Aguilar Chorusaurus a Fuzzistor - basové efekty chorus a fuzz
Na přelomu loňského a letošního roku přišla basová firma Aguilar s dvojicí efektů, které významným způsobem rozšiřují efektovou řadu tohoto výrobce. Nejen co do počtu (navyšuje dosavadních pět efektů na sedm), ale především co do účinnosti a možností využití.
Oba efekty jsou uloženy v masivních kovových boxech o rozměrech 13,2 x 6,7 x 3,9 cm a jsou evidentně určeny na použití na pódiu. Díky své konstrukci přežijí opravdu hodně. Efekty mají na zadním panelu vstup a výstup (oba 6,3mm jack) a vstup pro 9V adaptér. Na spodním panelu pak najdeme výsuvný box na 9V baterii.
Chorusaurus je chorus na bázi technologie BBD, která se normálně používá u delayů. Uložen je v bílém boxu, který je na předním panelu vybaven potenciometry Blend (určuje poměr čistého a zkresleného zvuku), Width (určuje krajní tóny, mezi kterými je zkreslený tón modulován), Rate (určuje frekvenci, chcete-li rychlost, modulace efektu) a Intensity (určuje výraznost efektu). A samozřejmě je tu i spínač Engage, který zapíná a vypíná efekt.
Fuzzistor, jehož srdcem je křemíkový tranzistor, je uložen v oranžovém boxu a je vybaven potenciometry Blend (určuje poměr čistého a zkresleného zvuku), Level (srovnává vstupní hlasitost), Tone (mění harmonickou strukturu) a Fuzz (určuje úroveň zkreslení). I tady je spínač Engage, který zapíná a vypíná efekt.
Co to umí?
Chorusaurus
Nejprve mě zajímalo, jak bude efekt hrát při nastavení všech potenciometrů na nulu a Blend na stoprocentně čistý zvuk. I při tomto nastavení efekt lehce zabírá, což by teoreticky neměl (chová se tak ale valná většina efektů). Tón tak vlastně jen opravdu zlehka uhladí a zakulatí, ale samotný chorus se tím neprojeví. Podobně se projevuje po celou dobu, co Blend přidávám, a ve chvíli, kdy je úplně doprava, tedy jen „chorus“, výsledný efekt je, že se tón lehce zahltí. I tohle je možnost použití, která si své místo najde.
Pokud při tomto nastavení začnete pracovat s potenciometrem Intensity, nestane se nic, neboť tento knoflík se pojí s Ratem. Při přidávání Rate se již projevuje efekt a přirozeně narůstá sinusoida zvuku. Opět i při tomto nastavení (tedy Width stále na nule) a různé kombinaci Rate a Intensity, se dá již s efektem dobře pracovat.
Teprve ale s potenciometrem Width můžeme opravdu mluvit o chorusu. Ve chvíli, kdy si nastavujeme rozdílnou výšku krajních tónů, využijeme možnosti efektu naplno. Efekt přirozeně prorůstá do tónu a kombinací všech čtyř potenciometrů lze možnosti využít opravdu do sytosti. Mně osobně nejvíc vyhovuje nastavení Blend od 9 do 12 hodin (tedy větší poměr čistého zvuku), Width od 10 do 11 hodin (tedy znatelný rozstřel tónů, ale stále ještě splývající v jeden), Rate a Intensity kolem 10 hodiny, tedy pomalejší průběh a jen lehké zostření tónu. Tento zvuk se skvěle hodí do pomalejších skladeb. Při extrémnějším nastavení pak už jde spíš o to, kde to použít. Rozhodně si tyhle zvuky dokážu dost dobře představit v tvrdších stylech, funku nebo elektronické hudbě, kde výborně funguje v kombinaci s dalšími efekty.
Co mě potěšilo, že i když vytočím všechny potenciometry na maximum, nedostanu neurčitou, rozplizlou a hlučnou kouli, jak se často stává, ale i tenhle zvuk je použitelný, a i když značně zefektovaný, tak je přeci jen konkrétní a opravdu použitelný.
Technlogie BBD, anglicky bucket-brigade device je analogová zpožďovací linka vynalezená v roce 1969 F. Sangsterem a K. Teerem ve Philips Research Labs. Její princip spočívá v krok po kroku předávání signálu/napětí řadou za sebou zapojených kondenzátorů (1000-2000 kusů), čímž vzniká časové zpoždění. Název je odvozen od pojmu pro řadu lidí podávajících si kbelík s vodou - bucket brigade, u nás tomu ale říkáme řetěz. Vzhledem k tomu, že kondenzátory proti zemi, jak jsou tady zapojeny, působí jako dolní propust, tedy pomalu krok po kroku odřezavají vysoké frekvence a signál ztrácí výšky a i svoji podobu. Tím je omezeno zpoždění řádově na stovky milisekund, což ale pro základní použití u kytary je dostačující. Navíc při odřezání vyšších frekvencí a přimíchání ke zvuku kytary je dojem ze zpoždění příjemný a mnohdy lépe hodnocený než čistý digitální delay, který neztácí kvalitu ani dlouhým zpožděním. Takže to vlastně není ani řetěz, ale taková tichá pošta.
Fuzzistor
I tady jsem si chtěl vyzkoušet nejdřív čistý tón a tentokrát se mi ho podařilo dosáhnout. Všechny potenciometry jsem měl na nule, jen Level na 10 hodinách a v tu chvíli zněl efekt stejně zapnutý jako vypnutý.
Přidáváním Blend už opět začíná efekt působit a dosáhneme díky němu lehkého zkreslení, které zvuk zabarví. V tuto chvíli už se dá pracovat i s potenciometrem Tone, který přidává výšky či basy. V zásadě jen teď jen jednoduše ekvalizujeme maličko zabarvený tón.
Přidáváním Fuzzu začneme teprve využívat vlastní efekt a opravdu to stojí za to. Je to docela brutální zkreslení, které zvuk značně zachlupatí a značně vytáhne na hlasitosti. Tady bych doporučil stáhnout původní nastavení Level z 10 na 9 hodin, jinak je ten hlasitostní skok mezi nezefektovaným a zefektovaným tónem příliš velký (samozřejmě záleží na konkrétním použití). Efekt pracuje velmi zajímavě a v zásadě už je jen na uživateli, jak moc si čeho nastaví a do čeho to použije. Poměrně značně zefektovaný tón (vše na 12 hodinách, jen Level na 9) jsem použil v popových písničkách a fungovalo to. Skvěle znějí flažolety a efekt také prodlouží sustain nástroje.
Použitelnost je pak dost všestranná. Dokážu si tenhle efekt představit ve stylech od metalu a rocku po funk, od jazzu a fusion až po pop.
Dohromady
Protože jsem dostal oba efekty na test najednou, nedalo mi to, abych je nevyzkoušel dohromady. Lépe je zapojit pedály v pořadí Chorusaurus a Fuzzistor. Zvuk je pak o něco konkrétnější. V každém případě i jejich kombinací dostaneme zajímavé zvuky a Fuzz svým způsobem vytáhne nebo vypíchne Rate na chorusu. Opět i při značném zkreslení je i kombinace efektů docela konkrétní a dá se použít, především v tvrdých stylech nebo v elektronické hudbě.
Závěrem
Výsledný dojem z obou zařízení je více než pozitivní. Efekty pracují spolehlivě, mají konkrétní tón, jejich funkčnost je na vysoké úrovni a oba mají všestranné použití. Řekl bych, že v nastavení je i značný nadstandard, který ale odpovídá značce i ceně. Zkoušel jsem je nejen ve zkušebně a ve studiu, ale především na koncertech, kde se oba osvědčily. Na koncertech je třeba lehkých úprav podle sálu.
Oba efekty mají také něco, co v Aguilaru nazvali Gig-saver Bypass. To je okruh, díky němuž, i když dojde baterie, signál prochází pedálem a neztratí se. Muzikant tak může koncert dohrát, i když bez efektu.
Nejspíš jediná nevýhoda těchto efektů je, že se nedodávají s adaptérem. Na což si asi budu stěžovat vždycky.
Info:
Aguilar Chorusaurus a Fuzzistor jsou basové efekty chorus a fuzz, které se na našem trhu prodávají za 6990 Kč (Chorusaurus) a 5890 Kč (Fuzzistor) včetně DPH.
Plus:
Kvalita zkreslení
Použitelnost
Konkrétnost tónu
Mínus:
Nedodává se s adaptérem
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Chorusaurus
Technologie |
BBD |
Box |
kovový |
Vstupy/výstupy |
1x jack/1x jack (mono/stereo) |
Ovládání |
Engage, Blend, Rate, Intensity, Width |
Napájení |
9V baterie/9V adaptér |
Bypass bez napájení |
Gig-saver Bypass |
Fuzzistor
Technologie | křemíkový tranzistor |
box | kovový |
Vstupy/výstupy | 1x jack/1x jack |
Ovládání | Engage, Blend, Level, Tone, Fuzz |
Napájení | 9V baterie/9V adaptér |
Bypass bez napájení | Gig-saver Bypass |
www