Alvarez Cádiz CC7HCEAR - elektroakustická klasická kytara
Konstruktéři a luthiéři firmy Alvarez se při vývoji klasických a flamencových kytar řady Cádiz nechali inspirovat zkušenostmi španělských mistrů kytarářů a muzikantů z Andalusie. Tato modelová řada nese název přístavního a zároveň hlavního města stejnojmenné provincie v jihozápadním Španělsku.
Kromě testované elektroakustiky CC7HCEAR v této modelové řadě najdeme klasické koncertní kytary (CC7, CC7CE - s výřezem (cutaway) a snímáním) a cypřišové flamencové kytary (CF6 a CF6E - ozvučená varianta s výřezem). Klasiky a flamencové kytary mají krk uchycen obvyklým způsobem, tedy u dvanáctého pražce. Testovaná kytara a její lehce zjednodušená varianta CC7HCE mají krk uchycen u čtrnáctého pražce, jak bývá obvyklé u kytar konstruovaných pro kovové struny. U všech těchto nástrojů je na rezonanční desku použit masivní smrk sitka v kvalitě A+, klasické (neflamencové) modely mají zadní desku a luby zhotoveny z tmavého ořechu.
Materiály a konstrukce
Jak je výše zmíněno, přední deska je u mnou testovaného nástroje zhotovena z masívního smrku sitka s velmi hustou a pravidelnou strukturou ve zcela přírodní barvě. Zadní deska a luby jsou z velmi tmavého vrstveného ořechu, který strukturou a odstínem docela připomíná mahagon. Krk je z velmi hustého a pocitově odolného mahagonu. Hmatník a kobylka jsou vyrobeny z bolívijského dřeva pau ferro - zde odkazuji na Štěpána Gruchala a jeho Lexikon dříví znělého XIV. (Muzikus č. 7/2011), kde je tento materiál popsán vyčerpávajícím způsobem. Nultý a kobylkový pražec jsou vyrobeny z pravé kosti. Tělo této kytary je vybaveno elegantním oblým výřezem pro hraní ve vyšších polohách. Snámání je aktivní LR Baggs StagePro se snímačem Element a se zabudovanou ladičkou. Celý nástroj je v plně lesklém provedení.
Tolik obecný popis, přejděme nyní k oněm jedinečným konstrukčním prvkům.
Kytary série Cádiz jsou pozoruhodné i svým žebrováním. Horní deska je „ožebrována“ asymetrickým vějířem žeber s přidaným výškovým žebrem. Zajímavá a dnes, zdá se, méně obvyklá koncepce. Deska v místě basů je poněkud volnější, v místě výšek naopak zpevněná. Pro zájemce o další informace studie přímo vědecká: http://www.orfeomagazine.fr/documents/Soundboards_DF.pdf.
Krk nese 22 pražců s docela solidním rádiem, které jsou rozpočítány do velmi dlouhé menzury 26 palců, tedy téměř přesně 660 mm. Uchycení krku na čtrnáctém pražci znamená jeho vysunutí ven z těla nástroje, kobylka se dostává blíže k rezonančnímu otvoru a zároveň za ní vzniká větší prostor. Hmatník je o něco užší než klasických 52 mm, u nultého pražce má šířku 48 mm. Další odlišností oproti klasické konstrukci je stavitelná výztuha krku, která funguje skvěle - osobně jsem vyzkoušel.
Vyfrézování kobylky pro usazení pražce připomíná kobylku kytary pro kovové struny - kobylka zde není proříznuta po celé délce, pro pražec je vyfrézována uzavřená šachta, která nevede přímo rovně, ale je zešikmená pro lepší ladění. Kobylkový pražec svým rádiem kopíruje rádius pražců a hmatníku. Pro uchycení každé struny jsou zde připraveny dva otvory, jeden přímo tam, kde má struna ležet na kobylkovém pražci, druhý vždy nalevo a malinko výše. Výměna strun je potom jednodušší a nejspíš se struny v tomto systému i rychleji usazují. Struna se jednoduše nadvakrát protáhne kobylkou, zbylý konec se podvlékne pod smyčkou, která vznikne vzadu na kobylce, a je to.
Tam, kde se kytarista opírá v ohybu lokte o tělo nástroje, je část lubu a horní desky sražena a je zde šikmo vlepeno jakoby pokračování lubu, toto místo je tedy poněkud „oblé“ a je opravdu pohodlné, protože nijak netlačí. Tímto jsou také odebrány přibližně dva centimetry z horní desky na basové straně, kytara tak působí zajímavě - lehce asymetricky.
Zvuk
Všechny popsané detaily konstrukce se podle mě příznivě projevují na zvuku, zejména pro někoho, kdo není vyloženě klasický kytarista, přesto by si ale rád užil zvuku nylonových strun. Zvuk je až překvapivě dlouhý, bez příliš dunivých, vše překrývajících basů. Kytara umí při doprovodné hře i pěkně zazvonit, vůbec se nebojím říci, že chvílemi tak, jako by byla osazena kovovými strunami. Zvuk je velmi nosný, je ho plná místnost, ale není přehnaně hlasitý a je krásně vyrovnaný. Přísně klasičtí kytaristé mi budou muset odpustit - ano, přiznávám, hrál jsem na tuto kytaru i trsátkem... A bylo to velmi dobré a vlastně i velmi přirozené, tento Alvarez není až tak docela klasická kytara. Po zapojení do zesilovače se ozve téměř stoprocentně vyrovnaný zvuk, bez čehokoli přehnaného. Líbí se mi hlavně přiměřenost a měkkost výšek. Ekvalizér je dobře nastavitelný a jednoduchý - basy, středy, výšky, hlasitost, notch filter a phase. Jednotlivé ovladače regulují zvuk plynule a bez šokujících zvuk ničících skoků. Výtky bych měl k přehlednosti popisek ovladačů a blikacích kontrolek ladičky, písmenka jsou malinká a pro mé oči prakticky nečitelná.
Závěr
Alvarez CC7HCEAR mě oslovil vyrovnaným a pevným zvukem. Dlouhá menzura a uchycení krku na čtrnáctém pražci přispívají k většímu napětí strun, do kterých se lze pěkně opřít a ony „neplandají“ a nedrnčí. Příjemný je i o něco užší hmatník se solidním rádiem a výřez pro levou ruku. Oceňuji také velmi hezky kulaté výšky, a to i přes snímač. Je to moc dobrá dospělá kytara.
Info:
Alvarez Cádiz CC7HCEAR je elektroakustická španělka s nylonovými strunami, vybavená výřezem pro levou ruku (cutaway) a masivní smrkovou rezonanční deskou. Cena je 20 250 Kč.
Plus:
zvuk výšek
délka tónu
pohodlí při hraní
snímání
rondel pro řemen v patici krku
Mínus:
čitelnost ovladačů předzesilovače
Technická specifikace
rezonanční deska | masivní smrk sitka A+ |
zadní deska, luby | vrstvený ořech |
krk | mahagon, spoj s tělem na 14. pražci |
hmatník, kobylka | pau ferro |
elektronika | LR Baggs StagePro EQ, snímač Element |
Web