Cort Hiram Bullock Signature

Cort Hiram Bullock Signature
Cort Hiram Bullock Signature

Před časem jsem slyšel skladbu A Night in Tunisia zpívanou více hlasy v provedení téměř muzikálovém. Netušil jsem, co je to za kapelu, rytmika byla výborná, ale nerozpoznatelná, hlasy byly skvělé, ale neznal jsem je. Potom přišlo kytarové sólo, které znělo trochu jako od George Bensona, ale moc ne, trochu jako od Robbena Forda, ale to taky moc ne. Nebyl to ani jeden z nich, byl to totiž Hiram Bullock.

 

Tenhle minimálně stodvacetikilový drobeček umí to, co málokdo. Na podkladu poměrně komplikovaných forem vytvořit chytlavou melodii, pro všechny posluchače stravitelnou, a přitom zajímavou a invenční. Hiram Bullock hrál a nahrával s celou řadou velkých hvězd, např. s Jaco Pastoriem, Ericem Claptonem, Marcusem Millerem atd., z čehož vyplývá, že musí být naprosto univerzální hráč, znalý všech stylů.

Z katalogu firmy Cort jsem se dozvěděl, že Hiram Bullock hraje na kytaru, kterou podle jeho návrhu tato firma vyrábí - Hiram Bullock Signature - a později jsem tuto kytaru viděl ve skutečnosti. Neodolal jsem, vyzkoušel ji, a mé dojmy se vám teď pokusím tlumočit.

 

Tělo

Je zhotoveno z lehkého bahenního jasanu, materiál je úplně pravidelný, čistý a rovný. Při poklepu deska přímo zvoní, dřevo se zdá být vyzrálé a dobře proschlé. Tvar je modifikací stratocastera s ostřejšími rohy. Lak je v barvě sunburst, lesklý a velice kvalitní a tvrdý. Kytara je na dotek hladká a velice příjemná.

 

Krk

Vyroben je z očkovaného javoru s palisandrovým hmatníkem. Javor má očkování nepříliš husté, takže estetický dojem není až tak oslnivý. Krk se drží velice pohodlně, dobře sedí do ruky, což je možná způsobeno jeho poměrnou mohutností ve spodní části.

 

Ladící mechanika

Ladící mechanika od firmy Sperzel USA je velice zajímavá a je zamykací - v otáčivé osičce se pohybuje ve vertikálním směru váleček, jehož pohyb ovládá kolečko na spodní straně každého strojku, a tento váleček při utažení vtlačí strunu do horní stěny vrtání osičky, kde je pro strunu připravena speciálně tvarovaná jamka. Mechanika drží ladění skutečně pevně a je vyrobena, stejně jako kobylka, z šedobílé slitiny, která na první pohled působí křehce a hliníkově. Při ladění a seřizování jsem poznal, že slitina je velice tvrdá a podle všeho nezničitelná, s poločasem rozpadu určitě ne menším než 500 let.

 

Nultý pražec

Dalším velice luxusním prvkem je nultý pražec. Struny leží na otáčivém válečku z kovu, což zaručuje hladký chod v případě použití páky tremola i při ladění.

 

Snímače

U krku a u kobylky nalezneme zakrytovaný humbucker, mezi nimi singl AlNiCo. Toto uspořádání je velice univerzální, nabízí hutnost humbuckerů s cinkavostí mezipoloh.

 

Zkouška první

Kytaru jsem zkoušel doma na sucho i přes kombo. Na sucho kytara ohromí nekonečným sustainem a stoprocentně vyrovnaným zvukem bez vlků. Zároveň zjišťuji, že je naprosto neseřízená, zejména oktávy jsou zcela mimo. Beru imbusové klíče a pouštím se do seřizování. Zjišťuji první nedostatek: Ladící mechanika je proti protočení vlivem tahu strun zajištěna čepem, který má každý strojek zapuštěn do spodní strany hlavy kytary. Otvory pro tyto čepy jsou však větší, než by měly být, mechaniky proto nejsou úplně napevno a trochu se viklají. Situaci řeším utažením vrchních převlečných matic. Kobylka je seřízena hned, je to opravdu velice kvalitní a praktický systém. Napínám struny a zapojuji kytaru do komba. HB u krku hraje měkce, kulatě a barevně. První mezipoloha (rozpojený HB + prostřední SC) je cinkavá, připomínající akustickou kytaru. Jen se mi trochu zdá, že chybí středy. Prostřední snímač je nad očekávání vynikající. Je to crunchový singl se vším všudy, nedá se mu vůbec nic vytknout. Další mezipoloha (SC + rozpojený HB u kobylky) je funkově řízná, zvonivá, s přeznívajícími středy. Hodnotit HB u kobylky má smysl při zkresleném zvuku.

 

Ve zkušebně

Beru kytaru do zkušebny v Malostranské Besedě a cestou se snažím zapomenout všechny dosavadní dojmy, protože rozhodující u každého nástroje je to, jak se pojí s ostatními nástroji v kapele a hlavně, jak se prosadí. Kapela ve složení bicí, basa, klávesy, dvě kytary a dva zpěvy. Kolega hraje na Les Paul Studio a používá hlavu Marshall JCM800 a bednu Laney 4x 12". Já jsem měl k dispozici 40wat-

tové kombo Engl a kombo Marshall JCM900. Cort se na čistý zvuk nádherně spojil s lespaulem, zejména mezipolohy vytvořily svou jemností a cinkavostí protiváhu Gibsona. Zároveň musím ovšem podotknout, že zvuk by mohl být více dynamický. Použité HB jsou totiž firemní Cort, typ Mightymite, a (marná sláva) Gibsony ani Seymour Duncany to nejsou. Beru Marshall a zkouším zkreslený zvuk. Kobylkový snímač jede jako pila, možná je trochu moc do výšek. Úplně náhodou zkouším prostřední SC a nevěřím vlastním uším. Připadám si jako Bruce Springsteen, tak nádherně syrový a dravý zvuk jsem snad v životě neslyšel. Za tenhle singl Cort ode mne dostává jedničku s hvězdičkou.

Ostatní polohy, jak při čistém, tak i při zkreslené zvuku se prosazují rovněž dobře, pořád se slyším. Zvuk nezaniká v rachotu bubnů ani ve změti akordů kláves, přitom nevyčuhuje z celkového soundu kapely.

 

Hodnocení

Bylo mi ctí hrát na tak propracovaný nástroj. Cort si dal v tomto případě velice záležet, a i přes drobné nedostatky je kytara na úrovni předních světových výrobců.

 

Závěrem

Rád bych poznamenal, že vážně uvažuji o zakoupení této kytary, protože jsem nikdy nic tak kvalitního za tuto cenu neviděl. Budu ale asi muset zainvestovat do lepších snímačů, zvuk humbuckerů mě příliš neoslnil. Hrávám ve stylově velice různých souborech, a na tuto kytaru můžete zahrát opravdu všechno, tedy pokud to všechno umíte.

 

Info:

Cort Hiram Bullock Signature je elektrická, v Koreji vyráběná kytara. Cena je 14 690 Kč.

Plus:

výběr materiálů a komponentů

vynikající singl ve střední poloze

zámky na řemen v základní výbavě

zpracování a tvar krku

Mínus:

zvuk humbuckerů

uchycení ladící mechaniky

Psáno pro časopis Muzikus