Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - 3) Tónová soustava (3. část)
Na začátku každé notové osnovy se píší klíče. Co to je?
Klíč je vlastně značka, která udává jméno určité noty. Podle této noty se ostatní noty v takto předepsané notové osnově pojmenují, a to v pořádku hudební abecedy. Vysvětleme si to na příkladu nám nejobvyklejšího klíče. Tím je klíč G neboli houslový klíč. Všimni si, že jeho tvar objímá při zakončení druhou linku notové osnovy, a tím určuje postavení noty g1. No a od této linky směrem nahoru jdou tóny tak, jak postupuje hudební abeceda: to znamená a1, h1, c2 atd. Směrem dolů pak najdeme tóny f1, e1, d1, c1 atd.
Aha, to znamená čistě teoreticky, že kdyby ten klíč určoval třeba stejnou notu, notu g1 na jiné lince, tak by se to počítalo jinak?
V podstatě ano, ale nemusíme zde teoretizovat, protože v současné době používáme čtyři klíče.
Tolik? Ještě jsem slyšel o basovém klíči.
Podívej se na notový příklad. Basový klíč, neboli klíč F, má hlavičku na čtvrté lince. Aby se ta poloha zdůraznila, za klíčem se píše dvojtečka a jednotlivé tečky jsou ve třetí a čtvrté mezeře. Tím zvýrazňují polohu noty, od níž se začíná počítat tónová řada. Zde je to tón f (malá oktáva). A postupujeme stejně, podívej se na příklad, kde jsou vyznačeny vzájemné poměry výšky not u různých klíčů.
Takže ten basový klíč se hodí pro zápis hlubokých tónů, třeba baskytary?
Ano a zdaleka nejenom baskytary. A když se podíváš na běžný notový zápis klavírního či klávesového partu, tam je jedna osnova( ta vrchní, pro pravou ruku) v houslovém klíči a druhá( pro levou ruku) v klíči basovém.
A to je takto už dáno, nelze to třeba v průběhu skladby měnit? Zapsat tam jiný klíč?
Ale ano, samozřejmě. Když by například pravá ruka začala hrát svůj part delší dobu v basových rejstřících, tak by se tento postup dal použít. Vzpomeň si ale na minulou lekci, kdy jsme si uváděli příklad značení, které posouvá reálný tón oproti zápisu o oktávu nahoru či dolů.
Dá se basový klíč naučit číst?
Jistě. Zezačátku si stačí uvědomit výchozí tóny a pak třeba několik nemotechnických pomůcek, např. že c1 je v houslovém klíči umístěna na první pomocné lince pod osnovou a v basovém klíči na první pomocné lince nad osnovou. A dá se přijít na další "taháky".
Mluvil jsi o čtyřech klíčích.
Těmi dvěma dalšími jsou C klíče, a to altový, který označuje šipkou svého tvaru tón c1 na třetí lince, a C klíč tenorový, označující tón c1 na lince čtvrté. Těmito klíči se ale nemusíš jako praktik nijak zvlášť zabývat, leda bys chtěl rozepisovat party například pro violu (altový klíč) či vyšší tónové řady pro violoncello, fagot, pozoun atd.