (nejen) kytarovém zkreslení. Cena je 5597 Kč.

 

Plus:

standardní i velmi nestandardní zvuk

velmi široká škála zvuků dle nastavení efektu i kytary

vhodné pro experimentátory a hledače

nízká spotřeba

čtyřletá záruka

 

Mínus:

trochu šumí

vyšší cena

 

Technická specifikace

rozměry 127 x 66 x 66 mm
hmotnost 290 g
napájení 9V baterie nebo adaptér
spotřeba 5 mA

 

Web

deathbyaudio.com/products/absolute-destruction

Psáno pro časopis Muzikus