Waldorf Pulse 2 - programovatelný digitálně-analogový syntezátor
Waldorf Pulse 2 se objevuje téměř sedmnácti let po svém předchůdci, který v devadesátých letech hýbal taneční muzikou. Syntezátor omládl a stěhuje se z racku na stůl. A také se cestou poněkud zmenšil. Tato černo-zelená kovová krabička obsahuje tři digitálně řízené oscilátory (DCO), analogový filtr, dvě obálky (pro hlasitost a frekvenci filtru), dva nízkofrekvenční oscilátory (LFO), generátor šumu, arpeggiator a osm slotů pro uživatelskou modulaci. Toto vše lze shrnout třemi slovy - značný tvůrčí potenciál. A za rozumnou cenu.
Programy
Po zapnutí jednotky se aktivuje bíle podsvícený displej. Největším zobrazeným údajem je číslo programu, pod kterým je drobným písmem uveden jeho název a kategorie. Podle kategorie lze i filtrovat. Programy jsou číslovány jako P001 až P500. Programy P001 až P406 jsou naplněny továrními zvuky, zbytek čeká na vás. Takovou trochu netradiční specialitou je program P500, který po načtení nastaví náhodné parametry, což lze využít při objevování zvukových zákoutí syntezátoru. Všechny pozice - až na tuto poslední - jsou plně editovatelné. Dobré je ale počítat s tím, že v hlasitostech jednotlivých programů jsou velké rozdíly - někdo si mohl dát tu práci a jejich hlasitosti nějak vyrovnat.
Hardware
Z hlediska hardwaru si nelze nevšimnout blízké příbuznosti s jednotkou Waldorf Blofeld, což je úspěšný digitální syntezátor od stejné firmy. Podobné jsou si jednotky nejen designem, ale i principem ovládání - na panelu zabírá nejvíce místa pověstná matice, kterou firma Waldorf používá už léta.
Ovládací matice funguje tak, že se musí nejprve tlačítkem na svislé ose vybrat správný řádek s parametry, a ty lze potom nekonečnými knoflíky pod jednotlivými sloupci měnit. Výhodou této matice je značná úspora ovladačů, ale není to samozřejmě tak příjemné, jako mít pro každý parametr samostatný ovládací prvek. V případě Blofeldu nebyla hromada funkcí v matici vůbec popsána (z důvodu jejich enormního množství) a musely se zdlouhavě dohledávat v menu. Proto jsem měl obavy, že budou nějaké skryté parametry i zde a cestování v nabídce zničí veškerou radost ze života. Naštěstí má však Pulse 2 o dva knoflíky (a tedy i o sloupce v matici) více, a navíc nenabízí ani zdaleka tolik parametrů jako digitální Blofeld. Obavy se tedy nepotvrdily. Jedinou vadou knoflíků bylo, že po čase získaly určitou vůli nebo naopak drhly.
Pod displejem se ještě nachází knoflík pro rychlé přeskakování programů, hlavní hlasitost a kurzorové šipky. Tyto prvky také slouží pro editaci modulační matice.
Všechny vstupy a výstupy jsou umístěny na horní (zadní) části přístroje. Zleva doprava to je zdířka pro adaptér, tlačítko pro zapnutí, USB, MIDI In, MIDI Out, Gate Out, CV Out, externí vstup, levý výstup, pravý výstup a výstup na sluchátka. Všechny audio vstupy a výstupy jsou velké dvoupólové jacky. Audio výstup je stereo, ale jediné, co jednotka v tomto směru umí, je posouvání zvuku zleva doprava (pomocí modulace), což není nic moc.
Oscilátory
Ačkoliv je syntezátor inzerován jako monofonní, lze dosáhnout i určité omezené polyfonie (až osmi hlasů) v tzv. parafonním režimu. Překvapí i některé zajímavé možnosti modulace mezi oscilátory, které se u syntezátoru podobné cenové kategorie jen tak nevidí.
V Pulse 2 se nachází tři digitálně řízené oscilátory a jeden generátor šumu, podobně jako v jeho předchůdci. První oscilátor je ze všech nejšikovnější. Umí generovat různé variace obdélníku s modulací, dále pilu, trojúhelník a podporuje speciální režimy unisono a parafonie (pouze pro obdélník).
Druhý oscilátor tyto speciální režimy nemá, zato nabízí modulaci XOR s ostatními oscilátory. Ta je zajímavá tím, že dokáže vytvářet různé neharmonické průběhy, kterými lze prý syntetizovat například laděné kovové perkuse, zvonky, netradiční efekty a podobně. Chce to však trochu cviku, mně se podařilo vyloudit jen cosi jako chiptune.
Třetí oscilátor také generuje jen tři základní tvary, ale dokáže se místo toho přepnout na externí vstup nebo zpětnou vazbu (feedback). Velkého významu tento oscilátor nabývá jako možný zdroj modulace - jeho průběhem lze měnit poměr mezi prvními dvěma oscilátory (mix), hlasitost druhého oscilátoru, frekvenci filtru (tedy FM) a množství overdrive. Krásně je tento efekt slyšet, pokud frekvenci třetího oscilátoru stáhnete velmi nízko - potom se chová téměř stejně jako třetí LFO. Zbývá upozornit na možnost synchronizace třetího oscilátoru s druhým, což je pro některé zvuky nezbytnost.
Filtr
Filtr má obvyklé tři režimy (LP, BP a HP) a vlastní obálku. Zvukem nepřekvapí, ale ani neurazí. Waldorf podle mě stejný filtr používá i v jiných produktech, takže si nemůže dovolit, aby měl nějakou výraznou charakteristiku nebo vadu - je to zkrátka neutrálně znějící filtr s možností samorezonance.
K filtru občas výrobci přidávají nějaký druh saturačního obvodu. Zde jsou dokonce dva typy zkreslení - jemnější tube a drsnější fuzz. Oba mají volitelnou intenzitu.
Modulace
Waldorf Pulse 2 skrývá i modulační matici s osmi řádky. Každý řádek definuje zdroj modulace, její cíl a aplikované množství. Nebývá zvykem mít takovou matici v analogovém syntetizátoru, v podobné kategorii ji má snad jen DSI Mopho. Editací matice lze paletu zvuků značně rozšířit.
Zvuk
Zvukově se Pulse 2 podobá ostatním produktům s oscilátory DCO (např. Waldorf Rocket nebo Novation Bass Station 2) a příliš nevyniká. Zvuk je sice poněkud ostřejší a speciálně z trojúhelníkového průběhu jsem nebyl moc nadšený, ale kdo hledá jemnost, většinou sahá po Moogu a v těchto vodách nehledá. Je to jako kovová židle oproti kožené pohovce. Někteří tvůrci nebo styly určitou tvrdost vyžadují a pro ty je výstup Pulse 2 jak dělaný. Celkově je zvuk chvalitebný, ale doporučuji poslech, zda vám sedne.
Závěr
Waldorf Pulse 2 musím ocenit hlavně za široký zvukový potenciál a možnost pořádně se vyřádit s modulací mezi oscilátory. Žádná zásadní věc nechybí, efekty se většinou u podobného syntezátoru ani neočekávají. Příjemně překvapila kvalita šasi a možnosti propojení se zbytkem studia (hlavně CV výstup). Maticové ovládání beru jakou určitý ústupek koncové ceně a úlitbu předchůdci, ale není to tak hrozné. Syntezátor bych doporučil hlavně tvůrcům taneční nebo tvrdší elektronické muziky, kteří nechtějí čekat, až se nažhaví analog a okamžitě potřebují pronikavé basy. Konstrukce je ideální pro domácí studia.
Co je ještě analog, a co už digitál? Je to podobné jako s hodinkami. Analogové oscilátory VCO jsou jako mechanické strojky s ručičkami. Digitálně řízené DCO se podobají ručičkovým hodinkám s krystalem (quartz). A digitální či virtuálně-analogové oscilátory jsou už něco jako hodiny na počítači.
Info:
Waldorf Pulse 2 je programovatelný digitálně-analogový syntezátor s maticovým ovládáním, třemi oscilátory a bohatými možnostmi modulace. Cena je 13 390 Kč.
Plus:
bohaté zvukové možnosti
uživatelská modulace pomocí matice
kompaktní velikost
Mínus:
těžkopádnější maticové ovládání
ostřejší zvuk může někomu vadit
slabě využité stereo
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Počet oscilátorů | 3x DCO + generátor šumu |
Modulace | PWM, synchronizace, režim XOR |
Polyfonie | monofonní (omezená podpora parafonie) |
Filtr | LP: 12/24 dB, BP: 12 dB, HP: 12 dB |
Arpeggiator | ano |
Ovládání | maticové, 8 ocelových knoflíků |
Konektivita | USB, MIDI, CV výstup, audio |
Displej | 128 x 64, podsvícený |
Programy | 500 továrních (pojmenované, kategorizované a přepisovatelné) |
Rozměry | 304 x 132 x 54 mm |
Hmotnost | 1,5 kg |
Mapájení | 12 V, spotřeba 6 W |
www: