Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře - part III
Hola, kolegové. V minulých dvou dílech jsme si ukazovali jednoduchý, můžeme říct návod, jak na kytaře vytvořit basou linku nebo tzv. walking bass. V tomto díle na tohle téma ještě volně navážeme a ukážeme si ještě další možnosti.
Nejprve jsme si ukazovali z jakých tónů - intervalů - můžeme postavit linku, kde hrajeme pouze půlové noty. V dalším díle jsme hráli už čtvrťové noty tak, že na první a třetí době jsme hráli základní tón, kvintu nebo tercii, na druhé době jiný akordický tón, no a na čtvrté době vždy průchod k dalšímu akordu, a to buď zespoda nebo svrchu. Ve finále můžete samozřejmě vše kombinovat dohromady tak, aby vám vaše spoje mezi jednotlivými akordy zněly co nejpřirozeněji, co nejmelodičtěji, a hlavně, aby se vám líbily. Tak jdeme hrát.
V následujících cvičeních si ukážeme další možností, o kterých jsem se minule pouze zmínil, ale neprocvičili jsme je. V Příkladu 1 si ukážeme především užití tzv. doškálných tónů na druhé, třetí a případně čtvrté době. Doškálné tóny jsou zjednodušeně tóny z příslušné stupnice. Když se podíváte do not pozorněji, na první době hraji vždy primu, na druhé době buď sekundu - tedy doškálný tón - a nebo příslušnou septimu - akordický tón -, na třetí době kombinuji tercii se sextou, tedy další doškálný tón. No a na čtvrté době zahraji buď průchod k následujícímu akordu a nebo další doškálný tón. A opět můžu jít na další akord zespodu nebo svrchu (viz noty).
V druhém cvičení bych ještě rád ukázal poslední možnost, kterou jsme ještě nezmínili, a to použití chromatického půltónu dolů či nahoru na druhé době (Příklad 2). Bohužel všechny možné kombinace se nám sem nevejdou. Teď už to bude jen na vás. Doporučil bych pro začátek vzít si nějaký opravdu jednoduchý standard a něm se vše postupně učit. Zkoušejte kombinovat všechny možnosti, které jsme si zde v průběhu tří dílu ukázali, a vytvářejte vlastní basové linky.
Přeji hodně úspěchů.