Klávesákovo zamyšlení - přepínání zvuků uprostřed skladby IV
Další elegantní možností, jak vyřešit přepínání zvuků, je využití sekvenceru. To se nám bude hodit zejména tehdy, pokud hrajeme skladbu s nahraným základem (half-playback), který má jasně danou délku (formu) a tempo. Mnohdy se jedná o hraní se smyčkou a/nebo metronomem, pro jehož spouštění se využívá právě sekvencer kláves. Zvuky pak můžeme přepínat s využitím stopy sekvenceru, která nebude obsahovat žádnou „hudbu“, ale pouze informace o přepínání zvuků.
Postup je následující: V sekvenceru zvolíme skladbu, kterou chceme takto naprogramovat. Na jednotlivých stopách vytvoříme jednak základ, který bude hrát nezávisle na klaviatuře (metronom, smyčka, aranžmá apod.), a jednak vrstvy zvuku, kterými budeme hrát naživo z klaviatury (některé nástroje mají pro toto chytrou funkci kopírování dat z kombinace do skladby sekvenceru). Pozor - musí nám souhlasit čísla MIDI kanálů, tj. nastavujeme stopy pro ten kanál (případně kanály, pokud máme více manuálů), kterým hrajeme z klaviatury. Nezapomeňme, že nastavujeme zpočátku první zvukovou kombinaci, kterou budeme hrát, protože další přepínáme až v průběhu skladby. V daném místě aranžmá pak vložíme informaci o přepnutí zvuku (volba programu, případně banku, můžeme samozřejmě využít i další data - hlasitost, panorámu, nastavení efektu apod.). Je dobré vložit tyto informace s malým předstihem (například 1/16 tempa), aby přepnutí všech parametrů proběhlo včas. Pokud máme dostatečnou kapacitu efektů, můžeme využít i postup popsaný v minulém díle, v tom případě budeme používat pouze informaci o hlasitosti na stopě (MIDI kontrolér 7). Je dobré si napřed ověřit jednotlivé zvukové kombinace tak, že je naprogramujeme mimo sekvencer (v režimu kombinace), jejich nastavení pak pouze přeneseme na dané místo ve skladbě.