Work WEF 3 a WEF 6

Work WEF 3 a WEF 6
Work WEF 3 a WEF 6

V poslední době se to na výstavách množí značkami, které na svoje renomé teprve čekají. Mezi ně se nedávno zařadila i španělská firma Equipson, s jejímiž výrobky se můžeme setkat pod obchodní značkou Work. Dva z jejích výrobků, kompresory WEF 3 a WEF 6, jsme také dostali tento měsíc na test do Muzikusu.

Work WEF 3 a WEF 6
Work WEF 3 a WEF 6

Původně jsem chtěl oba kompresory popsat společně, tak jak jsem to udělal třeba v recenzi předzesilovačů DBX 376 a 386 (v čísle 1/2003), ale už pouhý pohled na jejich čelní panely mě ale přesvědčil o tom, že to nebude možné. Totiž, ačkoliv je prodává stejná firma, konstrukce každého z nich je úplně odlišná. Jiné je provedení tlačítek, knoflíků, indikátorů, konektorů, a dokonce i samotné konstrukce šasí (o manuálu nemluvě). Nuže, pojďme si popsat první z recenzovaných kompresorů, který nese označení WEF 6.

 

Jako vejce...

Genetické inženýrství se nám v poslední době utěšeně rozmáhá. Nejen že klonujeme myši nebo ovce, na trhu se nám nedávno objevily třeba i klony známých značek mikrofonů. Dvoukanálový kompresor a gate Work WEF6 zase jako by z oka vypadl známému DBX 266.

Expander má kromě prahu, od kdy bude otvírat (Threshold), nastavitelnou i velikost útlumu (Ratio) a to v rozsahu od 1 : 1 do 4 : 1. Stav expanderu je indikován dvojicí barevných LED diod, tedy otevřeno/zavírá. Míru útlumu navíc zobrazuje i osmistupňový sloupec (či v tomto případě spíše řádka) LED, jinak určený pro indikaci záběru kompresoru (gain reduction). Ovládání kompresoru je klasické, najdeme tu samozřejmě knoflíky Treshold, Ratio (1 : 1 do Ň : 1), Attack, Release a pro dorovnání výstupní úrovně signálu také Output Gain. Stupnice Attack a Release sice nejsou cejchovány (pouze krajní hodnoty a to jako Fast a Slow) ale těm, kdož mají uši, to nejspíš vadit asi nebude. Jako u většiny kompresorů i Work WEF 6 má možnost tlačítkem Soft zvolit plynulejší průběh komprese. Nechybí ani další oblíbený pomocník, kterým je funkce Auto, tedy automatické nastavení časů Attack a Release v závislosti na typu zpracovávaného signálu. Oproti svému kolegovi WEF 3 (ke kterému se ještě dostaneme) je WEF 6 vybaven i tlačítkem Stereo Couple, kterým lze oba kanály spřáhnout. V tomto módu lze kompresor i gate používat pro zpracování stereo signálů, aniž by byla nějak narušena jejich stereobáze.

Je až směšné, nakolik se tvůrci tohoto přístroje nechali "inspirovat" výrobky firmy dbx, zejména modelem 266XL. Schválně mě napadlo porovnat manuál obou přístrojů a věřte nebo ne, je téměř totožný. Přitom zejména místa, kde manuál hovoří o "klasickém zvuku předchůdců WEF 6, kteří se stali standardy v oboru", vyznívají trochu komicky.

 

Zezadu

Ještě než vynesu verdikt o zvuku, pojďme se kratičce podívat také na zadní panel. Přístroj se dá zapojit symetricky (XLR a TRS) i nesymetricky (TRS), pochopitelně i s možností zvolit mezi úrovněmi +4 dBu a -10 dBV. Kromě klasického eurokonektoru pro připojení sítě a pojistkového pouzdra jsou na zadním panelu ještě klíčovací inserty (ano, vstup i výstup), a to samozřejmě pro každý kanál zvlášť.

 

Když dva dělají totéž

Při všech těch podobnostech čistě náhodných jsem byl velice zvědav na zvuk. Zkoušel jsem s WEF 6 gateovat a komprimovat všechny druhy hudebního signálu od nástrojů perkusivního charakteru až po zpěv a smyčce. Zvukově se tento přístroj projevuje velice neutrálně a nemůžu říct, že by témbru signálu něco ubíral nebo naopak přidával. Výtky, které k přístroji mám, jsou spíše subjektivní, a tedy je tak prosím berte.

Expander se podle mého hodí spíš na živou produkci, do studia bych si přál trochu delší Release. Zavírání se děje na můj vkus pěkně zostra a bohužel se nedá ani nikde nastavit. U kompresoru mě naopak velice potěšila zmiňovaná funkce automatického nastavení časů Attack a Release. Na rozdíl od kolegy WEF 3 u tohoto přístroje bez problémů fungovala na všechny druhy signálů od bubnů po smyčce. Maličkou pihou na kráse kompresoru se ukázalo být mírné "dejchnutí" po skončení záběru, které se ale slyšitelně projevilo jen na perkusivních zvucích (hlavně na velkém bubnu). Celkově mi ale zvuk kompresoru přišel brilantní a pevný.

 

Gate, kompresor a enhancer Work WEF 3

Už jsem se v úvodu zmiňoval, že druhý model značky Work se od prvého v mnohém liší. Obdobně stříbřitému čelnímu panelu tentokrát uprostřed vévodí obdélník z kouřového skla, za kterým se skrývají sloupcové indikátory záběru. Ovládací prvky kompresoru se nijak neliší od standardu popsaného u předchozího přístroje, nechybí ani funkce automatického nastavení časů. Gate je oproti expanderu u WEF 6 o nastavení sklonu křivky útlumu (Ratio) chudší. Naopak díky tomu, že přístroj v sobě sdružuje i Enhancer, najdeme na čelním panelu jako poslední v řadě i knoflík pro množství přidaného signálu.

 

Zadní panel

Na zadním panelu najdeme kromě standardních symetrických, nesymetrických a klíčovacích vstupů a výstupů také jednu zvláštnost. Mám na mysli svorkovnici pro připojení stejnosměrného proudu o napětí 24 V. Přepínač napájení je překrytý odšroubovatelným krytem, což je sice podobná maličkost, ale rozhodně zamezí nechtěnému přepnutí třeba při transportu.

 

Funkce

Předem musím zdůraznit, že jsem si WEF 3 přes počáteční nedůvěru docela oblíbil. Při první zkoušce mě trochu zmátlo, že tlačítko Effect On/Off umístěné vedle Enhanceru (mimochodem na čelním panelu popsaném jako "Enhacer") vypíná nejenom enhancer, ale i gate a kompresor. Když se vysvětlilo tohle malé nedorozumění, zkusil jsem přístrojem prohnat výše popsaný hudební materiál a musím říct, že jsem byl až na malou výhradu spokojen. Když to vezmu popořadě, gate u WEF 3 přes jednoduchost nastavení skutečně funguje, jak má. Čas Release je nastavený na delší hodnotu (zejména oproti WEF 6), která se mi jeví jako přiměřená. Schválně jsem zkoušel, jestli delší Release nebude dělat problémy třeba u velkého bubnu nebo u bubínku, ale musím říct, že i na těchto nástrojích se Gate choval velice korektně. Stav Gate u tohoto přístroje označuje jediná červená LED s označením Close.

Kompresor u WEF 3 má mnohem měkčí charakter zvuku, než tomu bylo u předchozího modelu. S nastavením nebyly žádné problémy, u všech testovaných signálů jsem dosáhl požadovaného. Jediným malým problémem, se kterým jsem se setkal, se ukázala být funkce automatického nastavení času Attack/Release. Na naprosté většině nástrojů (bicí, kytary, zpěv) se i tato funkce chovala dobře, ale na některých typech zvuku (bezpražcové) baskytary dostával zvuk trochu jakoby zdvojený charakter. Ovšem poté, co jsem tuto funkci vypnul a nastavil časy ručně, bylo všechno v pořádku.

I zařazení Enhanceru na konec řetězce se mi jeví jako celkem dobrý nápad. Ten sice nepřidává žádné harmonické, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale umožňuje (jednoduše řečeno) výšky komprimovat o něco méně. Tímto způsobem se dá rozsvítit třeba tupý kopák, kotle nebo baskytara (a cokoliv dalšího).

Ještě se na závěr zmíním o dvou muškách, které hyzdí jinak docela příznivý dojem z kompresoru a gate WEF 3.

Za prvé zde chybí tlačítko pro spřažení obou kanálů pro práci ve stereo módu, což je docela škoda. Zpracování stereo signálu se tak stává přinejmenším problematické.

Stejně tak manuál, přestože je docela pěkně zpracovaný, není k dispozici v češtině (to se ale snad diky péči tuzemského zastoupení do budoucna změní).

 

Nevím proč, ale na závěr mě napadá spousta přísloví. Po pravdě řečeno, WEF 6 vychází cenově obdobně jako výrobek renomovanější konkurence, takže záleží jen na vás, kterému výrobci dáte přednost. Naopak WEF 3 mě za příjemnou cenu velmi potěšil, ačkoliv jistě nebude ve své třídě sám.

 

Info:

Work WEF 6 a WEF 3 jsou dvoukanálové kompresory se širokou škálou funkcí. Jejich ceny jsou 10 382 Kč za WEF 6 a 6930 za WEF 3.

 

WEF 6

Plus:

neutrální projev

osobitý zvuk

dobrá automatika časů

Mínus:

ostrý gate

cena

dejchnutí

 

WEF 3

Plus:

příjemné ovládání

osobitý zvuk

dynamic enhancer

Mínus:

chybí funkce Stereo Couple

 

Pokud vám Work (stejně jako doposud mně) nic neříká, pak doporučuji navštívit stránku www.equipson.net. Tam se dozvíte mimo jiné i to, že firma Equipson prodává (obrazně řečeno) vše od špendlíku po lokomotivu, a to i v oblasti světelné techniky a příslušenství.

Psáno pro časopis Muzikus