Zpracování a editace zpěvů - workshop
Jen ve zpěvu, jen ve zpěvu jsme našli sladkou úlevu...
Zpracování a editace zpěvů
Zpracování zpěvu (či řeči) patří z hlediska editace ke složitějším úkolům. Náš sluch je citlivý na zvuk lidského hlasu, a tak je zde velké nebezpečí, že námi provedené změny budou znít nepřirozeně. Na druhou stranu právě z důvodu citlivosti na hlas musí záznam do jisté míry znít perfektně. Proto jsou hlasové záznamy v hudbě, rozhlasových hrách nebo filmové produkci dodatečně upravovány často podstatně intenzivněji než jiné instrumentální nástroje. Záznam zpěvu by měl být bez cvakání, mlaskání či jiných rušivých zvuků, a také by měl přirozeně „plynout“. Editace vokálů obsahuje tedy zpravidla více práce než jen výběr těch nejlepších stop. Pro práci s vokálními stopami je užitečné co nejvíce využít funkci zoom detailního zobrazení vašeho sekvenceru a dále nepotřebné stopy stáhněte z obrazovky.
Dech
Zvuk dechu patří k vokálnímu projevu asi jako zesílení k elektrickému kytaristovi. Pokud nemáte v úmyslu nahrávku zbavit živosti a důvěryhodnosti, ubraňte se pokušení dech ze záznamu odstraňovat. Přesto je mu ale třeba věnovat patřičnou pozornost - zejména pokud používáte kompresor. Ten může dech zpěváka nepřirozeně zvýraznit. Projevy dechu můžete různými způsoby omezit, například pomocí automatické křivky hlasitosti zvuk dechu snížíte. Další metodou je dech od stopy oddělit a upravit jeho hlasitost v separované stopě. Zde můžete laborovat s jeho hlasitostí a nastavením ekvalizace.
Eliminace ostatních rušivých zvuků
Může to být různé mlaskání, cvakání atp. Tyto zvuky sice za jistých okolností mohou dodat vokální stopě určitou osobitost, ale pokud se jich chceme zbavit, potřebujeme jak zručnost, tak určitou míru koncentrace. Tyto rušivé zvuky často vznikají při příliš suchých nebo vlhkých rtech. Pokud se podíváme na zvukovou vlnu, často vypadají jako určité krátké narušení linií průběhu zvukové vlny. Jednou z možností je nástrojem „tužka“ porušená místa „domalovat“. Můžete také toto místo vystřihnout a vzniklou mezeru zaplnit jinou, nepoškozenou vlnou nebo vyzkoušet funkci „crossfade“ a místa střihu nechat prolnout.
K dalším rušivým vlivům patří také rázové zvuky, vzniklé při reakci mikrofonní membrány na souhlásky jako „p“ či „b“. Tyto zvuky není dodatečně snadné odstranit, protože mohou s nimi zmizet i potřebné souhlásky. K nápravě použijte výškové filtry EQ, můžete tak eliminovat v ideálním případě rušivé frekvence a souhlásky zůstanou zachovány.
Sykavky
Sykavky (sybilanty) mohou také působit rušivě, zvláště když posílíte v mixu středové a výškové oblasti na EQ nebo použijete na vokálech hall. Vystřihněte všechny rušivé zvuky a upravte jejich hlasitost na separátní stopě. Často není rušivá celá sykavka, ale jen její část. Je často zřetelná jako oblast s podstatně vyšší amplitudou. Tato oblast může být také celá odstraněna - označte ji a vystřihněte, nebo vymažte. Použít můžete také plug- in de-esser, který potlačí sykavky automaticky. Ne ve všech případech ale bude znít přesvědčivě, protože zpravidla může reagovat jen na jednu frekvenční oblast.
Intonace
K editačnímu procesu patří také úprava intonace. Používejte však této možnosti jen u tónů, které to opravdu potřebují. Dejte tyto pasáže opět na separátní stopu. I při současné dobré úrovni algoritmů může změna ladění znít nepřirozeně. Poslechněte si pečlivě svoji úpravu, nejlépe s dobrými sluchátky. Chybná intonace může znít lépe než její „slyšitelná“ oprava.
Vokály
V zásadě platí, že doprovodné vokály musí být hlavně synchronní. Nesynchronní místa můžete nastřihnout a posunout na správné místo. Příliš hlasité počátky frází v doprovodných vokálech můžete ručně ztlumit či dokonce některé odstranit.
Při těchto úpravách patrně zjistíte, o kolik lépe vokály zní, když z nich odstraníte různé ruchy a šumy. Svoje střihy poslouchejte v kontextu ostatní hudby v mixu, nejlépe s pár hodinami odstupu. Zavřete při tom někdy oči - zjistíte, že obrazovka vám nějakou tu chybu spíše „napoví“, než že ji ve skutečnosti opravdu slyšíte...
Workshop pro vás připravila virtuální škol The School of Entertainment and Technology.
www: