Saxofon v rocku a popu (1) - poradna nejen pro saxofonisty
Předmluva
Drazí kolegové, dovolte mi, abych nejdříve v několika bodech nastínil, co bude cílem mého snažení na stránkách Muzikusu:
1) Jsem si naprosto vědom toho, že mnozí z vás jsou starší i silnější než já. Proto hned na začátek prohlašuji, že se z mé strany nejedná v žádném případě o uplatňování patentu na rozum, ale spíše o zprostředkování zkušeností, které jsem získal během své hráčské praxe. Někteří z vás mne mohli slyšet ať už s Honzou Kořínkem (a Groovem), s Janis Joplin Revival nebo se Žáhou. Takže aspoň přibližně víte, co ode mne čekat jako od muzikanta. Diskusi neodmítám, naopak ji skoro vyžaduji...
2) Budu se snažit postupovat systematicky, ale pokud se chcete na něco zeptat, klidně předbíhejte...
3) Oblast rocku a popu není pevně ohraničena, ani není bez vývoje. Osobně nerozlišuji mezi jazzovým sólem a sólem rockovým, ale mezi sólem dobrým a špatným. Není pravda, že jazzové sólo spočívá ve velkém množství not. Pro mne je o mnoho více hudby v sólech Davida Dorůžky než v sólech některých "heavy" závodníků.
4) My saxofonisté máme, co se týče rocku, na začátku ztíženou pozici tím, že nemáme jasné vzory. Kytaristé mají Satrianiho, basáci Fleu, bubeníci Portnoye... To nám ale umožňuje výlety k muzikantům hrajícím jiný styl, takže jsme na tom vlastně daleko lépe...
5) Nebudu se zabývat technickou stránkou hraní. Přenechávám to raději Davidu Liebmanovi a jeho geniální knize Technika hry na saxofon (Editio Bärenreiter 2003, přeložil František Kop). Doporučuji, neb je tam všechno...
Svůj e-mail dávám k dispozici: kuba.groove@seznam.cz. Tak.
A nyní střemhlav k vlastní próze:
1. Několik pojmů
Tentokrát ještě nebudeme saxofon potřebovat.
Následující řádky lze použít několika způsoby.
a) Přeskočit je - platí např. pro osoby, které již uvedené pojmy znají.
b) Naučit se je - platí např. pro osoby s fotografickou pamětí
c) Ofotit (vystřihnout, opsat, vyhledat...) si je - to bych pro začátek udělal např. já, předchozí dva body z toho už pak nějak vyplynou.
Snad mi kolegové zběhlí v teorii odpustí občasná zjednodušení.
Jedná se o pojmy, které se hojně vyskytují a které i já používám:
Harmonická funkce - funkce akordu v tónině
Interval - vzdálenost mezi tóny
Mody - odvozené stupnice, vzniknou např. tak, že hrajeme stupnici od jiného než základního tónu - třeba C dur, ale od tónu d (vzniká mod/stupnice dorská)
Stupeň - výraz pro umístění tónu ve stupnici - např. tón a je na III. stupni v F dur
Stupnice - řada tónů, jdoucích po sobě podle určitých pravidel
Tónina - tóny vybrané ze stupnice - např. d dorská je stupnice (d-e-f-g-a-h-c-d), ale píseň Another Brick in the Wall od Pink Floyd je v tónině d dorská (jinými slovy: Pohybuje se v prostředí stupnice d dorské)
S tímto seznamem pak souvisí některé další termíny:
Intervaly - vysvětleno na stupnici C dur
(Čistá) prima: c - c
Malá sekunda: c - cis ("půltón")
Velká sekunda: c - d ("tón", pokud je řeč o vzdálenosti)
Malá tercie: c - eb
Velká tercie: c - e
(Čistá) kvarta: c - f
Zvětšená kvarta: c -fis
(Čistá) kvinta: c - g
Malá sexta: c - ab
Velká sexta: c - a
Malá septima: c - bb
Velká septima: c - h (Pozor: v anglicky psaných učebnicích se "h" jmenuje "b")
(Čistá) oktáva: c - c'
Pozor: his = c
cb = h
eis = f
fb = e
- to je krásně vidět např. na klaviatuře
Mody durové stupnice (tzv. církevní mody/stupnice):
Ionský - od I. stupně, takže vlastně úplně normální durová stupnice
Dorský - od II. stupně
Frygický - od III. stupně
Lydický - od IV. stupně
Mixolydický - od V. stupně
Aiolský - od VI. stupně; tzv. mollová stupnice aiolská (nebo "přirozená mollová")
Lokrický - od VII. stupně
Stupnice durová - osmitónová stupnice, jejímž typickým intervalem je velká tercie mezi I. a III. stupněm; mezi III. a IV. a také mezi VII. a VIII. je půltón...
Stupnice mollová aiolská - modus durové stupnice; "durová stupnice hraná od VI. stupně"; typickým intervalem je malá tercie mezi I. a III.. stupněm; mezi II. a III. a také mezi V. a VI. stupněm je půltón
Stupnice mollová harmonická - totéž jako stupnice mollová aiolská, ale VII. stupeň je o půl tónu zvýšený
Stupnice mollová melodická - totéž jako stupnice mollová aiolská, ale VI. a VII. stupeň je o půl tónu zvýšený
Základní harmonické funkce - Tonika - na I. stupni stupnice
Subdominanta - na IV. stupni stupnice
Dominanta - na V. stupni stupnice
Příště už si něco zahrajeme.
Mějte se krásně!