Kytarová dílna XXX - Jazzové standardy (18)

Kytarová dílna XXX - Jazzové standardy (18)
Kytarová dílna XXX - Jazzové standardy (18)

Luiz Bonfá: Gentle Rain

Pokud bychom nechtěli zapomenout zařadit do naší sbírky také nějakého kytaristu, vedle všech těch pianistů a saxofonistů, tak určitě giganta, který však u nás v Čechách moc slávy nepobral. Jinak je tomu ve světě. Kromě Antonio Carlose Jobima ční jako pomník latinsko-americké hudby, který tak významně ovlivnil jazz, právě Luiz Bonfá. Narodil se 17. 10. 1922 v brazilském Rio de Janeiro v rodině italského emigranta. Od deseti let se věnoval hře na kytaru, nejprve jako samouk, potom se jeho učitelem stal uruguajský virtuóz Isaias Savio. Pak se na nějaký čas prosadil jako mladý zpěvák a interpret v rádiích, ale nejdůležitější v jeho životě bylo setkání s filmem. Roku 1959 píše hudbu k filmu Black Orpheus, a ta jej proslavila po celém světě. Následuje píseň Manha da Carnaval, která se stala nejpopulárnějším latinskoamerickým hitem. Luiz spolupracuje s nejlepšími americkými jazzovými hudebníky (Stan Getz, Ron Carter, Stanley Clarke aj.) a nahrává neuvěřitelnou spoustu desek (přes 50 titulů). Luiz Bonfá disponoval úžasnou kytarovou technikou a dovedností. Také nebývalé kompoziční schopnosti a snadná tvořivost jej dovedly až na vrchol. Stal se synonymem pro brazilskou sambu a bossa novu. Skládá a nahrává písně pro slavné zpěváky - Elvis Presley, Sarah Vaughan, George Benson, Tony Bennett a Julio Iglesias. Umírá 12. ledna 2001 na rakovinu ve svém rodném Riu.

Píseň Gentle Rain je nádherná bossa nova a již dávno se stala součástí jazzového standardního repertoáru. Patří k mým oblíbeným skladbám a hraji ji moc rád. Tvoří ji jednoduchá jednovětá forma se skvostnou melodií a efektní harmonií. Opět klasický jazzový materiál se sestupnými sekvencemi dominantních jader (je to nedílná součást jazzové kompoziční techniky) a opakujícím se dvoutaktovým melodickým motivem. Právě tohle dělá skladbu snadnou na improvizaci. I tónina a moll, což by neměl být problém na uvědomování si harmonických vztahů. Jazz z písně dělají alterované akordy (snížené kvinty a nóny) a přidané sexty. Když improvizuji, tak se pohybuji ve stupnici a moll harmonická horizontálně a hlídám si právě uvedené alterace. Myslím, že tuhle pěknou písničku zvládne téměř každý a jsou to vrátka do bossa novy. Luiz Bonfá ji složil, když chytal ryby, a jak se sám vyjádřil: "... samo mě to praštilo přes hlavu..." Tak se nechte inspirovat...

Kytarová dílna XXX - Jazzové standardy (18)
Kytarová dílna XXX - Jazzové standardy (18)

1.

Psáno pro časopis Muzikus