Akai RPM500 - studiové monitory ideální pro tvorbu elektronické hudby
Akai RPM500
Studiové monitory
A můžete poslouchat tuc tuc...
Dostal jsem za úkol otestovat pro vaše uši studiové monitory Akai RPM500. Je to vždy velká zkouška. Každý totiž máme ty své boltce trochu jiné a co se mně zdá jako libozvuk, může být pro druhého „jenom“ zvuk. V každém případě tyto monitory jsou určené především pro práci s taneční muzikou. To nakonec píše i výrobce na svém webu. Pojďme na to.
Co jsme si to koupili
Domů vám přijdou dvě poměrně těžké krabice. Budete vybalovat a vybalovat až na vás vykoukne plastový krasavec se sraženými hranami a nápadně červeným spodním reproduktorem. Konstrukčně se jedná o dvoupásmový systém vybavený dvěma zesilovači a výkonem kolem devadesáti wattů. Pro uživatele je mnohem zajímavější zadní panel, kde je kromě mohutného pasivního chladiče zásuvka pro napájecí kabel, vypínač, poněkud malý potenciometr hlasitosti, vstupy - nevyvážené a vyvážené (ještě se k nim vrátíme) a také čtveřice kovových přepínačů připomínající staré dobré časy. A ještě bassreflexový otvor.
Oba monitory z páru jsou stejné, jinými slovy je jedno, kam který postavíte. První test provádím ze zvukové karty a zvuk vedu klasickým jackem, který připojím do vyváženého (Balanced) konektoru. Úmyslně poslouchám něco z popu, rocku a trochu folklóru, to abych dokázal rozlišit kvality monitoru. Musím přiznat, že Akai skutečně mohutně basuje. Jinak zvuk je velmi vyvážený a troufám si říci precizní.
Nedá mi to a zkusím také nevyvážený (Unbalanced) vstup - klasický cinch. Jakoby původní basy malinko ustoupily, zvuk je jemnější, ale „ušislyšně“ ořezaný. Tudy při studiovém poslechu cesta nepovede. Něco vám ale poradím: Takto lze připojit třeba CD přehrávač a zaručuji vám, že zvuk z CD je téměř neporovnatelný se zvukem klasických domácích aparátků. Řekl bych, že je až nakažlivý.
Přepínače, přepínače...
V předchozím odstavci píšu to, co nakonec vidíte na internetu - Akai přidal monitorům kovové přepínače připomínající naše prastaré rádio. A přepínač slouží k přepínání, což by asi jeden neřekl. Zleva je první LF Cutoff - přeloženo do češtiny oříznutí basových frekvencí s hladinou 80 a 100 Hz a středovou polohou. Rozhodnete, zvuk které frekvence pustíte a který naopak ne. V praxi je to slyšitelný rozdíl, při vyšší hlasitosti více slyšitelný. Dle mého názoru je dobře, že tuto volbu máme, každý vnímáme spodní frekvence jinak a každý také nemáme k dispozici odhlučněné prostory, kde nikoho nerušíme.
Vedlejší přepínač MF Boost slouží k lehkému zvýraznění středových frekvencí. Tady záleží na prostoru, ve kterém zvuk chcete poslouchat, záleží na vzdálenosti posluchače od monitoru apod. V mé pracovně o velikosti běžné místnosti jsem moc rozdílů neslyšel.
Do třetice: přepínač HF Trim. Umožňuje nám o dva decibely (plus/mínus) volit intenzitu vysokých frekvencí. V praxi opět dle prostředí, kde pracujeme. Poslední přepínač má popis Proximity Control Switch a možnosti 0 dB, -2 dB a -4 dB. Jeho funkce spočívá v kompenzaci basových frekvencí pod 200 Hz jejichž zdvih (či útlum) je způsoben například umístěním reproboxů příliš blízko zdi apod. Jednoduše řečeno a již z názvu vyplývající redukce proximity efektu.
Skutečně jen pro studiovou práci s taneční muzikou?
Řekl bych, že zase tak striktní být nemusíme. Monitory úspěšně využijí muzikanti, kteří si připravují podklady pro „jednomužný band“ do baru, a nejenom oni. Osobně se mi ale přeci jen také ne všechno líbí. Třeba potenciometr hlasitosti je příliš malý, k ovládání méně pohodlný. Výškový reproduktor mohl výrobce ukrýt pod síťku, je velmi jednoduché ho poškodit. Naopak šum zařízení je i při vyšší hlasitosti poměrně zanedbatelný (pokud tedy nemáte tu úplně odhlučněnou místnost). A pochvalu si Akai zaslouží také za molitanovou podložku, která je součástí balení. Je zkosená, umožní vám naklonění monitorů směrem v přirozeném úhlu poslechu.
Info:
RPM500 jsou studiové referenční monitory od společnosti Akai Professional ideální pro tvorbu elektronické hudby. Cena za kus je 4590 Kč.
Plus:
skutečně dobrý zvuk
s přihlédnutím ke kvalitě a zpracování také cena
Mínus:
neochráněný výškový reproduktor
malý potenciometr hlasitosti
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Konstrukce | 5,25” woofer + 1,25” tweeter |
Výkon | 50 W + 40 W, zesilovač třídy A/B |
Frekvenční rozsah | 50 Hz–30 kHz |
Vstupy | nesymetrické (cinch), symetrické (XLR + jack) |
Napájení | 230 V |
Rozměry | 31,7 x 25,6 x 20,3 cm |
Hmotnost | 7,8 kg |
Příslušenství | napájecí kabel, podložka, manuál |
www: