Clavia Nord C2 Organ - dvoumanuálový nástroj s varhanními elektrifikovanými i píšťalovými zvuky

Clavia Nord C2 Organ - dvoumanuálový nástroj s varhanními elektrifikovanými i píšťalovými zvuky
Clavia Nord C2 Organ - dvoumanuálový nástroj s varhanními elektrifikovanými i píšťalovými zvuky

Dodnes je řada uživatelů, kteří hledají co nejvěrnější zvuky různých „rockových varhan“, tedy simulace různých hammondek. Mnohým hráčům jeden samplovaný zvuk nestačí. Právě pro ně je Nord C2 variantou.

C1 versus C2

Nord se posunul „o oktávu“ z C1 na C2. Nejedná se ale jen o přebarvení krásného povrchu. Nord C2 je obohacen o samplované chrámové barokní varhany s jednadvacetistopými rejstříky. A musím říci, že právě barokní varhany mě osobně na Nord C2 zaujaly nejvíce. Výsledkem nově přidaných rejstříků je také to, že Nord C2 nabízí 126 továrních zvuků, oproti stovce zvuků v C1. V oblasti ovladačů přibyl k Vibratu a Chorusu ještě ovladač Tremulant.

 

Kromě této zásadní změny také na zadním panelu přibyl konektor s označením Monitor In. Jedná se o konektor jack stereo s velikostí 3,5 mm.

 

Malinko se změnily také rozměry. Nord C2 vyrostl o šestnáct centimetrů na délku, takže nyní měří devět set šedesát šest milimetrů. Ostatní rozměry zůstaly stejné, tedy sto šedesát čtyři na výšku a čtyři sta čtyřicet pět milimetrů do hloubky.

 

Příslušenství

Jako příslušenství se dá k Nord C2 pořídit sada nožních varhanních pedálů s označením Pedal Keys 27. Logicky, dle označení, obsahuje dvacet sedm „kláves“. Za nejzajímavější příslušenství považuji Half Moon Switch, pomocí kterého lze kontrolovat rychlost vestavěné simulace rotary speakeru (což není otáčející se mluvčí), ale i rychlost otáčení Leslie, který lze připojit pomocí standardizovaného jedenáctipinového konektoru. Half Moon Switch nabízí tři rychlosti (stop, slow a fast). Tyto rychlosti lze řídit i z panelu Nord C2, ale tento ovladač je přeci jenom přirozenější.

 

Nechybí pochopitelně ani originální měkké pouzdro, ušité přímo na míru Nord C2. Nutno říci, že v případě převozu si pouzdro tento krasavec jistě zaslouží.

 

Tvorba zvuku

Stejně jako u klasických varhan (ať již elektrifikovaných nebo píšťalových) je samotná tvorba zvuku postavená na přidávání nebo ubírání jednotlivých stanovených harmonických nebo subharmonických frekvencí (které jsou generovány buď píšťalami a nebo nějakým elektrickým obvodem). Kromě základní frekvence lze přidávat dvě subharmonické a šest harmonických ke každému manuálu samostatně. Harmonické jsou zvolenydruhá, třetí, čtvrtá, šestá a osmá. Lze tedy vytvářet jak zvuky pouze s lichými harmonickými nebo pouze se sudými harmonickými a nebo kombinace. Každé „táhlo nabízí až devět kroků. Jednotlivá táhla se vysouvají a zasunují pomocí tlačítek pod ledkami, které zobrazují úroveň vysunutí/zasunutí táhla. Tlačítka lze buď postupně stiskávat a nebo je podržet a táhlo vyjede nebo zajede samo, a to poměrně velice rychle (o něco málo déle než půl vteřiny), což je hodně příjemné.

 

Pro každý manuál lze nastavit vlastní zvuk. Bohužel však nelze nastavit na každý manuál jiný typ zvuku. Na obou je tedy nutné mít vždy spolu buď Classic Tonewheel Organ (označené B3), Vox Continental Modely (označené VX), Farfisa Modely (označené FARF) s plnou polyfonií a nebo píšťalové varhany (označené PIPE).

 

Všechny zvuky jsou postavené na bázi samplingu, tedy záznamu reálných zvukových vzorků, které jsou následně přehrávány. Při pozorném poslechu je trochu slyšet přepínání mezi jednotlivými vzorky v případě vytahování a nebo zasouvání jednotlivých táhel (zejména při rychlém vytažení). Jsem přesvědčen, že takovýto nástroj by si zasloužil crossfade mezi jednotlivými vzorky.

 

Presety

Přímo nad ovladači každého manuálu (levé ovladače jsou pro vrchní manuál a pravé pro spodní) jsou tlačítka pro rychlé přepínání mezi třemi různými zvukovými presety. Opět se ale bohužel jedná o presety v rámci jednoho varhanního modelu, tedy B3/VX/FARF/PIPE. Zajímavé ovšem je, že lze mezi těmito presety přepínat i v okamžiku, kdy držíme stisknuté klávesy. Barva zvuku se tak okamžitě mění. To lze využít i pro zajímavé zvukové experimenty, které by se hodily zejména do taneční hudby.

Kromě toho je k dispozici sto dvacet šest továrních zvuků.

 

Dělení klaviatury

Na spodním manuálu lze nastavit dělení klaviatury. Po stisknutí tlačítka Great Man v sekci Pedal se dvě nejhlubší oktávy (od C po C) chovají jako pedály a lze jim nastavit samostatnou barvu zvuku. Ta sestává ze dvou táhel - základní frekvence a jedné subharmonické.

 

Efektová jednotka

Kromě již zmíněného Chorusu, Vibrata a Tremulata je k dispozici také třípásmový ekvalizér, Delay, Drive a Reverb. Ani na nástroji samotném, ani v manuálu se bohužel nelze dočíst, na jaké frekvence je ekvalizér naladěn. U efektu Delay lze nastavit tempo, které lze i „natapovat“ pomocí příslušného tlačítka. Drive nabízí pouze tlačítko pro zapnutí/vypnutí a nastavení úrovně. Reverb nabízí pět typů: Hall Soft A, Hall, Stage Soft, Stage a Room. Úroveň dozvuku lze samozřejmě řídit.

 

Co mi opravdu vadí

Za největší prohřešek nástroje považuji to, že trafo uvnitř nástroje po zapnutí poměrně hodně vrčí. Pokud jsem přímo u nástroje a hraji, je vrčení naprosto nepřeslechnutelné. Slyšet je i ve větší vzdálenost. V tichém studiu třeba až do pěti metrů od nástroje. Takže opravdu se jedná o poměrně silný ruch.

Drobnost, kterou bych také uvítal, je, že jednotlivé manuály jsou od sebe relativně daleko. Sice se dá poměrně pohodlně přecházet z jednoho manuálu na druhý, ale menší vzdálenost by tento styl hry ještě více usnadnil.

 

Naživo

Je vidět, že Nord C2 je koncipován především pro živou hru. Veškeré potřebné parametry jsou k dispozici přímo z panelu, a to poměrně rychle. Ovladače jsou logicky, ergonomicky a přehledně rozmístěné, takže od prvního okamžiku muzikant přesně ví, co ovládá. Přesto lze vše řídit také z MIDI a nebo naopak jednotlivé události do MIDI vysílat. Výstupem může být klasický MIDI pětikolík a nebo lze Nord C2 připojit k počítači přímo pomocí USB (a už to tady máme zase - jako by MIDI nestačilo; samozřejmě přidanou hodnotou je, že můžeme spravovat zvuky pomocí Nord Sound Manageru nebo přímo jednotlivé vzorky pomocí Nord Sample Editoru, ale třeba i aktualizovat firmware přes USB rozhraní).

 

Závěr

Nord C2 je rozhodně pozoruhodný nástroj pro všechny milovník varhanních zvuků, ať již varhan elektrifikovaných nebo píšťalových. Klaviatura odpovídá zaměření nástroje a je pro toto určení naprosto vynikající - příjemně oblé hrany, přiměřený zdvih, rychlá reakce a vracení se zpět nahoru a pochopitelně jsou také stylově lehce nažloutlé. Nemohu ale nástroji odpustit odporné vrčení po jeho zapnutí.

 

Info:

Nord C2 je dvoumanuálový nástroj s varhanními elektrifikovanými i píšťalovými zvuky, na bázi samplingu. Doporučená maloobchodní cena je 54 957 Kč.

 

Plus:

vysoká kvalita a věrnost zvuku

píšťalové varhany mě mile překvapily

možnost připojit Leslie pomocí jedenáctipinového konektoru

krásné a funkční zpracování

 

Mínus:

vrčení po zapnutí nástroje

nelze na jednom manuálu nastavit jiný zvukový charakter (B3 vs Pipe například) než na druhém

 

počet kláves: 2 x 61 polovyvážených

počet továrních zvuků: 126

počet táhel na vrchní a spodní manuál: 9 + 9

harmonické jednotlivých táhel: Sub; Sub 3; základní; 2.; 3.; 4.; 5.; 6. a 8.

počet táhel pro pedály: 2

harmonické jednotlivých táhel pro pedály: Sub a základní

efektové jednotky: Delay, EQ, Drive a Reverb

možnost nastavení perkuse: ano

MIDI: ano

USB: ano

možnost správy zvuků na počítači: ano (Windows i Mac OS X)

možnost připojení leslie: ano (jednáctipinový konektor)

rozměry: 966 x 163 x 445 mm

hmotnost: 15,5 kg

Psáno pro časopis Muzikus