Kýblova bubenická školka ... paradiddle madness
Pro tento díl školky jsem si připravil velmi veselé koordinační cvičení, o kterém jsem poprvé slyšel v roce 2013 na workshopu Gavina Harrisona v klubu Nová Chmelnice v Praze. Jedná se o rozklad single paradiddlu (kdo neví, jedná se o rukoklad RLRR LRLL) v protichůdných rytmických pásmech v rukou a nohou. Výsledný produkt vidíte v přiložené notaci, ovšem snaha zahrát jej rovnou by mohla vést k nemalé frustraci, takže postupujme bod po bodu. Rád bych ještě řekl, že sám Gavin se nechal slyšet, že pattern nikdy v životě nevyužil (a to má za sebou úctyhodné množství progresivní hudby), takže se o to raději ani vy s kapelou nepokoušejte - je to v první řadě mozkové cvičení.
Krok nula spočívá ve znalosti a zažitosti paradiddlu. Nejdříve v rukou, pak mezi pravou a levou nohou. Bez toho to nepůjde. Následuje krok číslo jedna, se kterým už bude mít problém i leckterý pokročilejší hráč, a tím je naučit se hrát paradiddle v triolách. V takovém případě hrajeme jednou nohou čtvrtky a k tomu rukama trioly v paradiddlovém střídání. Nacvičíme pravou nohou na kopák i levou nohou na hi-hatě. Zde existují dvě verze, jak si celou věc poskládat v hlavě, a ve výsledku je dobré ovládnout obě dvě, protože se použitím dosti liší, byť jsou zvukově totožné. První možností je chápat tóny hrané rukama jako trioly a noty v nohou jako čtvrtky, druhá možnost pak je brát paradiddle v rukou jako obyčejné osminy a údery v nohou jako tečkované čtvrtky (tedy noty dlouhé tři osminy). Opakuji, že bez referenčního rámce v podobě pulsu jsou obě verze totožné, ale pokud je budete odvážně chtít použít v hudbě, je mezi nimi značný rozdíl.
Jestliže jste ještě neodpadli, pojďme se podívat na druhý krok. Teď paradiddle přesuneme do nohou a budeme jej rozkládat mezi kopákem a hi-hatou. Rukama budeme hrát pouze střídavé údery. Opět je to tak, že ruce hrají osminové trioly a nohy čtvrtky, alternativně nohy hrají čtvrtky s tečkou a ruce osminy. Pokud jste ovládli i tento krok, tak můžete postoupit k nejvyšší metě a složit všechno dohromady. Když se vám to povede, Gavin se určitě někde za mořem usměje!
Chcete víc? Nabízí se akcentovat rukama vždy první notu z každé čtveřice, případně akcenty vyhrávat na tom tomy. Dále můžeme hrát místo standarního paradiddlu jeho obraty, například inverted paradiddle (RLLR LRRL). Ti nejdrsnější se pak mohou naučit pattern hrát tak, že každé rytmické pásmo bude mezi rukou a nohou, tedy napříplad trioly mezi pravou nohou a levou rukou a čtvrtky mezi levou nohou a pravou rukou.