Zoom RFX-2200 a RFX-1100 - zvukové procesory

Zoom RFX–2200 a RFX–1100 - zvukové procesory
Zoom RFX–2200 a RFX–1100 - zvukové procesory

V následujícím stručném testu se seznámíme se dvěma efektovými procesory japonského výrobce. Jedná se o poloprofesionální zařízení s řadou zajímavých vlastností za více než příznivou cenu.

Doposud jsem se u firmy Zoom setkal jen s pedálovými a pedalboardovými modely nebo s kompaktními vícestopými nahrávadly, eventuelně s různými bubenickými mašinkami a rytmery.

Tentokrát jsem měl dispozici dva efektové procesory, RFX-1100 a o něco chytřejší RFX-2200, u kterého začneme.

 

Přední panel

Černá plechová krabice o velikosti 1U s bílými popiskami na předním panelu vás překvapí robustním a precizním vzhledem. Hloubka je něco málo pod jedenáct centimetrů. Přední panel disponuje vstupním konektorem pro mikrofon v provedení combo (XLR + jack) s protiprachovou úpravou a tlačítkem pro zapnutí mikrofonního vstupu s červenou LED indikací a klasickými otočnými ovladači hlasitosti vstupu a výstupu. Hned vedle je dále ovladač Mix pro poměr mezi čistým a zpracovávaným zvukem. Při jeho otočení se rozsvítí přilehlá červená LED dioda a na hlavním displeji se na pár vteřin ukáže hodnota jeho nastavení mezi 0-99, udávaná v procentech.

Hlavní displej je dobře čitelný a svítí jasně červeně. Nechybí ani šesti diodová indikace vstupního signálu od -30 dB do 0 dB (Clip). Dále je zde umístěno tlačítko Cancel, ruší uložení operací; Compare, slouží k porovnání původního a editovaného zvuku. Prolínání čistého a zpracovaného signálu je bohužel velmi rychlé a v některých případech uchem nepostřehnutelné. Pro nastavení MIDI parametrů slouží tlačítko MIDI a Param Check kontroluje, jak jste daný efekt nastavili. Tlačítko Store ukládá vaše nastavení a Bypass s LED indikací vyřadí efekt a nechá pouze původní zvuk. Tlačítkem TAP s LED indikací můžete nastavit rychlost zpoždění nebo i jiné parametry efektu. Dvěma tlačítky Value vybíráte patche (z továrních přednastavení) v počtu 0-99, které lze jednoduše měnit a dále ukládat. Tlačítko Bank spolu s ovladačem Effect Type slouží k volbě druhu efektu nebo skupiny efektů. Na výběr jsou nejen všechny základní: hall, room, plate, delay, chorus , flanger a pitch, ale i speciální jako frekvenční filtry, simulace různých kabinetů, simulace kondenzátorového mikrofonu, vocodery, kompresory, enhancery, efekty pro prostorovou rozpínavost zvuku a jiné.

Ovladače Rev Character, Rev Time, Rev EQ Low a Rev EQ High, jak již jejich název napovídá, slouží jednak k úpravě charakteru reverbu, ale umí nastavit i další parametry: např. hloubku modulace, fázový posun, citlivost hradla threshold, nastavuje kompresi atd.

Pokud některý z parametrů začneme měnit příslušným ovládacím prvkem, na hlavním displeji se ihned ukáže jeho aktuální hodnota, která ovšem po pár vteřinách zmizí a ukáže se zpět příslušné číslo patche. Tento způsob editace je velmi příjemný z hlediska uživatelské přehlednosti, neboť můžete v daném okamžiku pohodlně kontrolovat jakýkoli potřebný parametr a nastavení. Docela užitečná vlastnost v tom všem zmatku, který při muzicírování občas bývá.

Pokud od posledního uložení nastavení došlo ke změně, rozsvítí se LED indikátor u každého ovladače. Poslední ovládací prvek na předním panelu je hlavní vypínač, který při zapnutí vykouzlí malé cirkusové číslo na všechny LED indikátory, které na přístroji naleznete.

 

Zadní panel

Na zadním panelu najdete konektor pro napájení na 220 V. Odpadá tedy připojování externího zdroje, který se občas při balení může někam zatoulat. MIDI konektory jsou zastoupeny všechny - Thru, Out i In. Dále je zde velice užitečný vstupní konektor jack pro připojení nožního spínače, který jednotku přepne do režimu Bypass. Oceníte to zejména při hraní, pokud máte plné ruce práce a mezi jednotlivými skladbami chcete promluvit k davu tak, aby vám každý rozuměl. Digitální výstup S/PDIF v koaxiálním i optickém provedení spíše využijete ve studiu. Konektory výstupu L a R a vstupu R a L/Mono jsou standardem. Pokud využijeme vstup pouze L/Mono, půjde signál do obou kanálů. Zařízení můžete připojit jako Send/Return nebo přímo do cesty signálu, záleží na efektech, které hodláte používat.

 

Funkce

RFX-2200 umí používat povely přes MIDI rozhraní, což dává prostor těm chytřejším z nás, aby celý přístroj obsluhovali přes počítač nebo sekvencer. Obráceně může také sloužit jako ovladač pro počítač. Stačí nastavit pouze shodný MIDI kanál na procesoru i jiném externím zařízení. A můžete automaticky měnit druh, tempo a editaci jednotlivých efektů během produkce. Na stránkách výrobce www.samsontech.com jsem bohužel nenašel žádný chytrý plug-in nebo software, který by tuto práci ulehčil.

Připojený mikrofon také může sloužit pro řízení charakteru zvuku a obálky (křivky změny hlasitosti) efektu Vocoder. Efektů v přístroji naleznete mnoho. Některé využijete častěji a některé jsou jen na ozdobu, ale ty, které lze použít, se dají pohodlně ovládat a měnit. V přístroji je celá řada algoritmů, ale ruku na srdce, kdo z nás by je chtěl všechny využívat. Vámi vytvořené se dají snadno uložit tlačítkem Store.

 

Rozdíly

Oba modely jsou vcelku podobné. Zoom RFX-1100 postrádá hlavní displej. Možnosti výběru banky a editace parametrů efektů jsou skromnější. Marně zde budete hledat MIDI. Zachován je ale mikrofonní vstup a na zadním panelu možnost připojení nožního spínače pro Bypass (vypnutí) efektu.

 

Zvuk

Zvukově mě oba přístroje nijak nepřekvapily a zvuk odpovídá ceně, za kterou je pořídíte. Efekty neruší žádné nechtěné ruchy ani šumy. Do studia bych je asi nedoporučil, ale myslím, že to nebyla ani snaha výrobce, i když je na internetu naleznete v kolonce studiové procesory. Na koncerty s kapelou se hodí skvěle a užijete si asi hodně legrace, tedy s tím chytřejším RFX-2200. Levnější se hodí pro ty, kteří ho jen jednou zapnou, nastaví a zvolený efekt tak nechají doživotně. Od tohoto výrobce je to další zdařilý počin, i když jen první krůček na poli samostatných signálový procesorů.

 

Cena:

Zoom RFX-2200 a RFX-1100 jsou signálové procesory obsahující digitální reverb a další digitální efekty. Ceny jsou RFX-2200 za 5990 Kč a RFX-1100 za 4690 Kč.

 

Plus:

editace parametrů + jejich indikace

možnost uložení

Bypass konektor

MIDI

krytka mikrofonního vstupu

 

Mínus:

některé nepřesnosti v manuálu

příliš rychlá funkce Compare

Psáno pro časopis Muzikus