Bosphorus - test činelů
Před nedávnem mi kdosi na mých webových stránkách položil dotaz na zkušenosti se značkou Bosphorus. Byl jsem ovšem nucen odpovědět, že zkušenosti s nimi nemám. Osud však mívá smysl pro humor, a tak necelý týden poté jsem byl osloven, abych otestval právě tyto činely. A byla to zásilka opravdu úctyhodná. Dopravní služba přivezla velkou dřevěnou bednu, vážící padesát čtyři kilogramů...
Činely Bosphorus jsou hned po prvním ohledání zařaditelné do kategorie tureckých „speciálů“. Ručně opracované klasické činely, z velké části ve velmi lehkých váhových kategoriích, nesou jasný odkaz starých zildjianovských dob a dnes tolik ceněných (tehdy ještě tureckých) „Káček“. Dojem starých dob dokresluje způsob ručního razítkování modelového označení barvou zespod činelů. K tomu připočtěme inspiraci a technologickou zkušenost posledních dvaceti let, v nichž se rozšířily nové technologie nebroušených a „pre-aged“ činelů, a máme tu pohled na základní charakter nabídky firmy Bosphorus.Pokusím se krátce zaměřit na většinu testovaných modelů a krátce vystihnout své dojmy. Musím předeslat nepopiratelnou skutečnost, že žádný z činelů na mě nepůsobil kvalitativně jako slabší oproti ostatním. Úroveň byla velmi vyvážená. Bodové hodnocení, které zde předkládám s desetistupňovou škálou, tedy znamená pouze míru subjektivní zajímavosti pro mě samotného.
Výlet do starých časů
Traditional Series Thin Ride 22”
Typický ride „starých dob“. Měkký, dřevitý atak úderu, velmi dobře reagující na tvar použité paličkové hlavičky, se přesune do přeznění celého spektra. Na svou hmotnostní kategorii překvapivě hlasitý a konkrétní ride. Zpracován je ve větším profilu, je klasicky broušen se zachovaným traditional povrchem. Devět bodů z deseti.
Master Vintage Series 20”
Nejvýše postavená řada firmy obsahuje činely modelově blíže nespecifikované. Opět to připomíná „staré“ doby, kdy se činely ještě nedělily do standardních kategorií ride - medium - crash... Tato dvacítka by se dala označit jako dark light ride. Vzdušně jemný, zastřený, temný, ale i výbušný zvuk, který činel po svém rozechvění produkuje, je zhmotněn i pro zrak. Činel se údery celý neuvěřitelně rozvlní. Údery paličkou jsou na něj také měkké - nejen zvukově, ale i pocitem z úderu. Povrch je tmavý, z obou stran nebroušený, malý spíše crashový pupek je zvukově vsazen do celkové barvy těla a do jisté míry potlačen. Velmi citlivý a spirituální nástroj, sen každého „malopartového“ jazzmana. Deset bodů z deseti.
Master Vintage Series 18”
Menší obdoba předchozího činelu. Podobné vlastnosti, jen změnou rozměru již více charakterově crash. Jinak velmi blízké pocity jako u předchozího. Crash rozhodně ne typický, ale velmi zajímavý. Devět bodů z deseti.
Turk Series Thin Ride 21”
Tento činel odpovídá zpracováním i zvukovým naturelem předchozím dvěma. Má o trochu pevnější zvuk pupku, což se lehce promítá i do pevnějšího ataku paličky na ploše. Díky tomu je možná univerzálněji použitelný, ale srovnávání použitelnosti by nebylo adekvátní vznešenosti těchto především jazzových nirván... Deset bodů z deseti
Master Vintage Hi-hat 14”
Ideální sparing partner předchozích modelů. Velmi temná a dřevitá hi-hatka s dobrou reakcí na tvar hlavičky a vyváženým zvukovým podílem sešlapu a úderu. Ve výškách poměrně oříznutý zvuk má ale v hlubších odstínech mnoho barevných možností v závislosti na míře sevření činelů a způsobu rozeznění. Spousta muzikality a senzitivnosti. Rozhodně žádný hi-hatkový standard... Deset bodů z deseti.
Turk Series Dark Hi-hat 13”
Model zvukově související s předchozím. Stejně jako v případě ride je v porovnání s Master Vintage řada Turk i v hi-hatce o píď naléhavější a průraznější. S předcházející 14” se dobře doplňují i ve dvojici jako x- hat. Devět bodů z deseti.
Master Vintage Series 22”
Opět zejména jazzová lahůdka. Vše co jsem napsal o 20” verzi, jen v hlubším a mohutnějším podání. Deset bodů z deseti.
Antique Series Splash 9”
Činelek s částí horní plochy z poloviny zbroušené a s druhou částí plochy a pupkem nebroušenými. Krásný vzdušný splash ve váhové kategorii extra thin. Není co vytknout. Deset bodů z deseti.
Antique Series Splash 8”
O pouhý palec menší verze předchozího činelu ve stejném zpracování. Platí o něm totéž, co o 9” verzi. Dohromady se přes svou rozměrovou podobnost dobře doplňují. Deset bodů z deseti.
Turk Series Crash 16”
Crash velmi podobný 18” Master Vintage. Dobře jdou spolu dohromady a stejně jako 18” kolega není tento crash určitě označitelný jako univerzální, což bych nepovažoval za nevýhodu. Vzhledem k rozměru je zvukově ještě subtilnější. Dávám mu devět z deseti.
Traditional Series Crisp Hi-hat 14”
Hi-hatka s broušeným povrchem, svítivější i zvukově. Vysoký profil i malý vystrčený pupek činelů je očividně podle retro vzorů, zvuk tomu odpovídá. V doznění není při žádné míře sešlápnutí talířů žádný „vlk“, pokaždé se ozve pouze ušlechtilá syčivá hmota. Hi-hatka je překvapivě hlasitá, zejména oproti temnějším modelům Turk a Master Vintage. Pro mě devět z deseti.
Traditional Series Bright Hi-hat 14”
Nástroj je vlastnostmi i vizuálně velmi podobný předchozímu. Jak název napovídá, zvukově je o trochu jasnější. Dávám osm z deseti.
Hammer Series Hi-hat Jeff Hamilton 14”
Signovaný model známého bubeníka je překvapivě průrazný a nekompromisní. Přitom zůstávají zachovány zvukové parametry jazzových činelů - dobrá reakce na tvar hlavičky u paličky, barevná škála, otevírající se v závislosti na dynamice úderu, ušlechtilý sustain v temnějším zabarvení. Přesto pro mě sedm z deseti.
Hammer Series Jeff Hamilton 20”
Tento činel je opět bez bližšího kategorijního určení, ale je možné ho označit jako medium ride. Broušený klasický povrch s vyšším profilem. Opět hlasitější, než je zbylý Bosphorus standard. Sedm z deseti.
Master Series 18”
Také tento činel nenesl označení. Vlastnostmi jde o středně průrazný crash s temnějším zabarvením v klasické konstrukci a opracování. Zaujala mě jeho výrazná škála barevnosti při různém stupni dynamiky. Od vzdušného zaševelení při pianissimu po průrazné rozsvícení soupravy, pokud činel řádně „natřeme“. Jazzový charakter je tu obsažen kromě jemnosti základního barevného vyladění a hloubky fundamentálního tónu také v poměrně krátkém sustainu. Hodnocení je u mě deset z deseti.
Traditional Series Thin Crash 17”
Konstrukčně podobný předchozímu, přesto však o kousek hlasitější crash s pevnější zvukovou podstavou. Opět deset z deseti bodů.
Master Series 22”
Činel je znovu bez bližšího označení. Z mého pohledu jde tradiční turecký ride, velice mi připomíná starý 22” K. Zildjian, který opečovávám ve sbírce. Při hranovém úderu se ozve jako mocný hluboký crash s úctyhodným tělem a dozněním, hlavičkové údery jsou výborně odděleny a přitom frekvenčně jakoby zapuštěny do zbývající hmoty sustainu. Totéž se týká úderu na pupek. Výjimečný kousek - deset z deseti je nutností...
Gold Series Hi-hat 14”
Řada Gold se z ostatní produkce firmy Bosphorus vymyká. Tyto činely jsou přizpůsobeny požadavkům na činely v moderní pop music - vyšší váhové kategorie, lakovaný povrch, zvýrazněné vyšší frekvence, průraznost... To vše je zde splněno, ale neztrácí se hudebnost činelů a „turecká“ hloubka fundamentálního tónu. Přestože zaměřením ne zcela můj šálek čaje, musím přiznat devět z deseti.
Gold Series Fast Crash 18”
Další kus z průrazné rockové série opět splňuje kritéria nástroje do moderních stylů. Přes svou průraznost zůstává citlivý na dynamiku a nemá jen jednu barevnou polohu. Velmi dobrý rockový crash. Devět z deseti.
Gold Series Ride 20”
Do třetice z této řady, tentokrát ride. Výrazný silný atak, frekvenčně vypíchnutý nad přeznění sustainu. Průrazný bell, opět ale zároveň citlivost a hloubka. Heavy ride s názorem. Devět z deseti.
Master Series Hi-hat 14”
Oba talíře mají nebroušený spodek, horní strana je pak opracována ve své jedné polovině. Vnitřní část horní plochy je broušená jen částečně a na povrchu zůstávají pravidelné nebroušené vrstevnice. Zvukově jde o jemnou hi-hatku s hlubokým a měkkým tónem při úderu paličkou a čistým průzračným zvukem při sešlapu činelů k sobě. Hlasitostí se řadí do střední kategorie, použitelná je rozhodně i v hlasitějších situacích, ale své kvality nejvíc projeví při jemnějším a dynamickém použití. Tehdy se rozehraje do celé škály barev. Deset z deseti bodů.
Gurmánské okénko
Předmět dnešního testu mi připomíná princip gurmánské delikatesy. Je výjimečná, ušlechtilá a pochopitelně také trochu nákladnější než běžné pokrmy. Přestože atraktivita a výjimečnost zážitku setkání s lahůdkou je obecně nepopiratelný fakt, může vždycky někdo vystoupit z řady a říct, že on prostě raději tlačenku s cibulí a basta. A bude mít na to právo. Proti gustu žádný dišputát a ústřice nemusí v životě potřebovat každý. Je ale dobré vědět, že jsou, a poznat, jaké jsou, pak je teprve možné je odmítnout. Jinak bude to tvrzení o tlačence pouze smutný sebeklam.
Info:
Činely Bosphorus představují širokou nabídku ručně tepaných tureckých činelů vyšší cenové kategorie, ale i kvality.
Plus:
kvalitativní vyrovnanost celé testované série
Mínus:
užší využití vzhledem k retro zaměření
cena
Určitě nejslavnější turecký výrobce činelů, firma Zildjian, po přesídlení do USA ještě nějaký čas vyráběla činely i v Turecku. Legendární „Káčka“, která spolutvořila zvuk moderního jazzu, byla tehdy paradoxně považována za podřadnější sortu než moderní strojová „Áčka“ z USA a odpovídala tomu i jejich rozdílná cena. Svět je plný paradoxů...
Turecké v celém výrobním procesu ručně zpracované činely s použitím tradiční technologie výroby bronzové slitiny a jejího zpracování. V nabídce jsou modely s lakovaným, klasickým, duálním i nebroušeným povrchem.
Přehled doporučených maloobchodních cen u vybraných modelů:Antique Series Splash 8”: 1890 Kč
Antique Series Splash 9”: 2050 Kč
Turk Series Dark Hi-hat 13”: 5910 Kč
Turk Series Thin Crash 16”: 3870 Kč
Turk Series Medium Thin Crash 18”: 4740 Kč
Gold Series Hi-hat 14”: 6350 Kč
Traditional Series Crisp Hi-hat 14”: 6350 Kč
Traditional Series Medium Thin Ride 22”: 7370 Kč
Master Series Hi-hat14”: 10 110 Kč
Master Series Ride 22”: 10 630 Kč