Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání - 1. část

Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání - 1. část
Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání - 1. část

The final frontier in recording: Compression - part 1

Greetings, readers! This month, I wanted to talk a little about a very useful recording technique; compression. It’s very common that audio tracks will have a great difference in the loudest and softest audio events. Compressors, which can be hardware or software, solve this problem by reducing the dynamic range so the volume difference of the softer and louder signals is less. This will make it easier to find a steady volume setting that works for the track. With compression, less is more, so just try using a little on a vocal or rhythm track to start. With the right settings, you can get compressors to do fantastic things to your mix. There are many kinds of compressors; here are a few of the most well known:

 

Common compressor controls & parameters

Below are some of the basic elements of compression. Your compressor may or may not include all of them, but it’s important to understand all the controls.

Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání - 1. část
Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání - 1. část

Threshold

This sets the level at which the compression effect is engaged. Only when a level passes above the threshold will it be compressed.

 

Knee

This refers to how the compressor transitions between the non-compressed and compressed signal. On most units, you can choose between a soft knee and a hard knee setting. Soft knee allows for a smoother and more gradual compression than a hard knee.

 

Attack time

This is the time it takes for the signal to become fully compressed after exceeding the threshold level. Some compressors express this as slopes in dB per second, some use increments of time usually expressed in milliseconds.

Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání - 1. část
Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání - 1. část

Release Time

This is time it takes for the signal to go from the compressed signal back to the original non-compressed signal. Release times will be considerably longer than attack times, generally ranging anywhere from 40-60 ms to 2-5 seconds. Normal compressor operation will be to set the release time to be as short as possible without producing an audible “pumping” effect.

 

Fráze a hudební termíny:

Threshold: Práh hlasitosti, při které začne kompresor zabírat. Na zvuky s nižší intenzitou kompresor vliv nemá, ale jakmile hlasitost překročí úroveň danou parametrem threshold, začne docházet ke kompresi signálu.

Knee: ne, nejedná se v pravém smyslu o „koleno“. Tento parametr udává, zda komprese nastoupí až při překročení úrovně threshold, a to v plné výši nastaveného poměru (pak mluvíme o hard knee), nebo k ní dochází pozvolna, tedy i u signálů, které se k úrovni threshold pouze blíží zespoda (pak mluvíme o soft knee). Může to znít zmatečně, proto doporučuji pohled na kompresní křivku, z které to pochopíte velmi rychle.

Attack time: Přestože se jedná o jeden z nejpoužívanějších pojmů v oblasti audiotechniky, jeho uživatelé se na definici nemohou shodnout. Často se dočtete, že se jedná o jakési zpoždění, než kompresor začne zabírat. Takovou definici považuji za nesprávnou. Většina kompresorů začne zabírat okamžitě, ale nikoliv stejně rychle. Parametr attack určí, jak dlouho trvá, než dojde k maximální nastavené míře útlumu (často se dokonce nemluví o maximální míře, ale přibližně o dvou třetinách - a teď se v tom vyznejte). Představte si to tak, že hlasitost vašeho hifi zesilovače ubíráte buď pomalu (to odpovídá vyšším nastavením parametru attack time), nebo rychle (nízký attack time). Kompresor takto reaguje nejen v případě, že signál právě překročil úroveň threshold, ale i v případech, kdy signál již nad touto úrovní byl, ale došlo ke zvýšení jeho intenzity. Jednoduše řečeno, attack time popisuje, jak rychle (nebo možná je přesnější jak prudce) kompresor reaguje na nárůst hlasitosti v oblasti nad úrovní threshold.

Release time: tento parametr určuje, jak rychle se útlum snižuje, tedy „komprese odeznívá“ - pozor, nikoliv pouze při překročení úrovně threshold shora dolů, ale při jakémkoliv poklesu, pokud se odehrává v oblasti nad prahem (threshold).

Psáno pro časopis Muzikus