Yamaha MO6 a MO8 - odlehčené a levnější verze Yamahy Motif ES
V lednu tohoto roku Yamaha uvedla na trh dva nové syntezátory - MO6 a MO8. Jde o funkčně odlehčené a potažmo samozřejmě také levnější verze Yamahy Motif ES.
MO6 a MO8 se tak zařadily po bok nástrojů jiných značek se stejnou filozofií (odlehčené verze "velkých" syntezátorů), jako jsou například Korg TR nebo Roland Fantom-Xa.
Hlavní rozdíly
Nejprve se podívejme na odlišnosti mezi modely MO6 a MO8. Jak už označení napovídá, jeden z rozdílů bude rozsah klaviatury. Yamaha MO6 je vybavena polovyváženou klaviaturou s jedenašedesáti klávesami. MO8 disponuje plným rozsahem osmdesáti osmi kláves a klaviatura je vyvážená se simulací kladívkové mechaniky. Stejnou klaviaturu jako na MO8 nalezneme také na Yamaze S90 ES. Yamaha MO6 má vzhledem k rozsahu klaviatury také dvě tlačítka pro posun oktáv nahoru a dolů, které na MO8 nenajdeme. Dalším rozdílem je umístění koleček ohýbání tónu (pitch bend) a modulace. U Yamahy MO6 je najdeme jako na většině jiných nástrojů nalevo od klaviatury. U MO8 jsou tato kolečka umístěna vlevo nad klaviaturou. Posledním rozdílem je trochu jiné rozmístění konektorů na zadním panelu nástroje.
Jak už jsem se zmínil, jde o zjednodušené verze modelu Motif ES. Podívejme se tedy také, čím se tyto nástroje liší od svého většího a staršího "bratra". Při vizuálním prohlédnutí obou si možná všimnete, že na řadě MO chybí pod kolečky ohýbání tónu a modulace páskový (ribbon) kontrolér. Na zadním panelu Yamahy MO byste marně hledali vstup pro dechový kontrolér nebo sloty pro rozšiřující plug-in karty. Inženýři v Yamaze také usoudili, že majitelům modelů MO nebude chybět sampler v nástroji. To jsou tedy nejpodstatnější rozdíly mezi Yamahou MOTIF ES a její zjednodušenou verzí MO, kterou nyní dále podrobíme podrobnějšímu zkoumání.
Horní panel
Jaké ovládací prvky nalezneme na horním panelu? Podívejme se na ně zleva. Zcela vlevo jsou dvě kolečka - ohýbání tónu a modulace. MO6 má nad těmito kolečky již zmíněná dvě tlačítka pro přeladění klaviatury o oktávu nahoru nebo dolů. Zbytek horního panelu je již na obou nástrojích totožný. Ovládací prvky jsou rozděleny přehledně do několika sekcí.
Jsou zde čtyři otočné potenciometry s aretační zarážkou v polovině. Vedle nich najdeme svisle čtyři tlačítka pro nastavení parametru nebo hodnoty, která budou ovládána právě těmito otočnými potenciometry. Takto lze v reálném čase ovládat například rezonanci, náběh, dozvuk, EQ, efekty... Další sekci tvoří pětice táhlových potenciometrů, z nichž jeden slouží pro nastavení hlavní hlasitosti nástroje a další čtyři mají své funkce opět programovatelné. Pokud postupujeme dále zleva, jsou zde dvě tlačítka pro ovládání efektů a tlačítko pro zapínání a vypínání arpeggiátoru. Pod nimi nalezneme sekci ovládající sekvence (Play, Rec, Stop...).
A už se dostáváme do středu horního panelu, kde je důležitý prvek pro ovládání celého nástroje - displej. I když s tím středem to není až tak úplně pravda, protože Yamaha MO8 má ovládací prvky horního panelu posunuty mírně k pravému okraji nástroje, takže displej tam nenajdete ve středu nástroje, ale posunutý vpravo. Přiznám se, že na toto ne zcela ergonomické rozložení jsem si musel chvíli zvykat. Displej je podsvětlený LCD s rozlišením 240 x 64 bodů. Rozměry má 13 x 4 cm, což není mnoho. Vše potřebné na něm sice vždy naleznete, jen to občas chce trochu listování v menu.
Menu nástroje je však zpracováno logicky a přehledně, takže dohledat potřebnou funkci nebo parametr není složité. Pro listování v menu na displeji a přepínání mezi jednotlivými funkcemi slouží dvanáct tlačítek pod displejem uspořádaných ve dvou řadách. Vedle displeje je data kolečko pro rychlejší nastavování hodnot. Pod ním najdeme čtyři směrová tlačítka pro pohyb kurzoru na displeji a dále tlačítka Yes, No, Enter a Exit.
U displeje je také malý potenciometr pro nastavení jeho kontrastu. Máte ho tedy pěkně po ruce a nemusíte se k nastavení ohýbat na zadní panel nástroje nebo mnohokrát složitě proplétat v menu nástroje. Opět jeden malý kladný bod pro nástroje Yamaha řady MO.
Posuneme se zase trochu doprava a najdeme tam sekci dvanácti tlačítek pro volbu režimu (Voice, Perform, Song) a s tím souvisejících funkcí.
Zcela vpravo je sekce největší. Jde o třicet sedm tlačítek s přepínatelnými funkcemi. Pomocí nich buď můžeme volit konkrétní zvuky v jednotlivých bankách, nebo performace (kombinace zvuků). Ty lze přepnout do režimu, kdy je možné vypínat a zapínat jednotlivé stopy (v přehrávaném songu, patternu. Další možností je volba konkrétního partu nebo stopy pro další úpravy.
Zadní panel
Mezi konektory na zadním panelu není nic nového. Jen jejich rozmístění se trochu liší u MO6 a MO8. Tlačítko pro zapnutí nástroje najdeme hned vedle vstupu pro napájecí adaptér Yamaha PA5D, jenž je samozřejmě již v ceně nástroje. Mně však u nástrojů více vyhovuje napájení 230 V přímo ze sítě, bez použití externího adaptéru.
Další konektory také nejsou překvapením. Je zde klasická trojice pro MIDI komunikaci (In, Out a Thru), vstup pro dva pedály (switch a controller), dvojice konektorů pro linkový výstup, sluchátkový výstup. Dále tam najdeme dvojici konektorů USB (to host, to device). K nástroji je tedy možné připojit do USB to device různá paměťová zařízení jako například flash disk, externí USB hard disk, externí USB CD-ROM mechaniku apod. Paměti pro ukládání svých vlastních výtvorů tak budete mít snad vždy dostatek.
Třešničkou na dortu mezi konektory by se dal nazvat koaxiální digitální výstup. Signál z digitálního výstupu je vzorkován na 44,1 kHz/24 bitů.
Klaviatura
O klaviatuře již byla zmínka v úvodu testu, proto jen připomenu, že její rozsah je u MO6 šedesát jedna kláves a u MO8 je to plný rozsah osmdesáti osmi kláves. MO8 potěší vyváženou klaviaturou se simulací kladívkové mechaniky. Já jsem měl možnost testovat podrobněji Yamahu MO8, a tak musím říci, že se na tuto klaviaturu hraje celkem příjemně. Trochu zklamáním pro mne byla pouze absence rychlostní citlivosti klaviatury - a to jak u MO6, tak u MO8. Zvláště u některých konkrétních zvuků mi aftertouch velmi chyběl, to však může být věc názoru a zvyku. Hrával jsem několik let na klaviatury bez aftertouch a na tlakovou citlivost jsem si ani nevzpomněl. Nyní už nějaký ten rok mám pod prsty klapky s aftertouch a už bych se bez této "vymoženosti" neobešel.
Zvuk
Co se zvukové výbavy těchto nástrojů týče, najdeme zde, jak už u této třídy syntezátorů bývá zvykem, od každého něco. Od klavírů, přes kytary, smyčce, až po různé syntetické zvuky. Obecně by se však řada MO dala zvukově zařadit mezi nástroje využitelné spíše v taneční muzice ve stylech trance, techno a podobně.
Když se podíváte do technických dat k nástroji, zjistíte, že na velikost wave ROM se při tvorbě "oříznuté" verze Yamahy Motif ES naštěstí nesahalo. Takže se můžete těšit na vzorky zabírající 175 MB paměti ROM (převedeno na 16bitový lineární formát) - je zde pět set dvanáct presetových zvuků a šedesát čtyři bicích sad. Nezapomnělo se ani na GM sadu zvuků, kterou můžete využít například při přehrávání MIDI souborů. Uživatelská paměť vám nabídne 2 x 128 volných pozic pro zvuky a třicet dva vlastních bicích sad. Mezi zvuky nechybí také několik specialit kategorie Mega, které byly poprvé použity na Yamaze Tyros, kde se osvědčily, proto jimi Yamaha vyzbrojuje své špičkové modely dodnes.
Polyfonii dostaly nástroje řady MO do vínku 64hlasou. To není příliš, pokud si uvědomíme, že v režimu Performance lze klaviaturu rozdělit až na čtyři zóny, které se samozřejmě mohou libovolně překrývat. V extrémním případě tak můžete mít po celé klaviatuře na sebe navrstvené až čtyři různé zvuky. A to pak při každém stisku klávesy volná polyfonie padá rychle dolů.
V režimu Master keyboardu lze ovládat čtyři zóny.
Arpeggio
Co se možností arpeggiátoru týče, Yamaha MO mě velmi příjemně překvapila. Výbava nástroje v této oblasti je totiž více než bohatá. Celkem zde najdete 1787 presetových frází a dalších 256 si můžete připravit vlastních. Jen bicích přechodů a smyček máte v nástroji připraveno více než 500. Skutečně obrovská porce inspirace pro vlastní tvorbu. Arpeggiátor je možné synchronizovat pomocí MIDI.
DAW Remote
Další zajímavou funkcí, známou také z mnoha dražších nástrojů, je možnost ovládat softwarový sekvencer nebo jiný software přímo z panelu nástroje. Yamaha MO je takto kompatibilní s programy Cubase SX3, SQ01, Sonar 4, Pro Logic 7 a dalšími.
Závěr
Yamaha MO6 a MO8 jsou odlehčenými verzemi syntezátoru Motif ES. MO6 a MO8 se mezi sebou liší pouze rozsahem a kvalitou klaviatury. Hlavními rozdíly, kterými se tyto nové modely odlišují od svého "většího bratra", jsou absence sampleru, páskového kontroléru a slotů pro plug-in rozšiřující karty. Pokud se tedy bez těchto vymožeností obejdete a pokukovali jste po Yamaze Motif ES, ale odradila vás vyšší cena, tak právě nová řada MO bude tím pravým nástrojem pro vás.
Info:
Yamaha MO6 a MO8 jsou odlehčenými verzemi syntezátoru Motif ES. MO6 a MO8 se mezi sebou liší pouze rozsahem a kvalitou klaviatury. Nástroje si zachovaly většinu důležitých funkcí z Motif ES. Své uplatnění najdou jak v domácích a poloprofesionálních studiích, tak i na pódiu. Ceníková cena Yamahy MO6 je 35 490 Kč a Yamaha MO8 může být vaše za 50 490 Kč.
Plus:
waveROM jako u Motif ES
bohatý arpeggiátor
DAW Remote
digitální výstup
přehledné ovládání
Mínus:
absence aftertouch
malý displej