Boss AD-3 a AD-5

Boss AD-3 a AD-5
Boss AD-3 a AD-5

Firma Boss nyní nabízí hráčům na akustickou kytaru dva podlahové boxy, které podle manuálu mají komplexně řešit veškeré problémy se zapojením akustické kytary do P. A.

 

AD-3

Jednodušší z obou boxů. Umožňuje připojit kytaru a signál poslat buď ze dvou symetrických stereo výstupů do P. A., nebo přepínačem oba výstupy rozdělit, a získat tak dva mono signály, z nichž je jeden určen pro P. A. a druhý pak pro kytarový aparát. Všechny konektory jsou typu jack 6,3 mm - vstup nesymetrický a výstupy symetrické. Na zadním panelu ještě nalezneme regulaci vstupní úrovně, vypínač napájení, vstup 9V externího napáječe (není součástí dodávky) a nápis Made in Taiwan. Na čelním (horním) panelu jsou pak umístěny otočné ovladače filtru Anti-feedback, korekce Bottom a Top, regulace Chorus a Reverb, dále dvě červené diody indikace napájení a přebuzení vstupu a dva pedály klasické konstrukce Boss - zapínání a vypínání chorusu a aktivace automatického filtru Anti-feedback. Konstrukce je velmi solidní, z ohýbaného ocelového plechu, a vzbuzuje důvěru. Přístroj je též možno napájet šesti tužkovými bateriemi (jsou v příslušenství), jejichž životnost je podle manuálu v případě alkalických baterií sedmnáct hodin provozu.

Jako první jsem zkusil připojit přes kytarové kombo elektroakustiku Yamaha APX 7A. Tato kytara, kterou používám pro živé hraní rovnou do P. A., má zabudovaný předzesilovač, který bezezbytku splňuje veškeré moje požadavky na akustický pódiový zvuk. Nečekal jsem žádné oslnivé výsledky, naopak spíše problémy s tím, že se budu vzájemně přetahovat o korekce na krabičce a kytaře. Byl jsem ovšem velmi příjemně překvapen. Korekce Bottom a Top jsou posazeny na frekvencích 100 Hz a 6,3 kHz, což jsou frekvence lidskému uchu příjemné a zvuk akustiky ovlivňují velmi zásadně, i když použitelně v celém rozsahu nastavení. Čili původní zvuk zůstal zachován, jen se (samozřejmě při citlivém nastavení) jakoby zakulatil a ještě více rozjasnil.

Chorus má pouze regulaci intenzity efektu. Někomu by se mohlo zdát, že pouze jediný nastavitelný parametr je omezující, ale není tomu tak. Je nastaven naprosto ideálně, v podstatě shodně s mým nastavením chorusu tak, jak ho používám pro akustiku. Totéž platí pro reverb, kde je možno regulovat opět pouze množství halu přimíchávaného ke kytaře. Reverb je typu plate, je velmi průzračný, vzdušný a čistě znějící. Jeho nastavení pro akustiku je opět ideální. Pedál ovládající filtr Anti-feedback funguje spolehlivě a to tak, že zesílíte zvuk tak, až se kytara začne rozhoukávat, a poté sešlápnete pedál. Procesor si sám najde frekvenci, na které vzniká vazba, a tu vyřízne. Ovladačem můžeme ovlivnit ještě další frekvenci, kterou chceme vyříznout, nyní již zcela manuálně dle vlastní volby.

Pravá síla tohoto procesoru se ovšem projevila až tehdy, kdy jsem jej přinesl na kšeft a zapojil do něj půjčenou kytaru s pouze pasivním piezo snímačem v kobylce. Tato kytara normálně hraje úplně blbě, do P. A. bez krabičky téměř nepoužitelně. Po zapojení do tohoto přístroje se ovšem zvuk nádherně rozsvítil a okamžitě se posunul bez dalších úprav minimálně o dvě třídy nahoru. Zmizelo ono odporné bzučení pieza a zvuk nádherně ztloustl. Jak jsem následně zjistil nahlédnutím do schématu zapojení, přístroj obsahuje amp simulátor, který má toto kouzlo pravděpodobně na svědomí. I když jsem se o tom v manuálu nedočetl, pocit ze hry ve mně vzbuzoval dojem vřazeného kompresoru s velmi citlivým nastavením - opět velmi příjemné a k dobru věci. V pocitu kvalitního zvuku mne vzápětí utvrdil zvukař, který se svévolně přišel podívat, co je to za škatuli, která posílá tak kvalitní signál. Vzhledem k mé úchylce na jednoduše se ovládající a fungující přístroje jsem byl touto krabičkou naprosto nadšen. Jediný závažný nedostatek tohoto přístroje vidím v absenci vypínače Mute či Silence. Pokud je určen pro použití s pasivním snímačem, nemáte jinou možnost jak umlčet kytaru odloženou do stojanu, než zoufale gestikulovat na zvukaře, ať vás stáhne, nebo zaživa vyrvat drát z kytary, za což vás ovšem ten samý zvukař, který slintal blahem nad signálem, s největší pravděpodobností zavraždí. Nezbývá než nažhavit pájku a dobastlit kýžený vypínač buď do kytary, nebo krabičky svépomocí. U takto promyšleného a kvalitního přístroje mi to ovšem vzhledem k následné ztrátě záruky připadá jako trestuhodná chyba.

Boss AD-3 a AD-5
Boss AD-3 a AD-5

AD-5

U tohoto přístroje je počet konektorů i ovládacích prvků výrazně větší, stejně tak jako možností nastavení a použití. Stran konstrukce platí to samé jako u levnějšího bratříčka. Vzadu jsou vstupy pro piezo a magnetický snímač, insert In a Out (na jednom stereo jacku), linkový stereo výstup, vstup pro dva pedály ovládající chorus a reverb, přepínač mono-stereo, vypínač napájení a vstup pro externí 9V napáječ, který je tentokrát součástí dodávky. Na čelním (horním) panelu pak najdeme symetrické výstupy (konektory Cannon XLR), oddělené potenciometry pro citlivost vstupů piezo a magnetic s přepínačem fáze, korekce preampu Level, Bass, Middle, Treble, Presence, filtr Anti-feedback s manuálním nastavením frekvence a útlumu, simulace snímání kytary mikrofonem s regulací umístění mikrofonu a jeho vzdálenosti od kytary, chorus, reverb, vypínač efektové sekce a dvě diody signalizující zapnutí přístroje a přebuzení vstupu.

Vzhledem k tomu, že jsou k dispozici dva vstupy (označené piezo a magnetic), každý s vlastní regulací hlasitosti, nabízí se použití buď s dvěma kytarami, nebo s jednou osazenou dvěma snímači - magnetickým i piezo. Oba vstupy se mi ale zdají, jak podle schématu, tak i podle ucha, zcela rovnocenné, proto mi přijde jejich označení jako piezo a magnetic možná trochu zavádějící. První zkouška s elektrickou a akustickou kytarou zapojenými dohromady nedopadla dobře. Když nastavím korekce pro akustiku, čistý zvuk z elektriky je tenký, a zase naopak. Zde tedy asi nebude těžiště použití tohoto procesoru. Protože oplývám elektrickou kytarou s piezo snímačem v kobylce, (dobarvuji jím pouze lehce čistý zvuk), pro účely testu jsem vyvedl oba snímače zvlášť a zapojil je do krabičky. Podařilo se mi udělat opravdu pěkný zvuk, velmi zajímavý a čistě znějící se značným podílem akustického charakteru zvuku. Opět mi přišlo použití poněkud jednostranné, asi bych si kvůli němu takovouhle krabičku nepořídil.

Zbývá tedy použít ji tak, na co ji zřejmě šikmoocí inženýři vymysleli. Akustická kytara s piezo snímačem v kobylce a zároveň s dynamickým snímačem v ozvučném otvoru, nebo jenom piezo, nebo jenom dynamickým snímačem. Přepínač fáze u vstupu označeného jako magnetic umožňuje otočit fázi signálu, kdyby náhodou došlo při současném snímání dvěma snímači k vzájemnému nežádoucímu ovlivňování. Co se týká zvuku, chorusu a reverbu, platí pro ně přesně totéž co u jednoduššího kolegy AD-3. Výborně posazené korekce, které oživí zvuk i velmi levné kytary, tentokrát díky více pásmům s většími možnostmi nastavení pro zvukové experimentátory, ale samozřejmě i většími možnostmi zmrvení zvuku pro ty méně šikovné. Filtr Anti-feedback se zde nastavuje pouze manuálně, ale není to žádný problém. Zesílíte kytaru tak, až začne houkat, najdete si frekvenci a vyříznete ji ovladačem Depth tak, abyste co nejméně ovlivnili zvuk. Jednoduché a účinné. Velmi zajímavá je sekce Acoustic, která simuluje snímání kytary mikrofonem. Při kroucení knoflíkem Body měníte místo umístění mikrofonu před kytarou, v jedné krajní poloze jakoby před krkem a v druhé za kobylkou s větším podílem basů. Regulátorem Mic Distance pak jakoby mikrofon oddalujete nebo přibližujete. Dá se nastavit velmi přirozeně znějící barva, která ještě zesílí dojem akustického charakteru zvuku. (My zasvěcení samozřejmě víme, že je to prachsprostý jednopásmový parametrický ekvalizér, ale je naladěn na příjemné frekvence a svoji funkci plní dobře, tak proč jej nenazvat třeba Acoustic...) Efektovou sekci (chorus a reverb) lze celou vyřadit tlačítkem na čelním panelu Efect Bypass, nebo po připojení dvou externích pedálů (Roland FS-5U) každý efekt zvlášť. Insert na zadním panelu pak ještě nabízí možnost připojit další efekt (nebo řadu efektů), a proměnit tak definitivně vaší krásnou kytaru Martin v roj rozzuřených včel. Bohužel opět přetrvává problém, jak umlčet odloženou kytaru jinak, než potupným ohýbáním se k zemi k položenému přístroji. Nebo že bych si to položil na židli...

Výstupy do P. A. jsou vyvedeny konektory XLR (Cannon) s možností přepnout mezi režimy mono a stereo. Funkční a praktické, zvukař vás bude milovat. Pro vlastní odposlech do aparátu jsou k dispozici buď jeden mono, nebo dva stereo výstupy konektory jack 6,3 mm.

 

Co dodat

Zde odpadá klasické "běžte do obchodu vyzkoušet", protože síla těchto Acoustic Instrument Processor(ů) spočívá především v použití naživo přes P. A. Budete mi muset holt věřit, že pro hráče na akustickou kytaru jsou opravdu konečným řešením všech jejich problémů. Mým favoritem zůstává jednodušší typ AD-3, ale hráči vyžadující větší flexibilnost zapojení či širší zvukové možnosti mohou bez obav obrátit svoji pozornost k AD-5. Howgh.

 

Info:

Boss AD-3 a AD-5 jsou efektové procesory určené pro akustické kytary. Ceny jsou AD-3 stojí 7940 a AD-5 13 960 Kč.

Plus:

konstrukce

flexibilita u AD-5

jednoduchost u AD-3

zvuk a vymyšlená konstrukce u obou

Mínus:

absence tlačítka Mute

Psáno pro časopis Muzikus