Akordy? A jaké? 14. - X–
Podívejme se dnes na celkem dost využívaný souzvuk, obecně značený X-, který si zkonkretizujeme na akordu A-.
Název: alterovaný kvintakord tvrdě zmenšený
Označení: A-, A-5, A5b.
Vzorec: č1, v3, zm5
Obecná poučka: Tyto akordy vzniknou tak, že u základního durového kvintakordu zmenšíme kvintu.
První příklad: Jde o jednoznačně nejvyužívanější hmat. Důležité je k hraní tohoto akordu přistupovat i v této poloze (tedy v podstatě v první) prstokladem, jako bychom ho hráli v barré akordu. Tedy ne prsty 1, 2, 3, ale 2, 3, 4. Potom se právě do tohoto tvaru lehčeji dostaneme. Pozor na jednu věc - nesmí nám zde znít prázdná struna e1, což je pak problém při využitelnosti tohoto hmatu při barré akordech ve vyšších polohách.
Tip 1: Zmenšenou kvintu můžeme takto použít i při hraní powerchordů, a to zejména kvintových. Stačí v onom dvojhmatu snížit kvintu o políčko dolů a je to tam. Zajímavé je pak tento způsob aplikovat na kvartové powerchordy (tam pozor na příslušnost k tónině) a kvintkvartové tvary.
Druhý příklad: Logika tvorby je zde opět velmi jasná. Dokonce zde můžeme vyjít i z kvintkvartového powerchordu a jen přidat velkou tercii (zde tón c#1 na struně g). Uchopitelnost je zde ale horší než u prvního příkladu, pokud na tento akord přecházíme ze základního durového tvaru.
I zde musíme dát pozor, aby nám nezněly struny e1 a h.
Tip 2: Pokud se zaměříme pouze na tři tóny na strunách E, A, d, tak získáme velmi dobře znějící souzvuk, který si přímo říká o opětné zvýšení zmenšené kvinty. Mimochodem, zkuste si zahrát základní tóny akordů Black Sabbath z alba Black Sabbath. No vida...
Třetí příklad: Základem je opět část tvaru barré akordu. Orientace na hmatníku je dobrá, i znělost je velmi hezká, ale uchopitelnost trochu horší. Využitelnost ze všech tří příkladů je nejmenší.