Carl Martin Headroom - pružinový hall

Carl Martin Headroom - pružinový hall
Carl Martin Headroom - pružinový hall

Leckdo ještě pamatuje doby, kdy se při nešetrném posunování zapnutého komba z jeho reproduktoru ozývaly zlověstné „bouřkové“ ruchy, co dokázaly občas vyděsit neznalé, zatímco ti zkušenější jen shovívavě zabručeli: „ No jo, pružiny.“ Firma Carl Martin přichází, v době digitálních simulací téměř všeho, se zdánlivě překonanou záležitostí, totiž efektovým podlahovým efektem hallu s fyzicky přítomnými pružinami.

Plechová, bytelná krabice rozměrů jen o málo větších než škatule na doutníky, je designově stylově skutečně čistá. Včetně čtyř otočných ovládacích kroutítek tvaru „kuřecích hlaviček“, masivně působících dvou nožních spínačů nebo barevného sametově krémového provedení. Z předního bočního panelu dokonce vykukují dva, opět stylově bezchybné, šrouby s drážkovanou hlavou pro ruční aretaci pružin. To aby během přepravy nedošlo k jejich poškození. Zadní strana efektu je prostřednictvím čtyř jackových samicových zdířek připravena k připojení vstupního a výstupního signálu a k oddělenému aktivování režimu bypass a volby kanálu.

 

Konstrukce

Headroom je navržen jako dvoukanálový hallový efekt s možností odděleného ovládání tónové clony a hlasitosti efektu každého z nich. Samotné pružiny, jejichž uchycení je vidět v průřezech bočních stran krabice, obstarávají zdroj charakterově odlišných typů hallu. První typ (A), při pohledu shora vpravo, při jehož aktivaci svítí zelená LED dioda, představuje měkký dozvuk malé místnosti, zatímco druhý typ (B), vlevo a červená LED dioda, má mít poněkud víc dramatický charakter temně zabarveného dozvuku větší místnosti. Nášlapný spínač vpravo (Bypass) celou krabici aktivuje, levý spínač (Reverb Select) přehazuje z jednoho typu efektu na druhý. Označení „bypass“ nelze brát nijak puritánsky, bez napájení krabicí signál neprochází, není tedy true bypass. Ostatně masivně působícím kovovým nožním spínačům chybí při sešlápnutí zaznamenatelné fyzické přecvaknutí a je zřejmé, že se jedná o dotykové přepínače. Přesto však průchozí signál, a to i při poměrně detailním porovnávání, žádnou barevnou a silovou ztrátou ani v nejmenším netrpí.

Carl Martin Headroom - pružinový hall
Carl Martin Headroom - pružinový hall

Zvuk

Popravdě, nějakou bombastickou změnu ve zvuku obohaceném Headroomem jsem nečekal... a ani se nekonala. Jenomže podobné klasické záležitosti z doby zvukového pravěku velmi často a velmi rády klamou prvním dojmem. Při prvním poslechu, samozřejmě s přehnanou úrovní „pružiňáku“, se člověku vybaví ty problematické prapůvodní jeskynní zvuky starých kytarových komb. Ale tam svou roli hrají i předzesilovací, a často zkreslovací, obvody „na palubě“, a pružinovým hallem se tak často přebíjela nebo tupila jakási surová zrnitost a zkreslená urputnost kytarového zvuku. Avšak citlivé přimíchání efektu Headroom k barevně ověřenému, hotovému zvuku dává najednou, třeba sólům, úplně jiný rozměr. Pokud jste někdy zkoušeli zpívat nebo hrát na akustickou kytaru například v prázdné rozlehlé čekárně vlakového nádraží, pravděpodobně jste zjistili, že jde o velmi inspirativní prostředí, všechno jde najednou snadno a zlehka, nové tóny se přirozeně vážou k těm doznívajícím, každý detail je v ozvěně čitelný.

 

Trocha chytristiky ze sítě czechkeys.blog.cz/0901/pruzinovy-reverb-zdenka-hoska:

 

„Zvuk v pružinách doznívá plynule (hall) a nejsou zde patrné rázy známé z digitálních zařízení, kde je naopak nutné zavádět zpětné vazby k docílení efektu (reverb). Zařízení pracuje na principu zpoždění zvukového signálu po průchodu kovovými spirálami, které mohou být různě dlouhé, v různém průměru, různě napnuté apod. Na výsledném zvuku se rozhodující měrou podílí provedení budicího a snímacího zařízení pružin. Originální patentovaná zařízení, např. firem Hammond, Accutronics apod., používají princip příčně magnetizovaných feritů a tím torzního buzení pružin. Na tomto principu jsou pružiny i při maximálním vybuzení tiché a přenos zvuku je optimální. “

 

Headroom funguje podobně a je jasné, že uplatnění najde spíš v nezahuštěné hudbě, kde podobné detaily ozvěn mají šanci z aranží vylézt a tvoří součást hudebního sdělení. Má u každého kanálu dva parametry, které jsou pro ovládání naprosto dostačující. Rozdílně působí přimíchat ke zvuku menší podíl hallu ostřejšího charakteru a naopak větší podíl s potlačenými výškami. V sólech a v děravých rytmických aranžích je přidaná živost zvuku evidentní. Ale překvapilo mě, že i u průběžných doprovodů je zvuk bez malého množství přidaného efektu v přirozené živosti znatelně chudší. Něco mu najednou chybí. Myslím, že Headroom je vhodný pro hráče, kteří pracují s dynamikou, s tónem, ve kterém vyniknou i ty nejniternější zvukové detaily, a velmi pravděpodobně jsou v bandu jedinými kytaristy.

 

Ke kladům Headroomu je potřeba zmínit i možnost umístění krabice z bezprostředního dosahu potencionálních otřesů na pódiu a suplovat spínače na krabici samostatnými nožními přepínači s kabelem připojeným do zdířek Remote.

 

Info:

Carl Martin Headroom je butikový efekt klasického pružinového hallu s dvěma nezávisle nastavitelnými, unikátními a uměle obtížně dosažitelnými zvuky. Cena je 8 561 Kč.

 

Plus:

živost a prostorová šťavnatost

dva plně nezávislé zvuky

zpracování a design

 

Mínus:

nebezpečí ruchu při nešetrném kontaktu - dá se řešit, viz výše

bez cvaknutí spínačů nejasný pocit z jejich sepnutí

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Vstupní impedance 1 MΩ
Výstupní impedance 1,6 kΩ
Napájení 9V baterie/adaptér
Spotřeba 10 mA
Rozměry 260 x 140 x 70mm
Hmotnost 1,1 kg
Psáno pro časopis Muzikus