Boomerang Phrase sampler - historický testík

Boomerang Phrase sampler - historický testík
Boomerang Phrase sampler - historický testík

Americkou firmu Boomerang Musical Products založili v Texasu před patnácti lety kytaristé Lee Hardesty a Mike Nelson. Nápad vytvořit sampler pro opakování frází měl druhý z nich na konci 80. let, kdy mu podobný efekt chyběl na trhu. Software a elektroniku včetně nožního ovladače hlasitosti dodal Hardesty, zatímco kolega Nelson se věnoval hlavně vnějšímu designu. Jejich sampler přes skromný začátek dosáhl rychle světového uznání a ocenění v odborných hudebních časopisech, takže ho začali používat i hráči na ostatní nástroje, dechaři, a dokonce i zpěváci. A právě historicky první verze sampleru Boomerang je předmětem testíku. Při pohledu dovnitř přístroje najdeme přesné datum jeho softwarové aktualizace: 22. března 1995.

 

Na vrchním panelu sampleru je nejnápadnějším prvkem zmíněný ovladač hlasitosti v podobě válečku s gumovým povrchem a značkami. Nastavuje se jím poměr nahrané smyčky, kterou tak můžeme plynule přimíchávat k signálu z kytary. Nad ovladačem najdeme nožní přepínač Thru/Mute, jehož funkce je jasná i méně nadaným hudebníkům. Pět odolných plastových nožních tlačítek, označených jako Record (Play), Play (Stop), Once, Direction a Stack (Speed) doplňuje sedm svítivých diod. Žlutá LED s nápisem Clip signalizuje přebuzení, pět zelených ukazuje funkce Record (Loop Start), Play, Once, Reverse a Stack. Poslední červená LED svítí v režimu 1/2 Speed. Na zadní straně efektu se nalézají dva výstupní a vstupní jacky plus dva konektory RCA pro vstup a výstup Aux. Mezi konektory výrobce umístil potenciometr Trim pro nastavení výstupní úrovně v rozmezí -20 až +20 (bez udání veličiny) a třípolohový přepínač vstupní citlivosti (Inst, Line, Mic). Na levé straně zadního panelu najdeme konektor pro síťový adaptér, který dodává střídavé napětí 9 V.

 

V efektu je použit šestnástibitový AD převodník SoundPort AD1848KP od Analog Devices, ze kterého vycházejí i všechny možnosti připojení, které Boomerang nabízí. Mikrofonní vstup má podle dokumentace zisk 20 dB. Základními funkcemi efektu je nahrávání a přehrávání kytarových frází. Spínačem Once lze zvolit jednorázové přehrávání fráze. V režimu Reverse je nahraná smyčka přehrávána pozpátku, tedy od poslední noty, což evokuje studiové experimenty konce 60. let. Pro aktivování volby slouží spínač Direction. Maximální délka nahrané smyčky, měřená mechanickými stopkami, je 33 sekund, v režimu 1/2 Speed je tato hodnota dvojnásobná při poloviční vzorkovací frekvenci. Nižší rychlostí lze samozřejmě smyčku zaznamenávat i přehrávat, což umožňuje z kytary vyrobit zvuk basy nebo se vrátit do 50. let, kdy geniální vynálezce s uměleckým jménem Les Paul nahrával virtuózní kytarové party nižší rychlostí (u nás tento trik později zdomácněl a nejvíce ho proslavil Petr Janda v instrumentálce Orange Blossom Special). Poslední možností, jak se smyčkou pracovat, je režim Stack, který umožňuje vrstvení partů na sebe.

 

Podrobnosti najdete na www.alldatasheet.com

Psáno pro časopis Muzikus