Behringer Xenyx 1622FX - když pokrok, tak o krok
Pokrok prostě nezastavíš. Doba si žádá modré kontrolky, modře zářící displeje a čas pomalu odnáší i stříbřitě se lesknoucí těla technologicky zastaralých přístrojů. Vždyť kombinace dvou odstínů šedi je tak příkladně skromná a zároveň prudce elegantní.
Řada mixážních pultů Xenyx navazuje zcela zřejmě na oblíbenou sérii Eurorack, kterou firma Behringer vyvíjela již v počátcích své fenomenální expanze. Přímým předchůdcem je typ UB1622FX-PRO, který kromě jmenovaných změn vizuálních prodělal i některé změny technologické.
Vstupy 1-4
Přístroj nabízí čtyři monofonní a čtyři stereo kanály. Protože se jedná o systémy odlišné, bude vhodné se jim věnovat odděleně. Vstupy 1-4 jsou osazeny konektory XLR i jacky, vybaveny plynule ovladatelným gainem, omezovačem nízkých kmitočtů a parametrickým ekvalizérem pro pásmo středů. Mikrofonní předzesilovač je dle údajů výrobce nového typu a úroveň šumu je podle mého názoru zcela srovnatelná s pulty věhlasnějších značek, takže v tomto ohledu se není třeba katastrofy obávat. Tradiční slabinou je však značné zkreslení signálu i při mírném přebuzení. Regulování kmitočtů od 100 Hz do 8 kHz by mělo být vymodelováno podle "britského typu" navazujícího na studiové pulty šedesátých let. Tyto čtyři vstupy mají své inserty na zadním panelu přístroje a phantomové napájení.
Vstupy 5-12
Stereofonní kanály mají jackové zdířky s možností přepnout vstupní citlivosti z +4 na -10 dB a v levém kanálu nabízejí mono variantu. Všechny korekce jsou pevné, ekvalizér rozdělen na výšky, vysoké středy, nízké středy a basy. Všechny vstupy mají dvě sběrnice aux s možností vyřazení interního efektového procesoru na druhé sběrnici, první aux je přepínatelný před nebo za faderem. Praktické u zařízení této cenové kategorie je i tlačítko mute, kontrolky úrovně signálu a jeho přebuzení. Táhla jsou tužší, šesticentimetrová.
Co můžeme a co nemůžeme
Mixážní pult Xenyx má čtyřiadvacetibitový efektový procesor, který obsahuje devadesát devět vzorků, jen delší dozvuky se mi zdály příliš "plechové", naopak reverzní haly poměrně vydařené. Kromě hlavního symetrického výstupu má přístroj výstup nesymetrický pro konektory jack, výstup pro sluchátka, výstup z podskupin, cinchový výstup pro nahrávání a výstup control room využitelný třeba v domácím studiu. Součástí pultu jsou lišty pro upevnění v racku a audio interface s USB připojením kompatibilním s oběma systémy počítačů. Pro někoho zbytečné navýšení ceny, pro někoho možnost jak využít zvukové karty svého zánovního počítače či notebooku například k vytvoření efektové smyčky v reálném čase. Na můj vkus je výstupů až příliš, raději bych viděl otvůrky s označením main insert nebo direct. Třeba se dočkám při dalším kroku v pokroku.
Info:
Behringer Xenyx 1622FX je dvanáctikanálový mixážní pult se dvěma podskupinami navazující na řadu Eurorack s vestavěným efektovým procesorem. Doporučená cena je 8000 Kč.
Plus:
příznivá cena
systematické, jednoduché a účelné ovládání
Mínus:
snadné přebuzení vstupu a následné zkreslení signálu
množství výstupů, které je na úkor užitečnějších funkcí
Technická specifikace:
mikrofonní vstupy
frekvenční rozsah: 10 Hz-150 kHz (-1 dB)
10 Hz-200 kHz (-3 dB)
gain: +10 až + 60 dB
impedance: cca 2. 6 kOhm (symetrické)
odstup signál/šum: 110 dB/112 dB A-weighted
zkreslení (THD+N): 0,005 %/0,004 % A-weighted
linkové vstupy
impedancecca 20 kOhm (symetrické)
10 kOhm (nesymetrické)
gain: -10 až + 60 dB
stereo vstupy
impedance: cca 20 kOhm
maximální vstupní úroveň: +22 dBu
EQ mono
basy: 80 Hz/+/-15 dB
středy: 100 Hz-8 kHz/+/-15 dB
výšky: 12 kHz/+/-15 dB
EQ stereo
basy: 80 Hz/+/-15 dB
nižší středy: 500 Hz/+/-15 dB
vyšší středy: 3 kHz/+/-15 dB
výšky: 12 kHz/+/-15 dB
DSP
převodník: 24 bitů Sigma-Delta
64/128x oversampling
vzorkovací frekvence: 40 kHz
napájení
příkon: 37 W
napětí: 100-240 V, 50/60 Hz
váha: 3,3 kg
rozměry: 97 x 301 x 351 mm