Ableton Live 6 - komplexní program pro práci s audiem
Když si s nostalgií v oku pročítám svou dávnou recenzi na Ableton Live 2, napsanou před více než třemi lety, nemohu se ubránit určitému úžasu. Není to doba zrovna krátká, ale i tak je pokrok učiněný za tu dobu obrovský - funkce, tváří v tvář kterým jsem tenkrát v dobrém slova smyslu "padal na hubu", jsou dneska obsažené pomalu v kdejakém freewaru, výkony hardwaru jsou násobné, kontroléry s tlakově citlivými pady (s nimiž je Live ještě mnohem zábavnějším nástrojem) stojí pár korun. Trochu se při tom porovnání stydím za to, že jsem v mnoha reportážích o vývoji hudebního softwaru psal, že se v podstatě tak moc nezměnilo. Změnilo. Za pár let je totiž i z malé krávy kupa hnoje, jak se kdysi říkávalo...
Pro čtenáře, kterému je Ableton Live věcí zcela neznámou, si dovolím stručný úvod, který může člověk věci znalý s klidem přeskočit. Tak tedy - původním záměrem Live bylo (jak název napovídá) umožnit i "computerizovenému" hudebníkovi živou práci s projektem, dát mu šanci měnit přímo v průběhu vystoupení aranž a vůbec vykonávat množství výrazných editačních zásahů takříkajíc "za chodu". Další výraznou předností bylo integrování mnoha zajímavých algoritmů určených pro bleskovou synchronizaci smyček a zvuků pocházejících z různých zdrojů, s možností snadno detekovat a měnit tempo beze změny ladění. Krátce po přelomu tisíciletí věc s vskutku revoluční myšlenkou, futuristickým designem, automatizací, snadným mappingem snad všech parametrů, schopná fungovat v reálném čase - na tehdejší (oproti dnešku zdaleka ne tak "user-friendly") období skutečná pecka.
Ovšem léta běžela a Live bobtnalo - přibyla podpora ReWire, MIDI, externích VST plug-inů, vlastní virtuální nástroje, funkce freeze... Sečteno a podtrženo, Live se více a více blížilo tomu, co dobře známe pod pojmem DAW (Digital Audio Workstation). Ani na druhé straně barikády se ale doba nezastavila - DAW softwary ušly v oblasti detekce tempa, práce se smyčkami, time-warpingu a možnostech kvantizace pořádných pár kilometrů. Můžeme říci, že oba kdysi tolik vzdálené světy jsou si dnes o mnoho blíže a poměrně snadno si lze představit využití Live jako hlavního softwaru pro práci s audiem (některé pokročilé editační funkce z "ostrých" DAW je ale nutné oželet). S nadupaným notebookem rozhodně není žádná utopie mít všechny potřebné funkce obsažené takříkajíc pod jednou střechou, respektive v jedné tašce a stále při sobě.
Co se nezměnilo
Při pohledu na aktuální verzi nezbývá než vzdát hold prvotnímu návrhu Live z roku 2001 - vše podstatné totiž zůstalo i v šesté reinkarnaci bezpečně na svém místě, což svědčí o propracovanosti původního konceptu (jeden z praotců Live kdysi odpověděl, že na počátku byl papír - tisíce stránek papíru popsaných během mnohahodinových diskuzí dříve, než byla napsaná byť jediná řádka kódu), i proto není přechod z předchozích verzí nijak bolestný. Pracovní plocha zůstává rozdělena do čtyř hlavních částí - zcela nahoře najdeme stavový řádek a základní ovládací prvky, vpravo zůstal zachován všeobjímající browser (smyčky, efekty, zvuky, vše pěkně na jednom místě, k integrování do projektu pomocí drag`n`drop, žádné složitosti). Dolní čtvrtina obrazovky je vyhrazena podrobnějším informacím buď o aktuálně zvoleném audio, nebo MIDI fragmentu (náhled piano roll sekvenceru, graf audia), popřípadě o efektovém řetězci. Hlavní podokno se mění v závislosti na aktuálním použití Live - buď je na jednotlivé stopy rozděleno horizontálně, tak jak jsme zvyklí z bežných DAW (v režimu Arrange), nebo vertikálně, s jednotlivými klipy vypsanými pod sebou (režim Session, který je určený pro kvantizované či nekvantizované spouštění při živém fungování). Díky důmyslným náhledovým okénkům je docela snadné zachovat si přehled i při menším rozlišení displeje (čímž mám na mysli 1024 x 768 pixelů, na méně už dnes snad nenarazíte), což je jednoznačné plus, stejně jako možnost zobrazit si v malém čtverečku kontextový help.
Co je nového
Jak to tak bývá, některé změny jsou viditelné více, jiné méně (sem tam nějaká není vidět vůbec, pak je třeba věřit výrobci, případně recenzentovi). Tou úplně nejzřetelnější (a halasně oznamovanou) je podpora videa - nyní lze importovat soubory typu *.MOV (kupodivu i jiné, nebudou ovšem fungovat), které se následně zobrazí v malém náhledovém okně. S audio stopou takového souboru je možné pracovat stejným způsobem jako s každou jinou stopou do Live importovanou. Máte-li z nějakého důvodu synchronizovat a vytvářet hudbu k obrazu (a chcete ji tvořit v Live, pochopitelně), ušetří možnost práce s obrazem i zvukem zároveň spoustu obtíží - nemusíte totiž své audiostopy exportovat a pak v nějaké digitální střižně zkoušet, jak by se to tam asi dalo zarovnat. V pořadí viditelnosti je druhou novinkou doplnění prvků zvaných Rack. V podstatě se jedná o možnost seskupit efekty a virtuální nástroje do libovolné sestavy a uložit jejich pořadí a nastavení, což je praktické pro rychlé vyvolávání oblíbených kombinací (jeden rack může dokonce obsahovat další racky). Velkou výhodou je, že Live obsahuje několik desítek předdefinovaných racků pro různé nástroje (a ne jen tak ledajakých, někdo si dal celkem solidní práci) a potřeby, například zhutnění kopáku a podobně. Když už jsme u efektů - jak je u každé nové verze Live zvykem, přibyly dva nové kousky - Tube Gain, simulující elektronkové zkreslení a saturaci, a EQ Eight, sympaticky řešený grafický EQ s až osmi parametrickými filtry.
Celkový počet efektů ovšem vzrostl jen o jeden - s novým osmipásmovým ekvalizérem už není potřeba živit čtyřpásmovou klasiku z minulých časů (zůstává ovšem zpětná kompatibilita se starými presety), takže "adié". Další halasně zmiňovanou záležitostí je funkce Deep Freeze, jejímž cílem je zlepšit práci se "zamraženými" stopami (efekty se u takové stopy neaplikují v reálném čase, ale stopa je již předem zefektovaná a uložená na pevném disku - cílem je snížit zátěž počítače). Její funkce je vcelku nenápadná - je zkrátka možné u ve stopě obsažených smyček měnit pořadí, délku a provádět střihy, aniž by bylo třeba ji "rozmrazovat". Věc je to užitečná, ušetří čas hlavně v momentě, kdy se zabýváte jinou stopou a potřebujete změnit nějakou drobnost (třeba posunutí o takt).
Dalších pár změn není nutně doménou šesté verze, přesto si je dovolím alespoň zmínit, neboť v posledním testovaném vydání s pořadovým číslem tři po nich nebylo ani památky. Pro všechny z trochu starší školy je určitě velkým plusem schopnost Live poradit si s CD se samply ve formátu AKAI pomocí jednoduché "mountovací" funkce - není potřeba zvuky složitě exportovat a pak zjistit, že se do aranže vlastně vůbec nehodí. Práce s MIDI stopami je plně ve stylu programu, a tudíž velmi zábavná a intuitivní, i když na některé věci je potřeba si zvyknout - například transpozice o oktávu dolů je prostě efekt, který pomocí drag`n`drop jednoduše přetáhneme na stopu. Sympatické jsou efekty upravující délku not nebo jejich intenzitu (ať už humanizující, nebo naopak sjednocující), vlastní virtuální nástroje i na ovládání jednoduchý sampler příznačně pojmenovaný "Simpler".
Ohlášenou vlastností, kterou jsem kvůli své technické nevybavenosti nebyl schopen prověřit (zřejmě jsem opět zaspal dobu), je podpora víceprocesorových systémů, respektive vícejádrových procesorů. Pokud věříte ohlasům uživatelské komunity, vězte, že funguje nad očekávání.
Kam kráčíš, Live?
Změny v posledních několika verzích naznačují, že tvůrci Live rozhodně nemíří na úzkou skupinu zájemců, naopak s každým dalším vydáním se snaží zasáhnout o něco větší skupinu počítačově gramotných a "hudbytvořeníchtivých" uživatelů. Na cestě k všeobjímajícímu pracovnímu nástroji opět popošli o něco dál. Na otázku, zda by to stačilo vašim potřebám, existuje jednoduchá odpověď - stáhnout si ze stránek www.ableton.com trial verzi a po dobu čtrnácti dnů zkusit trochu jiný (podle mě zábavnější) přístup k práci.
Info:
Ableton Live 6.0 je komplexní program pro práci s audiem na PC/MACu. V režimu Session se jeho funkce blíží sampleru a režim Arrange snese srovnání s většinou současných DAW. Jeho cena je 12 690 Kč, pro uživatele předchozích verzí existuje možnost zvýhodněného upgrade. Pro účely testu zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o. , 516 454 769, disk@disk.cz, www.disk.cz
Plus:
uživatelská přívětivost
komplexnost
Deep Freeze
schopnost číst AKAI CD
Mínus:
člověk zvyklý na standardní DAW by některé funkce hledal jinde
Technická specifikace:
plug-iny: VST
import formát: wav, mp3, aiff, AKAI Sample CD, mid, mov
ochrana proti kopírování: on-line aktivace
Systémové požadavky:
Minimálně 512 MB RAM, 105 MB na HDD
PC 1,5 GHz nebo Mac G3