Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty VI
Dnes se budeme věnovat speciálním efektům, pro které se dá použít funkce Sample and Hold (S & H). To býval na starých analogových nástrojích samostatný obvod, který v pravidelném časovém intervalu odečítal hodnoty ze sinusového signálu, takže vzniklo „schodovité“ napětí, které je typicky elektronické, a proto se mimořádně hodí pro robotické, nelidsky znějící efekty. Na moderních nástrojích často S & H najdeme pod LFO jako jeden z typů vlnových průběhů.
Pokud S & H zapojíme do oscilátoru, dostaneme změnu výšky tónu, která může připomínat slabé a „divné“ (nepřirozené, neakusticky znějící, schodovité) vibrato - to ale jen při vhodném nastavení rychlosti S & H (ne moc rychle) a nepříliš velkém rozkmitu výšky (v rámci maximálně jednoho půltónu). Pokud tento rozkmit zvětšíme, dostaneme roboticky a technicky znějící efekt uměle vytvořené tónové řady, který si mnohdy nezadá s postupy dodekafonické nebo seriální kompozice. Zajímavý efekt vznikne také při zapojení S & H do filtru. Změna barvy bude atypicky skoková, což má za následek „vyslovování“ barvy filtru, opět značně robotického charakteru. Při velké rychlosti S & H může dojít k efektu velmi rychle se měnící barvy (ale slyšitelně, protože skokově), který poněkud připomíná efekt grain shifter. A nakonec, při zapojení S & H do zesilovače získáme skokovou změnu hlasitosti, která může při pomalejší rychlosti (a velkém vlivu na hlasitost) připomínat arpeggiator, při větší rychlosti podivně rušivý efekt, který by se snad dal přirovnat k efektům typu bit crusher nebo destroyer. Není třeba zdůrazňovat, že při spojení S & H se všemi třemi základními bloky zvuku (oscilátor, filtr i zesilovač) dostaneme maximálně elektronický zvuk, jehož nepřirozenost a „nervozita“ se dá jinými efekty jen těžko nahradit...