WEM Custom Copicat Tube Echo - historický test
Londýnská firma Watkins Electric Music se zabývá především výrobou elektrických akordeonů a jejich příslušenství. Zároveň patří k těm, kterým se podařilo výrazně ovlivnit hudbu a zvuk 60. let minulého století. Stačí zmínit legendární komba nebo PA systémy, které používali například Rolling Stones nebo Cream. Nejúspěšnějším výrobkem značky WEM se však stalo kufříkové echo Copicat. Prodaly se jich statisíce a dodnes je můžete najít na pódiích celého světa.
Na nápad udělat přenosné páskové echo přišel Charlie Watkins už v roce 1958. Realizaci měl na starosti elektromechanický inženýr Bill Purkis. Echo mělo obrovský úspěch a jeho zvuk se stal základem mnoha hitů. Mick Green, kytarista skupiny Johnny Kidd & The Pirates, ho použil v klasickém rock´n´rollovém trháku Shakin´All Over (1959). V nahrávce slyšíte první vyrobený kus, který si koupil právě Johnny Kidd. Charlie Watkins později vypsal na vrácení echa odměnu 1000 liber. Po pěti letech čekání mu přišel balíček od neznámého dárce s poděkováním za dvacet let spokojeného muzicírování s malou kočkou. "Nechci vaše peníze - kupte si za ně auto! stálo v přiloženém dopise. Dalšími slavnými umělci, kteří páskové echo využívali, byli například The Shadows - těžko si lze představit typickou hru Hanka Marvina bez tohoto efektu. Původně jednoduchý přístroj prošel řadou vylepšení a změn. Během let se vyráběly různé modifikace a varianty echa Copicat, v 70. letech přišla na trh tranzistorová verze a později verze IC. V současnosti se vyrábí inovovaný model s rozšířenými možnostmi nastavení zvuku (firma ho nabízí za
745 liber).
Vzhled
Echo je uloženo v dřevěném kufříku s potahem černého plátna a přístrojovým držadlem. Je to spolu s nízkou hmotností jedna z největších výhod kočky. Kufřík má rozměry cca 38 x 26 x 13 cm (tedy šířku 15'') a odnímatelné víko se dvěma zámky. Vnitřní potah je červený. Uvnitř najdeme přihrádku pro uložení kabelů - některé modely ji mají vzadu jako u starých magnetofonů. Naspodu a na zadní straně kufříku jsou dva větrací výřezy, kryté plastovou mřížkou. Pod větší mřížkou (8,5 x 17,2 cm) se nachází typový štítek s logem výrobce a sériovým číslem. Samolepící gumové nožky, které vidíte na obrázku, nejsou původní. Na horní části panelu najdete mimo jiné krásný nápis Custom Copicat a logo kočky (testovaný kus má vedle něj ještě samolepící štítek obchodu Wiener Musikhaus). Uprostřed panelu je červený přepínač síťového napětí (210 nebo 240 V) kombinovaný s pojistkou 1 A. Největší pozornost na sebe poutá červený blok s dvěma kladkami a mazacím magnetem na levé straně panelu. Kladky napínají smyčku z pásku, který pokračuje přes čtyři hlavy, vodící sloupek vysoustružený z hliníku a hřídel motoru. V dolní (černé) části panelu najdeme vypínač motoru, červenou kontrolku zapnutí a čtyři bakelitové knoflíky s hliníkovou čepičkou. První má nápis Swell a vyznačenou polohu Off. Nastavuje hlasitost efektu a zároveň slouží jako síťový vypínač. Další je Reverb a slouží k nastavení úrovně zpětné vazby. Třetí a čtvrtý potenciometr je označen jako Gain One a Gain Two. Vstupní jacky (Input 1 a 2) najdeme na pravé straně. O řadu níž uprostřed panelu jsou tři nápadné tlačítkové přepínače s popisem Halo, Echo a Repet. Každý z nich zapíná jednu ze tří reprodukčních hlav a volí příslušné efekty nebo jejich kombinace. Dolní část panelu nese nápis Watkins Electric Music London.
Osazení a dráty
Veškerá elektronika efektu je umístěna na druhé straně panelu s ovládacími prvky a transportním mechanismem. Panel drží v kufříku čtyři vruty. Po sejmutí je vidět poměrně malá deska s plošnými spoji a třemi elektronkami, tři přepínače, vypínač, síťové trafo a gramofonový motorek s masivním mosazným setrvačníkem.
Echo je osazeno dvojitými triodami ECC 83 značky Mullard, polovodičovým usměrňovačem a tranzistorem OC 200. Všechny tři kabely jsou pevně připojeny. Délka výstupního kabelu je 3,2 m, kabel nožního spínače měří 1,2 m a síťový 1,5 m. Výstup z efektu je zakončen standardním jackem.
Funkce
Princip echa Custom Copicat je jednoduchý. Smyčka z magnetofonového pásku obepíná hřídel motorku, prochází přes permanentní magnet (AlNiCo) mezi dvěma kladkami, přes nahrávací hlavu a tři reprodukční hlavy. Hlavy jsou půlstopé s čelem z mosazi (tento materiál má velkou odolnost proti otěru). Magnetu se při mazání pásek nedotýká. Dvojitá kladka zajišťuje tah pásku pomocí soustavy páky s pružinou. Tah se dá nastavit po rozebrání echa příslušnou polohou páky, zafixovanou šroubem. Program zaznamenaný nahrávací hlavou je reprodukován ostatními hlavami se zpožděním cca 151 ms, 288 ms a 415 ms. Kombinací jednotlivých hlav a zavedením zpětné vazby z výstupu na vstup lze docílit několik různých efektů, od zdvojení tónu přes páskový reverb až po opakování frází. Transport pásku se dá zastavit vypnutím motoru. Echo má dva vstupy pro kytaru nebo mikrofon s regulací úrovně, takže funguje zároveň jako mix pro dva nástroje nebo pro dva zpěváky. Větší možnosti v tomto ohledu měly novější modely, například Copicat IC se čtyřmi regulovatelnými vstupy pro mikrofon (echo Copicat u nás v začátcích své hudební kariéry používal Ota Balage).
Zvuk a praxe
Zvukový projev echa WEM Copicat je často označován za jeden z prvků, které vytvořily charakteristiku hudby 60. let. Efekt se dá využít i při vypnutém motoru jako elektronkový preamp se ziskem asi 3 dB. Tón elektrické kytary je po průchodu efektem ostřejší a méně basový, echo mu dodává mírné zkreslení (crunch). Jednoduché ovládání umožňuje všechna základní kouzla se zpětnou vazbou a přepínáním hlav, jaké známe ze starých nahrávek z 50. až 70. let minulého století. Stabilita transportu a kolísání rychlosti posuvu závisí na provedení slepky, která nesmí být tuhá, jelikož smyčka obtáčí poměrně malý hřídel dost těsně. Nezanedbatelným faktorem je i typ pásku a jeho tloušťka. Stav mechaniky a opotřebení hlav závisí na tom, jak často a v jakém prostředí bylo echo používáno a jak častá byla výměna smyček. Rozhodně se vyplatí pravidelná údržba páskové dráhy. Rád bych připomněl známý fakt, že magnetofonům obecně vadí jakékoli nečistoty, prach a dehet z cigaretového kouře. Echo Custom Copicat je sice stavěné na klubový provoz, určitě mu však udělá dobře vyčištění hlav po každém vystoupení. U testovaného kusu byl zásadní problém s třetí reprodukční hlavou, kterou předchozí majitel vyměnil za nekvalitní typ s plastovým čelem a nízkým výstupním napětím. Po její výměně se zvuk zlepšil, ale nejlepším řešením by bylo osadit echo originálními hlavami přímo od výrobce. Další nectností bylo zkreslení zpožděného signálu. Možná by se parametry zlepšily po výměně elektrolytických kondenzátorů a po nastavení předmagnetizace (bias) na konkrétní typ pásku (nejlepší výsledky dávala smyčka z pásku Basf LGR 50).
Závěr
WEM Custom Copicat je pěkná hračka pro ty, kteří chtějí experimentovat. Rozhodl jsem se záměrně nehodnotit, jestli zvuk, který produkuje tento nádherně předpotopní efekt, je dobrý, nebo špatný. Lepší je poslechnout si audio ukázku. A pro srovnání pak třeba první album Pink Floyd.