R.M. Pickups - magnety, ktoré priťahujú zvuk - výrobní reportáž

R.M. Pickups - magnety, ktoré priťahujú zvuk - výrobní reportáž
R.M. Pickups - magnety, ktoré priťahujú zvuk - výrobní reportáž

V spojení so svojimi výrobkami preferuje čistotu tónu a neutralitu: "Naše snímače by měly bezezbytku přenést to, co na nástroji vznikne, nic míň ani nic navíc. Neměly by mít nějakou osobní charakteristiku, měly by být co možná nejvíc neutrální, což však neznamená sterilní," hovorí pán Radovan Macho.

Pán Macho sa narodil začiatkom leta 1969. Na gitare hrá od trinástich rokov, najdlhšie pôsobil v skupine Posádková Hudba Marného Slávy. K výrobe prvého snímača, niekedy okolo roku 1990, ho doviedla potreba vyhovujúceho snímača na vlastnú gitaru. V tej dobe pracoval v Tesle Valašské Meziříčí (výroba reproduktorov, mikrofónov... ). Živnostníkom je od roku 1994 a značka R.?M.?Pickups existuje teda už dvanásť rokov. V ponuke má rôzne typy elektromagnetických snímačov. Okrem el. gitár a basgitár poskytuje amplifikáciu i pre mandolíny, steel a arch-top gitary. Na stránkach rmpickups.cz nájdeme tiež pôvodné aktívne elektroniky do basgitár, kabeláž vlastnej konštrukcie ako aj ďalší doplnkový tovar. Pán Macho pri vývoji svojich modelov spolupracuje s rôznymi hudobníkmi. Výsledkom takejto spolupráce je aj univerzálny minihumbucker s koľajničkovou konštrukciou V. V. Rails, signature model Václava Veselého. Najpopulárnejším a zároveň najpredávanejším snímačom je momentálne humbucker R.?M.?Custom AlNiCo.

 

Aká je vaša produkcia a komu je prevažne určená?

V současné době vyrábím asi padesát kusů snímačů měsíčně, vše se okamžitě expeduje. Navíc provádím opravy snímačů všech světových značek. Dodávám nejvíce na náš trh a na Slovensko, a to výrobcům nástrojů, do obchodů s hudebními nástroji a samozřejmě i přímo zákazníkům - kytaristům. V menší míře do ostatních zemí. Ze zahraničí mi chodí i hodně starších snímačů na opravy.

 

Čím sú vaše snímače osobité?

Hlavní a podstatný rozdíl od výrobků většiny známých světových firem je ruční vinutí a nekompromisní konstrukce, kdy je vinutí kladeno přímo na pólové nástavce. Tato konstrukce snímačům propůjčuje výjimečně konkrétní a dynamickou odezvu. Ručně vinuté cívky mají oproti cívkám vinutým na automatických navíječkách mnohem menší kapacitu vinutí, což se projevuje hlavně na čistotě přenosu vyšších frekvencí, mají bohatší a precizněji definované basy a celkově silnější zvuk.

 

Skúste zrozumiteľne popísať proces zrodu elektromagnetického snímača.

Ve zkratce: nejdříve se sestaví cívky, většinou z plastu, ve kterých jsou umístěny pólové nástavce - ty mohou být buďto železné nebo přímo z magnetické slitiny. Na cívky se navine určitým způsobem a na určitý počet závitů lakovaný měděný drát potřebného průměru a potřebných vlastností. Poté se cívky zalijí ve vosku či v jiné hmotě pro zamezení napískávání, ne však nutně vždy. Dále se cívky s železnými pólovými nástavci opatří příslušným magnetem a celý snímač sestaví, přiletují se vývody a jsme hotovi.

 

Ktorá časť výroby vyžaduje zvláštnu pozornosť a know-how?

U ručně vinutých snímačů je to jednoznačně právě to ruční vinutí, správné know-how je pravou podstatou kvalitního snímače. Ruční vinutí vůbec není technicky dokonalým způsobem jak navinout cívku, ale zvukově to podle mého názoru (a ne jen podle mého) je lepší řešení.

 

V čom spočíva rozdiel medzi humbuckermi veľkosti singl-coil s vertikálne uloženými cievkami a tzv. koľajničkami?

Rozdíl spočívá v tom, že u vertikálního humbuckeru tvoří zvuk pouze vrchní cívka, zatímco spodní cívka je parazitní - bez magnetu a magneticky odstíněná, tedy prakticky zvuk znehodnocuje. Pro tuto konstrukci ale hovoří rozptýlené magnetické pole takového snímače, podobné single coilům. Oproti tomu u konstrukce s kolejničkami se obě cívky podílejí na zvuku, nicméně magnetické pole této konstrukce je uzavřenější. Neumím jednoznačně rozhodnout, která konstrukce je pro napodobení zvuku single coilu lepší, já ale preferuji řešení konstrukce s kolejničkami.

 

Čím sa odlišuje vaša nová verzia single-coil snímačov pre Strat RS1, RS2 a RS3 od predošlej?

Tyto nové verze single coilů prošly letos velkými změnami, je použit zcela jiný drát, počty závitů a také jiná technologie zalévání vinutí voskem, což společně přineslo zcela zásadní pokrok ve zvuku těchto snímačů, od posílení středních frekvencí až po pročištění výšek. Další pozitivní změnou je znatelné "změkčení" zvuku a lepší dynamika. Navíc zůstávají osvědčené silné devizy ručního vinutí, tedy silný, brilantní výstup a precizní a silné basy. Těchto a podobných konstrukčních změn se ale letos dočkaly téměř všechny naše modely snímačů včetně řady single coilů RS6, navíc připravujeme variantu snímačů RS1 až RS3 se staggered úpravou magnetů. Dále jsme na kostřičky humbuckerů začali používat mnohem tvrdší plastickou hmotu, což se podepíše na jejich větší odolnosti. U mnoha modelů byl zcela přepracován magnetický obvod a změnila se i technologie nasycování cívek voskem. Humbuckery mají novou základní desku, usnadňující správnou montáž snímače v kytaře. Tento rok byl vůbec pro mne a mé výrobky velmi důležitý, snad i svým způsobem přelomový, když se mi zcela zásadním způsobem podařilo posunout a zlepšit zvuk téměř u všech modelů snímačů.

 

Kedy uplatňujete klasické, overené materiály a postupy?

R.M. Pickups - magnety, ktoré priťahujú zvuk - výrobní reportáž
R.M. Pickups - magnety, ktoré priťahujú zvuk - výrobní reportáž

Vždy, když je potřeba, abych získal nějaký již dříve definovaný zvuk. Já osobně trvám na tom, že například zvuk single coilu od firmy Fender z určitého roku nedosáhnete, pokud nepoužijete stejné materiály a stejnou konstrukci snímače.

 

Ako sa na zvuku snímača odrazí vek magnetov?

Tato problematika se týká AlNiCo magnetů, které se stářím demagnetizují, na to mají vliv střídavá elektromagnetická pole, tedy třeba i transformátory v zesilovačích. Z toho důvodu snímače "slábnou", a to má samozřejmě i vliv na magnetické pole snímače a dynamické vlastnosti kytary jako celku.

 

Má určitý vplyv na zvuk snímača aj vek drôtu, prípadne jeho izolácia?

Také izolace drátu, tedy materiál i tloušťka izolace, mají vliv na zvuk snímače a při návrhu snímače se podle toho použije odpovídající drát. Stářím se vlastnosti izolace drátu mění, mění se tedy i zvuk snímače, u modernějších typů drátu ale nejsou změny tak velké.

 

Možno káblom s určitým charakterom doladiť vlastnosti snímača?

Ano, speciálně u single coilů je možno kabelem a jeho elektrickými vlastnostmi podstatně ovlivnit rezonanční kmitočet snímače, tedy i barvu zvuku. Proto doporučuji vyzkoušet více typů kabelů, budete překvapeni, jak u některých snímačů i velmi kvalitní kabel nemusí být nejlepším řešením. Stejně ale doporučuji na kabelu nešetřit a kupovat spíše zavedené výrobky.

 

Ako sa dá zabezpečiť odolnosť voči spätnej väzbe?

Já používám vakuovou technologii zalévání vinutí, která jediná může zaručit u dnešních hi-gain předzesilovačů, že snímač nebude pískat. Někdy se ještě snímače již sestavené dodatečně opět zalévají voskem či jinou hmotou.

 

Čo by ste doporučili na elimináciu brumu single-coil snímača?

Doporučuji především co nejlépe odstínit kytaru samotnou - mám na mysli zvláště místo pro potenciometry a vyfrézované otvory pro snímače, vodiče od snímačů zakroutit do sebe a neponechávat zbytečně dlouhé, uzemňovat vše do jednoho bodu (např. na jeden z potenciometrů). Jinak na single coil snímače nějaké zvláštní stínění nepoužívám, výjimkou je řada snímačů na basové kytary JRM2 a PRM2, které jsou speciálně stíněné.

 

Aké technické parametre majú aspoň orientačnú výpovednú hodnotu o zvukovom charaktere snímača?

Podle technických parametrů se většinou snímač nevybírá, ani neexistuje nějaká standardní metoda v uvádění technických parametrů snímačů různých firem (například výstupního napětí), nicméně obecně a ve zkratce platí, že vyšší rezonanční kmitočet snímače přináší brilantnější zvuk s větším podílem výšek a naopak. Také se často udává stejnosměrná impedance, ta mívá většinou důsledek opačný - čím větší je stejnosměrná impedance snímače, tím ubývají výšky. Neplatí to ale vždy, vliv má konstrukce snímače jako celku, a proto je lépe držet se charakteristiky výrobce, anebo nejlépe osobní či zprostředkované zkušenosti.

 

Existuje vôbec nejaká "vedecká" metóda testovania a porovnávania snímačov?

Nevím o ní.

 

Na čom testujete vy?

Na testování snímačů pro elektické kytary primárně používám lampový tříkanálový předzesilovač Trio od Groove Tubes, který je pro mé potřeby ideální, dále lampový koncový zesilovač 50/50 od Mesa/Boogie. Jako box mám doma bednu s Celestion Vintage 30 reproduktorem, nicméně testuji na celé řadě jiných sestav a komb. Jinak samozřejmě používám i výpočetní techniku.

 

Máte vlastné odporučené hodnoty pre správne nastavenie výšky snímačov?

Výška strun od snímače může zvuk ovlivnit dramaticky, čím blíže je snímač ke struně, tím je zvuk silnější, brilantnější, konkrétnější a naopak. Nicméně příliš blízko umístěný snímač či snímače (zvláště, pokud jde o snímače se silným magnetem) můžou svým magnetickým polem nežádoucím způsobem ovlivnit kmitání strun. Kytara potom například neladí, zvuk je rozmazaný... Specialita snímačů s AlNiCo magnety dále je, že při přibližování ke strunám roste podíl basů ve zvuku. Správnou výšku snímačů od strun je tedy potřeba nalézt, jako výchozí hodnotu doporučuji přibližně čtyři milimetry. Tímto způsobem, tedy nastavením vzdáleností snímačů od strun, lze také srovnat nebo zvýšit rozdíl v hlasitosti jednotlivých snímačů na nástroji.

 

Spomínate si, ktoré momenty vás posunuli profesionálne dopredu?

Rozhodně to byl okamžik, kdy se mi podařilo po značných peripetiích najít a stabilizovat všechny dodavatele materiálů a komponentů, které pro výrobu potřebuji. Mohl jsem se tak začít bez omezení a kompromisů v kvalitě zcela věnovat vývoji a výrobě.

 

Zaoberáte sa skôr cizelovaním zvukových vlastností overených typov, alebo experimentujete aj s novými konštrukciami?

Jedno i druhé, tento rok to tedy bylo spíše to první, ale připravuji několik zcela nových modelů.

 

Na čo sa pri vývoji sústreďujete najviac?

Na výsledný efekt.

 

Robili by ste snímače aj keby ste zdedili doživotnú rentu?

Ale vždyť já jsem si již výrobou snímačů vydělal tolik, že už se na práci nemusím ani podívat...

Psáno pro časopis Muzikus