Doprovodná kytara 19. díl - kytarový workshop
Doprovodná kytara XIX
O kvintakordech popáté: Procvičovaní obratů mollových kvintakordů
Zdravím vás. Minule jsme si ukázali několik možností, jak mezi sebou spojovat pomocí obratů některé durové akordy. Dneska se společně podíváme, tak jak jsem slíbil, na akordy mollové.
Cvičení 1 - Úzká harmonizace T-SD-D v moll
Pokud jste se tvary a obraty durových kvintakordů dobře naučili, bude pro vás dnešní díl naprostá pohodička. Zvláště pokud jste si v akordu uvědomovali, kde leží jednotlivé intervaly. Nyní pouze stačí všude snížit tercii, a je téměř hotovo. Stejně jako minule vezeme několik kadencí, tedy spojů I., IV. a V. stupně, tentokráte mollové stupnice a ukážeme si několik možností, jak jednotlivé akordy pomocí jejich obratů spojit.
Nejprve tedy opět úzká harmonizace a všechny struny (viz notový zápis). Struna G a tónina d moll, struna D a a moll, struna A a b♭ moll a na nejnižší struně E jsem vybral tóninu e moll. Na této poslední struně se úzká harmonizace používá sice jen velmi zřídka, ale pro pořádek ji uvádím také. Tak úzkou harmonizaci máme za sebou, a můžeme se podívat na širokou. Jen připomínám, stejně jako u durových akordů, koukněte, kde leží jednotlivé intervaly akordů zvláště při obratech, kdy ten nejnižší tón nemáme jako základní. Pomůže vám to jednak k rychlému transponování a jednak k snadnějšímu vytváření všech typů kvintakordů - tedy durových, mollových, zvětšených, zmenšených a sus (viz minulé díly).
Cvičení 2 - Široká harmonizace
Pro širokou harmonizaci jsem vybral pro strunu E tóninu c moll, pro strunu A je to f moll a na poslední struně D tóninu g moll. V některých polohách se můžou zdát některé tvary špatně hratelné a bude potřeba malinko protáhnout a roztáhnout ruce. Hrajte vše pomalu, v klidu a zbytečně nejděte přes bolest. Ruka si časem zvykne a to, co se zdá nyní jen těžko hratelné, může být po čase úplně v pohodě. Stejně jako u durových akordů poslouchejte jednotlivé spoje, hledejte hlavně další možnosti a učte se spojovat akordy v praxi.
Cvičení 3 - Kombinace dur a moll
Věřím, že je pro vás tento díl spíše odpočinkový, a tak si dovolím přidat na závěr ještě jedno cvičení. Zde už budeme kombinovat sled jak mollových, tak i durových akordů. Vezmeme si sled akordů v d moll (viz noty) a ukážeme si alespoň tři možnosti, jak můžeme tyto akordy na hmatníku zahrát. Cvičení jsem připravil v jednoduchém rytmu půlových a čtvrťových not, abychom se mohli více soustředit na jednotlivé tvary a spoje akordů. Jako první hraji tento sled akordů, pouze v úzké harmonizaci a pouze na struně G. Začal jsem D moll od základního tónu, B♭ hraji od tercie, C od základu, F od kvinty, C sus4 a C opět od základu a G moll nejprve od tercie a pak na druhé době od kvinty. Tento velmi známý „fór“, kdy během jednoho taktu použijme akord ve více tvarech (obratech), můžete slyšet velmi často, např. při swingovém doprovodu. Celé kolečko končím akordem D moll opět od základního tónu.
V druhém příkladě už kombinuji úzkou harmonizaci společně se širokou, což se opět poměrně často využívá a výsledek zní výborně. Použiji struny A a D, a to tak, že se snažím, aby můj nejvyšší hlas byl na struně H. Vždy se snažte, aby vám právě nejvyšší hlas příliš neskákal ze struny na strunu. Ideální je, když tvoří nějakou melodii (ale o tom později). Jako poslední si pro dnešek ukážeme využití pouze široké harmonizace, kterou tvořím na strunách E a A (viz noty).
Tohle jsou jen útržky možností, jak bychom mohli tyto akordy spojit. Které finálně vybrat, bude pochopitelně záležet vždy na mnoha aspektech, jako je nástrojové obsazení kapely atd. Postupně se na všechny možné způsoby podíváme, zatím to berte pouze jako cvičení. Hledejte sami další možnosti, jak by se daly tyto akordy spojit, zapište si to a klidně mi to pošlete e-mailem pro kontrolu. Jsem zvědavý, jaké způsoby vás budou napadat. Kombinovat můžete vše, úzkou i širokou harmonizaci a všechny obraty na všech strunách. Tak držím palce, ať vám vše jde dobře.