Kurzy zvukové techniky IX - důležité rady a praktické postřehy při práci v hudebním studiu, Mixpulty a preampy

Kurzy zvukové techniky IX - důležité rady a praktické postřehy při práci v hudebním studiu, Mixpulty a preampy
Kurzy zvukové techniky IX - důležité rady a praktické postřehy při práci v hudebním studiu, Mixpulty a preampy

Indikátory na preampech a mixpultech

Dodržení vhodného úrovňového rozsahu ve všech částech audiořetězce je v audiotechnice naprosto prioritní záležitostí... Každé podmodulování signálu přináší problémy se šumem, přemodulování způsobuje zase hrubé zkreslení, u analogu narůstající postupně, u digitálu velmi prudce.

 

První úrovňové nastavení v audiořetězci začíná hned ve vstupní části regulací zisku (gain). Pokud červená ledka peak jen občas problikne, je vše v pořádku (rozsvěcí se většinou -3 dB pod prahem clippingu). Po nastavení faderu na 0 dB (nebo navolení funkce Solo) by tedy maximální signálová úroveň na indikátoru PPM (Peak Program Meter) neměla výrazně překročit 0 dB.

 

Indikátory úrovně na analogových mixech bývají sestavené z barevných LED diod: zelené pásmo indikuje nízkou úroveň, užitečný rozsah signálu bývá vyznačen žlutou barvou a červené ledky varují, že došlo k překročení určité rozumné hranice. I když jsou na tom diodové indikátory s rozlišením podstatně hůř než profesionální plazmové modely, pro běžnou práci jsou naprosto vyhovující.

 

Prakticky všechny programy pro záznam zvuku na počítačových audiosystémech jsou dnes vybaveny graficky naprosto dokonalou a podrobnou indikací všech vstupních i výstupních úrovní, včetně různých přídavných funkcí, o kterých se donedávna zvukařům a hudebníkům mohlo jenom zdát (indikace maximální špičky, počet uříznutých vzorků při přebuzení, grafická minimalizace či maximalizace, způsob rozlišení, měření průměrné hodnoty signálu apod.).

I u těch nejmodernějších přístrojů se stále můžete setkat s klasickými ručičkovými VU-metry (zejména u lampových pre-ampů, kde se ctí tradiční design). Tyto "líné budíky" s velkou setrvačností měřicího systému, které byly dříve často jedinou kontrolou, využívají usměrňovač vycházející z průměrné hodnoty signálu, takže ignorují veškeré krátké přechodové jevy (špičky) - indikují tedy spíš hlasitost vnímaného zvuku než signálovou úroveň a pro běžný hudební materiál ukazují mnohem nižší hodnoty (zhruba třetinové) než indikátor PPM.

 

Některé jednodušší indikátory se konstruovaly pouze s půlvlnným usměrňovačem, a nemohly tedy správně indikovat výrazně asymetrické signály, kde má každá půlvlna jinou úroveň (trubka, horny, velký buben0¦) - u starších přístrojů si na ně dejte pozor.

 

Kontrola dynamiky a fáze

U hardwarových i softwarových kompresorů nebo preampů, jejichž součástí jsou obvody pro řízení dynamiky najdete často možnost přepínání indikátoru na tzv. Gain Reduction, tedy omezení zisku. V tomto případě ukazuje VU nebo PPM indikátor, o kolik decibelů kompresor nebo limitér "zabírá", čili o jakou úroveň se snižuje signál při kompresi na výstupu oproti vstupnímu originálu.

 

Ani ve stereu se ale nemusíte spoléhat pouze na svoje uši - lépe vybavené mixpulty mají tzv. fázový korelátor. Dřívější ručičkový model indikující doprava signály v protifázi a doleva ve fázi dnes nahradil počítačový displej přehledně znázorňující přesné uspořádání zvuku ve stereu.

 

Příště: Konektory a kabely ve studiu

Psáno pro časopis Muzikus