Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (6. díl)

Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (6. díl)
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.2: rock (6. díl)

Dnes dokončíme období přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.

 

Minule jsme skončili u alba Sluneční hodiny jako jednoho ze tří určujících alb českého art rocku. Jaká jsou ta další?

Dostaneme se k nim. Framus Five na sebe nejdříve upozorňují deskou Holubí Dante (1980, Panton). Poté výrazně sílí postavení zpěváka Michala Prokopa a jeho inklinace k soulu a z kapely se stává spíše jeho doprovodná skupina.

Olympic již s Milanem Broumem (bg, voc) přicházejí s autorsky nevyváženým albem Marathon (1978, Supraphon), které předznamenává budoucí stylové změny. Prázdniny na zemi (1980, Supraphon) se silnými, dobově oblíbenými názvuky feelingu Pink Floyd a Omegy jsou toho důkazem. Snahu o návrat ke kořenům pak ilustruje album Rokenrol (1982, Supraphon), opětnou orientaci na písničku a skladbu jako takovou pak dovršuje Ulice (1981, Supraphon).

Český artrockový kolos M Efekt navazuje na předchozí úspěchy a vydává další stěžejní desky tohoto stylu, Svitanie (1977, Opus) s pravděpodobně nejvýraznějším kytarovým sólem české rockové hudby v Ej padá, padá rosenka a bezprecedentní Svět hledačů (1979, Panton).

 

To je ten druhý artrockový opus.

Ano. Třetím je pak Dialog s vesmírem (1980, Panton), opus magnum moravských Progres 2, který vychází po dobře přijatém LP Mauglí (1979, Supraphon)

 

A nějaká nová jména?

Roku 1976 vzniká Citrón, předzvěst heavymetalu u nás. Po prvních personálních změnách vychází řada singlů, které se setkávají s nadšeným přijetím. Výraznými osobnostmi se stali zejména zpěvák Vladimír Kubala pro svůj osobitý témbr a výrazné bluesové cítění a baskytarista Petr Michalík. Debutové album je ale určeno pouze pro export: Tropics of Cancer (1981/1983, Supraphon, Artia).

Velkým překvapením se stává Petra Janů pro svou spolupráci s kapelou Pro-rock. Výsledkem je Motorest (1978, Supraphon), autorský monopol Oty Petřiny. Ohlas fanoušků je ještě více znásoben následujícím energickým albem Exploduj (1980, Supraphon).

V tomtéž roce vzniká i Abraxas Slávka Jandy. První období jejich vývoje je poznamenáno stylovými proměnami, později kapela razantně mění svůj styl k new wave.

V každém případě sem patří i dobová tvorba Václava Neckáře a jeho skupiny Bacily. I když je tento zpěvák obecně řazen k zástupcům popové části spektra české hudby, v polovině sedmdesátých let spolupracuje s rockovými skladateli, což přináší výsledek v podobě dvojalba Planetárium (1977, Supraphon), jednoho z nejvýraznějších studiových počinů historie československého rocku. Přes velký úspěch se Neckář přesto vrací do světa popu (Podej mi ruku..., 1979, Supraphon).

Na konci sedmdesátých let se výrazně projevuje i kytarista, zpěvák a skladatel Ota Petřina s velmi osobitým sólovým LP Super-robot (1978, Supraphon).

Patří sem i skupina Pražský výběr, soubor, postavených na dvou individualitách, Michaelu Kocábovi (key, voc) a Michalu Pavlíčkovi (g, voc) a hlásící se spíše k nové vlně. Opus magnum ji ale teprve čeká.

Psáno pro časopis Muzikus