Worwaní mládě

Worwaní mládě
Worwaní mládě

Co člověk potřebuje od basového aparátu? Barvu zvuku, která se mu líbí, vyvážený výkon na všech frekvencích a při všech hlasitostech, sílu, která by mu nedovolila zapadnout v kapele, stabilitu a spolehlivost. Když se tyhle vlastnosti vměstnají do malého komba, je to basákův ráj.

 

Michal Samiec se v minulém čísle zabýval mýtem, že aparáty od Warwicka nehrají, dost dlouho na to, abych se k tomuto nesmyslnému tvrzení ještě dále vyjadřoval. Prostě hrají a dobře. Tečka. Na rozdíl od něj jsem měl chuť zkusit něco mobilnějšího. Když totiž občas jezdíte hrát koncerty a nemáte bedňáky, hlava s dvěma boxy může docela rychle omrzet (zejména spoluhráče).

Warwick W-CCL 210 si mě proto během prvních pár chvil získal. První pohled upoutá elegantním designem se zkosenou a vypouklou přední stěnou. Reproduktory chrání ocelová mřížka s velkým logem firmy. Kobercovina, kterou je celé kombo potaženo, přímo vyzývá k tomu, abyste si na tom drobečkovi (535 x 590 x 485/330 mm - nádherně se vejde do kufru favorita) zkusili posedět. Příjemné překvapení na vás čeká, když se na kombo podíváte ze zadní strany. Tam najdete vysouvací madlo a pár koleček, jejichž pomocí můžete Worwaně stěhovat jako důchodci nákup. Kolečka samozřejmě nezdolají každou překážku, takže když přijdou schody nebo velké dlažky, budete muset čapnout kombo za postranní madla a v teplých přemístit jeho 37 kg, na což si někdo možná kamaráda přivolá.

No super, stěhovat se dá, ale hraje taky, nebo je to jen stojan pod květináč?

 

Worwaní zpěvy

To, že se žádné květináče na tenhle koberec pokládat nebudou, jsem zjistil vzápětí - to když jsem do komba připojil basu. Z dokumentace se příliš nedozvíte, takže jsem se pustil do zkoušení metodou pokus omyl a většinu konkrétních údajů získal až od technické podpory firmy Warwick. Ono ale nebylo moc o čem přemýšlet. Na vstupu najdete stříbrný potenciometr s názvem Gain a hned za ním tlačítko Limiter, jehož pomocí můžete komprimovat signál v rozmezí předzesilovače. Ve skutečnosti to ale pravý limiter není. Vše nad -6 dB totiž komprimuje v poměru 3 : 1 (viz téma měsíce 1/03 Dynamické procesory). Attack je 5 ms a release 300 ms. "Limiter" v barvě zvuku W-CCL 210 prakticky nepoznáte. Jen mu dodá jaksi sílu a hutnost.

Frekvence potenciometrů ekvalizéru jsou velice dobře trefené - Bass (70 Hz), Punch (230 Hz), Attack (2,1 kHz) a Treble (6,7 kHz). Tuto čtveřici krásně doplňuje ještě ovládání středů - Mid Level určuje zesílení/potlačení a Mid Freq přiřadí středovému potenciometru jakoukoli frekvenci od 220 Hz do 7,2 kHz. Každý z potenciometrů má navíc aretaci ve středové poloze (0 dB). Aby toho nebylo málo, disponuje ekvalizér ještě dvěma postranními tlačítky, Low Boost a High Boost. Jejich sepnutím jako byste vytáhli frekvence 30 Hz a 24 kHz, takže okraje ekvalizační křivky dostanou vlastně charakteristiku hi-shelf resp. lo-shelf.

Na předním panelu zesilovače dále najdete už jen sluchátkový výstup (200 W), celkovou hlasitost a tlačítko Mute, které odpojí signál ze všech výstupů kromě sluchátkového a výstupu pro ladičku na zadním panelu.

 

Worwaní síla

Strýček Yllas nedávno psal, že pro slap je potřeba aparát s dostatečnou výkonnostní rezervou - alespoň 200 W. Warwick W-CCL 210 je těsně pod touto hranicí, ale rozhodně s ním nemusíte mít strach, že byste se někde neslyšeli. Jak ve zkušebně, tak na koncertech jsem měl Gain i Master tak na polovinu (LEDka limiteru blikala prakticky pořád) a víc jsem rozhodně nepotřeboval. Kombo hraje dostatečně nahlas a navíc perfektně artikuluje (možná také díky vhodně zvoleným bassreflexům), žádný tón nespolkne - a to včetně spodního "H", o které jsem měl u desítek trošku obavu. Ve většině prostor ani nebudete potřebovat odposlechy. Když kombo postavíte na podlahu, pumpuje s ním celé pódium. Navíc je tvar jeho přední stěny takový, že ve vzdálenosti dvou tří kroků vám míří přímo na hlavu (dva 10" reproduktory jsou umístěny do protilehlých rohů - vedle spodního najdete dva bassreflexy, vedle horního hornu).

Zvučení s ním je pohoda. Na zadním panelu zesilovače totiž najdete XLR DI Out (0 dB, 600 W) s přepínačem DI Pre/Post, který určí, zda signál, který jde do mixu, bude ovlivněn korekcemi a efektovou smyčkou, nebo do něj půjde čistě to, co leze z basy.

Pokud by se vám výkon Worwaně W-CCL 210 přece jen zdál malý, můžete využít toho, že rozšířením o další bednu (ať už patnáctku, desítky nebo Warwick Sub III subwoofer) můžete vytáhnout výkon až na 250 W. A s tím už opravdu nebudete mít problém, pokud pravidelně nevyprodáváte Wembley.

V neposlední řadě musím také zmínit ochranu (investic). Kromě limiteru na vstupu má totiž zesilovač zabudovaný ještě limiter na konci, který vystupujícímu signálu nedovolí překročit výkon 250 W, čímž by měly být reproduktory prakticky neodprásknutelné (nevím, nezkoušel jsem, v kapele vždy stačil poloviční výkon - nic mě netlačilo k tomu, abych otáčel Master úplně doprava...).

Cena Warwicka W-CCL 210 rozhodně není nijak malá. Musím ale říct, že v poměru k výkonu a kvalitě je velice příznivá. W-CCL 210 nabízí veškeré pohodlí, které od komba vyžaduji. Relativně malé rozměry, výstup pro ladičku a sluchátka, D. I. i efektovou smyčku. Pokud vám nesedí desítky, vyrábí Warwick ještě kombo W-CCL se shodným zesilovačem a 15" reproduktorem. To je o kousek levnější a také to asi nebude špatná investice...

Info:

Warwick W-CCL 210 je tranzistorové basové kombo s dvěma 10" reproduktory a hornou, pětipásmovým ekvalizérem a limiterem. Jeho výkon je 250 W/4 W a cena 33 560 Kč.

Plus:

kvalita zvuku

mobilita

ochrana zařízení

rozšiřitelné o další bednu

Mínus:

mizerná dokumentace

při uchopení za boční ucha se překlápí na "čumák"

Psáno pro časopis Muzikus