Škola hry na djembe III - Využití paradiddlu a osminová triola

Škola hry na djembe III - Využití paradiddlu a osminová triola
Škola hry na djembe III - Využití paradiddlu a osminová triola

Využití paradiddlu

Až doposud jsme při všech cvičeních pravidelně střídali ruce. Paradiddle je kombinace střídavých úderů a dvojúderů, tedy ruce už se nestřídají stále stejně pravidelně, ale pravá nebo levá ruka zahraje dva údery za sebou. Následující cvičení by šla přehrát i střídavými údery, ale osvojení paradiddlu dává širší možnosti hry. Některé rytmické úseky se hrají s využitím paradiddlu snadněji. Paradiddle má dále své bohaté uplatnění při hře na více nástrojů, například při hře na konga, ale je i nedílnou součástí výuky hry na bicí soupravu.

 

U následujících cvičení je napsáno, jak se ruce budou střídat:

p - úder pravou rukou

l - úder levou rukou

 

V první části této kapitoly budeme hrát šestnáctiny ve čtyřčtvrťovém taktu.

 

Ve druhé části této kapitoly budeme hrát osminy ve dvanáctiosminovém taktu.

Škola hry na djembe III - Využití paradiddlu a osminová triola
Škola hry na djembe III - Využití paradiddlu a osminová triola

Osminová triola

Osminová triola je skupinka tří osmin, které jsou označeny číslem 3. Noty osminové dělí doby na dva stejné díly, osminové trioly dělí doby na tři stejné díly. S tím už jsme se setkali u dvanáctiosminového taktu, který je v podstatě čtyřčtvrťovým taktem, kde se doba dělí na trioly, tedy dělit doby na trioly už umíme. To, co je v této kapitole nové, je kombinace triol, šestnáctin a osmin. Je třeba plynule přecházet z triolového dělení na dělení na osminy a šestnáctiny a naopak, a při tom zachovat stále stejné tempo. Další úskalí triol může spočívat v kladení rukou. Ne vždy bude nejvýhodnější pravidelné střídání rukou, ale mnohdy bude jednoduší využít dvojúder, což už bychom měli mít osvojené z kapitoly o paradiddlu.

Škola hry na djembe III - Využití paradiddlu a osminová triola
Škola hry na djembe III - Využití paradiddlu a osminová triola
Psáno pro časopis Muzikus