Barový král - Behringer PMH5000

Barový král  - Behringer PMH5000
Barový král - Behringer PMH5000

Když jsem zkoumal nové produkty od Behringera a vybíral, který nabídnutý pult si více zblízka prohlédnout, rozhodl jsem se pro ten lehčí, bez zesilovače, prostě něco, co nevyvolá bolest v kříži.

Barový král  - Behringer PMH5000
Barový král - Behringer PMH5000

Náhoda tomu chtěla, že nakonec jsem si odvezl na pozorování model PMH5000, tedy 20kanálový powermixer s koncovým zesilovačem 2 x 400 W. Na krabici píše Behringer výrazně "more power, less weight" - stěhoval jsem ho na více míst a hmotnost je tak dobrá, že vzpomenu-li si na stěhování starého železného 20vstupý Allen & Heath (ve čtyřech lidech a bez koncového zesilovače...), je to přímo pohádkové. Podívejme se ale na PMH5000 zblízka, třeba zjistíte, proč jsem mu dal titul "Barový král"...

 

... trocha základního popisu neuškodí...

Behringer Europower PMH5000 představuje velmi kompaktní řešení pro ozvučení menších akcí, obejde se bez složitého propojování a pro řadu účelů je velmi dobře vybaven - prostě "all in one". Základní schéma mixpultu je velmi podobné populární řadě SL - rozmístění prvků, korekce, efektové procesory, až na pár výjimek (groupy, počet EQ pásem...). Základem je mix s 12 mono vstupy (XLR) s fantomovým napájením a 4 stereo vstupy, mono vstupy jsou vybaveny lo-cut filtry a inserty pro připojení dalších efektových zařízení. Korekce na těchto vstupech jsou třípásmové s parametrickými středy. Směřovat vstupy můžete jednak do main výstupu, jednak máte dva auxy pro monitoring. Také můžete signál efektovat dvěma efektovými jednotkami (chipy ze známého Virtualizeru). Koncový stupeň 2 x 400 W lze přepínat jak do režimu, kdy funguje pro zesílení hlavního výstupu, tak i jako odposlechový zesilovač (provozuje se i jako můstkový mono pro zvýšení výkonu). Výstupní signál můžete frekvenčně upravit 7 pásmovým ekvalizérem, který je vybaven frekvenčním analyzérem pro snadnou detekci frekvence kmitočtu zpětné vazby. Navíc je zde ještě 3D rozšíření stereo báze a výstupní korekce pro reproduktory Behringer Speaker Processing pro úpravu signálu podle použitých reprosoustav a filtr pro subwoofer. Napájecí zdroj je pulsní, PMH5000 váží neuvěřitelných 13,3 kg.

 

... ale podívejme se na to i marketingově...

Celá koncepce je podle mne krásně "německy" jasná - Behringer vám už při pohledu na vybavení pultu jasně říká, komu je určen. Cílovou skupinou jsou malé skupiny, které se zvučí samy, mobilní ozvučení klubů, sálků, restaurací, přehlídek i barů, tedy zejména tam, kde nebudete mít tolik peněz na profesionálního zvukaře s plným vybavením. Muzikant/entertainer si bude muset pomoci sám, ovládání a zapojení musí být co možná nejjednodušší, aby se v prvcích a možnostech neztratil. Rovněž se nemůže předpokládat nějaká velká erudovanost obsluhy, show musí být schopen nazvučit kterýkoliv muzikant, někdy i se sklenkou v ruce. To je od Behringera pěkné, ne?

 

První pohled a poslech

Mixpult je velmi užitečně vybaven držadlem přes celou šířku pultu k přenášení, velmi šikovná věc. Bohužel ale mixpult není vybaven nějakým krytem ovládacích prvků nebo flight-case provedením, takže držadlo využijete pouze pro vyndání z krabice, nikoliv pro vlastní transport. Škoda, uvítal bych možnost zaklapnout víko a jít (i za cenu příplatku za víko). Celkově se mi provedení líbí, pro ovládání nepotřebujete hodiny studia manuálů, jednoduché, věcné, funkční a bez komplikací.

 

Po zapnutí nastartují velmi hlasitě ventilátory chlazení koncového stupně, ale naštěstí jsou otáčky řízené, takže po chvilce hlasitost klesne na docela slušnou úroveň. Při prvním startu jsem se zaměřil na šum - a ten byl přítomen. Ani ne tak šum vstupních mikrofonních předzesilovačů jako nižší odstup šumu při vytažených šavlích. Nebyl to běžný šum, spíše výstřelový a byl společný pro všechny šavle. Předpokládám, že se jedná o nečistoty ze spínaného zdroje. Druhý zdroj šumu byl již klasický a častěji zmiňovaný - u efektové jednotky. V tomto bodě je užití pultu jasně směrováno na prostředí, kde není odstup tou nejvyšší prioritou. Výrobce ale udává reálný odstup s vytaženými fadery 83 dB, to je pro live produkce velmi dobrá hodnota... zhorší se vám to sice ještě o další šumy gainu a efektové jednotky, ale nemám z akce s tímto powermixerem pocit, že to by bylo místo, které by vám vadilo - zvučíte live a většina zdrojů na pódiu je na tom s odstupem hůř...

 

Vstupní jednotky jsou vybaveny LED indikací vybuzení a přebuzení, při aktivaci PFL se přepne zobrazení na LED indikátoru výstupní úrovně a vy můžete snadno nastavit úroveň vstupního gainu. Má to akorát jeden háček - v manuálu se uvádí, že má být nastavovaná úroveň 0 dB na indikátoru, ale podle indikátoru přebuzení, poslechu i indikace vstupního gainu se mi zdá, že by v manuálu měl být uveden údaj pro nastavování +10 dB.

 

Efekty a další vestavěné legrácky

Zasílání signálu do efektových jednotek je vyřešeno klasicky, chybí přepínač pre/post, ale vzhledem k určení pultu je toto jen konstatování, ne výtka. Větší výhrady ale mám k vlastním efektovým jednotkám. Sice je dobře vyřešeno přepínání presetů během produkce (při přepínání se efekt ztiší a teprve po stisku přepínače najede čistě nový efekt), ale celkově se mi efekty příliš nelíbí. Nedostanu z nich žádné skvělé zpěvové prostory, nenašel jsem nic, co by mne na nich nadchlo a kde bych potvrdil Behringerovo tvrzení "99 great-sounding Virtualizer presets". Tedy zejména tu část "great-sounding" bych vynechal, počet sedí. Jedna z věcí, která mi příliš nevyhovovala, bylo časté "natlačení" efektu k původnímu signálu - jelikož se jedná o presetové efekty, není možné nastavit detailní parametry, ať již ve formě pre-delaye, nebo možností frekvenční korekce efektů. Podle mne by to velmi pomohlo ve zvuku jednotek - jako prevence slití efektovaného a přímého signálu... Takže zde sice nejásám, ovšem jsem si stále vědom jednoho: pult je určen do aplikací, kde vrcholem zvukařské snahy bude na jednom efektu nastavit "jakýsi" hall a na druhém "jakési" echo... A pro tento případ je PMH5000 náležitě a excelentně vybaven. V řadě reakcí zahraničních uživatelů jsem našel názor, že nejlepší efekt z nabídky je tónový generátor, ale znovu si dovolím s kritiky polemizovat - nekupujete Lexicona, kupujete powermixer pro běžnou live produkci.

 

Když už se tak zmiňuji o budoucích uživatelích a jejich sklenkách..., mám pro ně ještě jednu bezvadnou věc: Feedback Detection System (FBQ), kterým prý snadno naleznete a ve spojení s EQ snadno zlikvidujete zpětnou vazbu. Funguje to tak, že po stisku tlačítka se přepnou červené LED na potenciometrech ekvalizéru do režimu frekvenčního analyzéru - a intenzita jejich svitu odpovídá úrovni signálu v daném pásmu. Co ale ve mně vyvolalo záchvat smíchu, byl fakt, že tento mohutně inzerovaný systém je 7pásmový - ano, EQ má jen 7 pásem. Pokud tedy řešíte zpětnou vazbu 7pásmovým ekvalizérem a potřebujete na to 7pásmový analyzér, velmi to zapadá do onoho barového prostředí, kdy už ucho nevnímá (pokud někdy vnímalo), oči už vidí pulty dva a pomocí blikajících LED konečně stáhnete tu hroznou nesmrtelnou vazbu, samozřejmě včetně velké části užitečného signálu... Prostě neberte FBQ jako feedback eliminator, berte to jako blikající LED sedipásmový indikátor vybuzení, nic super se za touto zkratkou neskrývá.

 

Do koncepce pultu zapadají i další funkce - známé karaoke a také 3D surround effect. Ten má rozšířit stereofonní bázi - využití bych našel možná při ozvučení nějaké výstavy podkresovou hudbou, při vyšších hodnotách nastavení vnáší nepřirozenost, jakož i zesílení a zkreslení na středních kmitočtech. Je to asi tak na úrovni ovladače na reproduktorech k PC... Nic pro mne a asi ani pro většinu z vás. Vypnout a zapomenout...

 

Posledni pomazání

Já vím... Ty předchozí odstavce vypadají dost hrozně, ale skutečně vás ani v nejmenším nehodlám odradit od nákupu, ani nehodlám moc hanět tento šikovný pult. Berte to tak, že jsem už pár pultů viděl a kdybych to nenapsal, tak by to nebylo kompletní a mohli byste mi to pak vyčítat. Ale vezměte v úvahu, že tento powermix stojí neuvěřitelných 19 344 Kč s daní. Za tuto cenu dostanete kompletní ozvučení pro menší akce a pro řadu kapel je to výborné i jenom do zkušebny. V ceně máte kvalitní mikrofonní preampy, velmi slušný mix, dva základní 24bitové efektové procesory a výkonný koncový stupeň 2 x 400 W. Zkuste si to spočítat z jiných zdrojů, neřku-li ze samostatných komponent. Jenom za jeden kvalitní efektový procesor dáte víc než zde za kompletní systém. Hodnoťte to podle užitné hodnoty - a ta nedopadá PMH5000 vůbec špatně, ba přímo skvěle. Jelikož jsem již měl tu čest s pár powermixery jiných firem, vím, o kolik je tento Behringer levnější a také o kolik je oproti většině konkurentů lepší. Přes všechny mé výhrady musím říci, že pro svoje určení a za tuto cenu jsem nic podobného ještě neviděl. Pokud jste kapelník malého orchestru, barové kapely či podobného tělesa, které potřebuje ozvučit menší prostory, jste ti, pro něž je PMH5000 jako stvořený. Viděl jsem řadu akcí, kde by byl tento mix hotovým požehnáním a ušetřením nervů všech zúčastněných.

 

Info:

Behringer PMH5000 je 20kanálový powermixer s koncovým zesilovačem 2 x 400 W. Konečně způsob, jak chytit ozvučení sálu za jedno ucho a jít. Cena je 19 344 Kč.

 

Plus:

celková výbava

 

výkon

 

slušná kvalita mikrofonních preampů

 

nízká váha

 

cena

 

Mínus:

některé spíše reklamní než užitečné funkce

Psáno pro časopis Muzikus