Galerie slavných aparátů - Park 50, Music Man 2-10 HD

Park 50

Když Jim Marshall zjistil, že kvůli stále větší poptávce potřebuje peníze na rozšíření výroby, nabídla se mu společnost Rose-Morris, že mu peníze poskytne výměnou za monopolní postavení v distribuci jeho aparátů. Marshallovi nezbylo než souhlasit, ovšem mohlo mu to přinést i řadu problémů – mohl by si tak zavřít dveře u těch prodejců, jež mu v začátcích pomohli. Proto vznikla značka Park, pro kterou se vžilo dobové označení „ty druhý Marshally.“

Parky stavěl Jim Marshall tedy ze stejných komponentů, jako svoje hlavy JTM45. Takže i tyto hlavy či komba obsahovaly 3 x 12AX7 v pre-ampu, dvojici 6L6 (později EL34) na výkonu a usměrňovač GT5AR4. Komba byla osazena 2 x 12” dvacetipětiwattovými Celestiony. Takže kde byl tedy rozdíl? Vedle designu šlo zejména o to, že i když měly Parky také čtyři vstupy a dva volume knoflíky, na rozdíl od Marshallů byly vstupy odděleny od ovládání volume. V polovině šedesátých let tak vznikly aparáty, které využívali nejen kytaristé, zejména sóloví, ale i klávesáci. Zvukově představoval Park pro mnohé uživatele ideální mix mezi dobovými stacky Marshall a komby Fender ze série Tweed.

Značka Park sama o sobě skončila na konci sedmdesátých let, kdy vypršela patnáctiletá smlouva s Rose-Morris.

 

Music Man 2–10 HD

Počátek značky se datuje do poloviny sedmdesátých let, kdy vznikly aparáty, které jako jedny z prvních nastavily standard hybridních zařízení. V tomto konkrétním případě šlo o stopadesátiwattové kombo s tranzistorovým pre-ampem a lampami 6L6 na konci. Tento model byl pro svůj ostrý čistý zvuk oblíben zejména u countrystů a jazzmanů. Na základě ohlasů pak firma přistoupila k produkci aparátů řady RD, kde vlajkovou lodí se stalo kombo RD50 s lampami 7025 v pre-ampu.

Psáno pro časopis Muzikus