Zoom AC-2 Acoustic Creator - zařízení pro hráče hrající na akustické nástroje
Kytaristům hrajícím na akustickou kytaru spěchá na pomoc také japonský Zoom novinkovým Acoustic Creatorem AC-2. Na akustické kytaristy Zoom nemyslí poprvé. Po zelených A1 a A2 a po stříbrné našlapané A3 nabízí AC-2 ale tentokrát trochu jiný přístup k věci.
S multiefekty Zoom bude mít zkušenost nejeden hudebník. Přes třicet let na nás tato firma útočí zajímavými produkty. Věřím, že se shodneme na tom, že ji můžeme zařadit mezi první nejvýznamnější trojku výrobců multiefektů a budeme ji mít spojenou především s rozumným, víceméně cenově dostupnějším řešením efektovaného kytarového zvuku. A jinak tomu ostatně nebude ani v případě tohoto testu.
Popravdě, právě v případě někdejšího A2 jsem poprvé zaregistroval nějakou snahu o multiefekt, který by byl postaven na míru akustickému kytaristovi, anahu o to, vyjít vstříc trochu přehlíženému druhu, který potřebuje trochu jiný přístup než hráči na elektrické kytary. Možná do té doby trochu opomínaný druh, který neocení spousty efektů, které jsou pro něj přinejmenším nezajímavé nebo naprosto nepoužitelné. Druh, kterému jsou úplně na nic simulace aparátů a reproboxů a který pro dosažení dobrého zvuku svého akustického nástroje potřebuje DI box, možnost upravit ekvalizaci, reverb, kompresor, možná boost pro zesílení na sólo nebo hru prsty a ladičku. Protože jeho kytara už hraje i tak... Možnost uložit nastavení do presetu se vítá s nadšením! Pozdější A3, která je stále na trhu, nabízela trochu sofistikovanější přístup k věci. Na řadu přišla možnost simulace charakteristiky nejznámějších modelů akustických kytar a digitální displej pro efektivnější možnost nastavení mnoha myslitelných parametrů a bohatých kombinací efektů. Kytaristé hrající na akustickou kytaru, často nemívající moc zkušeností s digitálními efekty, se tak v A3 často, pokud si nedali trochu práce se studiem manuálu, trochu ztráceli. No a v případě dnes testovaného AC-2 se Zoom trochu vrací zpátky k přehlednosti a jednoduchosti. Prostě k možnosti jednoduše vytvořit dobrý zvuk akustické kytary snímané snímačem.
Krabička je vyvedena v nepříliš nádherném, leč bytelném plastu s povrchovou úpravou imitující dřevo. Design jistě nikoho nenechá na pochybách, že se jedná o efekt pro akustickou kytaru. Na čelní straně nalezneme přepínač charakteristik modelů kytar. Vybrat můžeme ze šestnácti nejběžnějších modelů akustických kytar. Výčet je bohatý, svůj model najde určitě každý. Signál můžeme upravit potenciometry Bass, Middle, Teble, vlevo od korekcí ovladačem přidáme reverb. Vpravo od ekvalizéru tahovým přepínačem pro co nejlepší odezvu můžeme zvolit, jestli jsme připojili nástroj se snímačem piezoelektrickým nebo magnetickým, aby se mu pre-amp přizpůsobil, nebo můžeme tuto funkci zcela vyřadit. Pod ním je ovladač Boost, kterým můžeme nastavit odskok zesílení až 9 dB od standardního nastavení, jehož hlasitost se nastaví ovladačem Volume vlevo, buď pro sólovou hru, nebo pro hru prsty, kdy potřebujeme hlasitost trochu vytáhnout. LED dioda Clip nám bude signalizovat přebuzení, i vizuálně nám tak pomůže nastavit čistý zvuk bez digitálního zkreslení, a to i neupraveného suchého signálu z piezosnímače bez pre-ampu. Přepínání boostovaného signálu řešíme během hry kovovým switchem Boost, který tak přepíná výchozí nastavenou hlasitost a mod s nastaveným zesílením. Levým switchem aktivujeme relativně jednoduchou, ale dobře fungující a zdálky dobře viditelnou ladičku, fixně nastavenou na obligátních 440 Hz. Jeho stisknutím se nám signál klasicky zamutuje a můžeme tak ladit, aniž bychom rušili okolí. Součástí segmentu ladičky je indikace zapnutí a pro akustické hráče bezesporu velmi užitečné tlačítko eliminátoru zpětné vazby. Stisknutím režim aktivujeme, eliminátor sám vyhledá problematickou frekvenci a vyřízne ji, což signalizuje blikáním LED diody, a to, že je antifeedback aktivní, trvalým svícením. Vstup na pravé straně šasi použijeme pro připojení nástroje, na levé straně jsou výstupy dva, kdy první použijeme pro mono připojení do sluchátek nebo akustického komba a druhý v kombinaci s prvním pro připojení k PA ve stereu. Čelní panel nabízí možnosti symetrického výstupu XLR spolu s tlačítky Pre/Post, takže si můžeme vybrat, jestli zvukaři posíláme signál před ekvalizací nebo až po ní, tlačítko Ground Lift pro odzemnění odpojením zemnicího kolíku XLR, pokud máme problémy s brumem zemních smyček, takové ty nešvary, které nám můžou hodně znepříjemnit život při připojení do mixpultu. Čelní panel obsahuje dále konektor pro připojení adaptéru, který je v tomto případě součástí balení, ale zařízení můžeme krmit i dvěma tužkovými bateriemi. A konečně přepínač pro zapnutí/vypnutí zařízení čipro nastavení do režimu eco, kdy se zařízení po údajně deseti hodinách nečinnosti vypne samo. U vstupního konektoru nalezneme vstup pro připojení USB, který využijeme pro připojení k počítači pro aktualizaci firmwaru.
Filosofie je taková, že při sejmutí akustického nástroje snímačem, ať už je jakýkoli, ve svém principu sejmutý zvuk přeci jen ztrácí něco ze svého charakteru, barevnosti a mohutnosti. Enhancerem tedy zpět snímačem okleštěný signál obarvíme o potřebnou harmonickou složku tónu a tím získá zpět svoji barvu a bohatost. Vybrat můžeme ze šestnácti presetů kytar, nechybí preset pro dvanáctku nebo dobro, zajímavý je určitě mod optimalizovaný pro kontrabas. Záměrem je vybrat model nástroje, který ve skutečnosti používáme, a vrátit mu i při sejmutí snímačem zpět jeho vlastní charakter. Ačkoli je to tak sice původně myšleno, meze při tvorbě výsledného zvuku se tu ani moc nekladou, pokud budu mít v rukou dreadnought a namodeluji parlor, ve výsledku se charakter menšího těla a měkčího zvuku i tak promítne. Se simulacemi jednotlivých modelů problém nemám, vždy v jakémkoli nastavení chápu, co je tím myšleno, a charakteristika zvoleného modelu bez debat odpovídá své předloze. Zvuk, pokud je dobře nastavený, je čistý, ani pre-amp nijak nešumí. Korekce fungují dobře, reverb je v pohodě, pěkně se hodí právě k akustickému nástroji. Vyzdvihnul bych, že ovládání je velmi jednoduché a to bude jeho nesporná deviza. Velmi snadno dosáhnete zvuku, který si představujete. U někdejšího A2 jsem měl pocit, že do něj můžu zapojit jakkoli znějící kytaru, na kterou se mi bude pohodlně hrát, a on z ní vykouzlí docela zvukově zajímavý nástroj. Výsledný zvuk by byl ale hodně chemický, fungoval by možná dobře při hraní sólo, maximálně v duu. U AC-2 mám pocit, že s ním špatná kytara zní lépe, ale ze špatného nástroje prostě skvělý neudělá. Výsledný zvuk ale působí určitě opravdověji a méně chemicky.
Creator jsem nekompromisně porovnával s obdobami od firem Fishman a L.R. Baggs. Když vezmeme v potaz jeho cenu, která je tomto případě nejnižší, určitě v pohodě obstojí. Co by mně osobně vadilo, je použitý plast a laciný design. Vzhledem ke konkurenci designových hliníkových odlitků nebo celokovových šasi amerických výrobců jsem se nad tím prostě trochu pozastavil. Budeme to brát asi jako daň za cenu, která určitě nepůsobí přemrštěným dojmem. A když tak o tom přemýšlím v porovnání designu low-endových multiefektů G1 pro elektrické kytary, je vlastně i vzhledově docela luxusní.
Zoom AC-2 bych každopádně po testování považoval za dobré řešení pro ty, kteří hledají způsob, jak zušlechtit zvuk své akustické kytary a jak předcházet problémům, se kterými se můžeme potýkat při ozvučování akustické kytary na pódiu. Věřím také, že by byl vhodný nejen pro akustickou kytaru, ale ocení ho i hráči na jiné akustické nástroje.
A tento úplně poslední odstavec píšu asi tři minuty poté, co jsem si na Zoom naposledy zahrál a zabalil ho k odeslání a vrácení do redakce. Ještě to mám v uchu a líbí se mi to.
Info:
Zoom AC-2 Acoustic Creator je zařízení pro hráče hrající na akustické nástroje s filosofií vrátit nástroji původní zvuk, o který přijde sejmutím snímačem piezoelektricjým nebo magnetickým. Obsahuje DI box, linkový výstup, výstup pro sluchátka, ladičku a funkci boost pro zesílení pro sólovou hru, nebo jinou techniku hry, efekt reverb, šestnáct modelů charakteristik nejběžnějších kytarových těl a mod pro kontrabas. Cena je 6250 Kč.
Plus:
zvuk vzhledem k ceně
použitelnost
cena
jednoduchost ovládání
Mínus:
laciný design, ale to je individuální
Technická specifikace
počet presetů | 16 |
vstup | 1x jack 6,3 mm |
výstup | 2x jack 6,3 mm, 1x XLR |
vybavení | DI box, pre-amp, ekvalizér, reverb, boost, antifeedback, chromatická ladička, USB pro připojení k PC |
napájení | 2x AA baterie, 9V adaptér, USB port |
příslušenství | adaptér Zoom AD–16, manuál |
Web
zoom-na.com/products/guitar-bass-effects/acoustic/zoom-ac-2-acoustic-creator