VST instumenty Edirol
Není to tak dávno, kdy všichni hudební nadšenci pracující s MIDI na platformách PC s obyčejnou zvukovkou byli odkázáni používat buď externí zvukový modul vyšších cenových kategorií, nebo použít integrovanou FM syntézu. Ti, kdo měli na zvukovkách Wavetable hardware, na tom byli o dost lépe, jejich hudba nezněla ukňouraně, ale z dálky už se nástroje podobaly skutečným. V dneštní době už počítače mají takový výkon, že dokážou softwarem nahradit téměř jakýkoliv hardware. Mám tím namysli např. zvukové moduly. A právě o nich bude následující test.
Nebude sice rozsáhlý o všech softwarových instrumentech, protože těch jsou dnes tuny, ale o klasických a bohužel vzácných, GM instrumentech. Jásat mohou zejména ti, kdo skládají MIDI pro karaoke nebo jen potřebují dobré obecné zvuky standardní sady GM nástrojů. A takové instrumenty vytvořila právě firma Edirol, dceřiná společnost firmy Roland, jejíž zvukové kvality není třeba představovat. Přinesla jich hned několik, specializovaných hlavně podle žánru.
Hyper Canvas
Začneme-li klasikou, všichni víme, že Roland pro tento účel již dlouhou dobu vyrábí hardwarový Sound Canvas, ze kterého tento softwarový instrument vychází. Firma jej nazvala jak jinak než Hyper Canvas. Jde o klasický VST a DXi instrument. Balení produktu obsahuje kromě CD s instrumentem také jednoduchý hudební software z dílny Cakewalku - Music Creator 2003, který bude popsán na konci testu. Instalace Hyper Canvasu je naprosto jednoduchá. Stačí vložit do mechaniky CD, spustit instalaci a potvrdit několik klasických dialogů. Pak je vše skoro připraveno k použití. Skoro proto, že po spuštění instrumentu v hudebním softwaru chce ještě pro kontrolu legálnosti vložit do mechaniky originální CD-ROM, který má i ochrany proti kopírování. Je-li vše v pořádku, zobrazí se okno samotného Hyper Canvasu. Vzhled je ve stylu mixážního pultu se šestnácti kanály, představujícími šestnáct timbrálů. Každý kanál má pod faderem tlačítko pro poslech zvuku - preview. Vedle faderu je svisle zobrazený zvolený zvuk. Po kliknutí myší na něj se rozbalí roletka s kategoricky uspořádanými zvuky sady GM a uživatelskými presety. Z toho vyplývá, že zvuky lze i upravovat. Nad faderem jsou potenciometry Pan, Reverb a Chorus. Úplně nahoře nad nimi je tlačítko Edit pro onu úpravu zvuku. Upravovat lze filtr (Cutoff, Rezonance), charakter, barvu zvuku (Bass, Midle, Treble), obálku (Attack, Decay, Release), vibráto, ladění, portamento a modulaci. V mastersekci je nad faderem zobrazena použitá polyfonie a dvě tlačítka nastavení Hyper Canvasu a efekty. Hlavní nastavení obsahují jen celkové ladění a limit polyfonie. Nastavení efektů je rozděleno na Chorus (6 typů + jejich nastavení) a Reverb (6 typů + délka dozvuku). Zcela vpravo nahoře je tlačítko Panic (nejde o mladíka bez zkušenosti) k resetování MIDI systému nástroje, např. zůstanou-li "viset" znějící tóny neukončené MIDI instrukce.
Jiné GM sady pro PC nabízejí samozřejmě softwarové syntézy mnoha zvukových karet, ale u nich bohužel nelze upravovat zvuky, natož je pak připojit do VST aplikace i jejich vlastním audio výstupem. Standardně hrají do defaultně nastaveného výstupu ve Windows. O jejich zvukové kvalitě ani nemluvě.
Super Quartet
Už název tohoto instrumentu předesílá jeho hlavní nasazení hlavně pro žánry jazz, blues, folk či jim příbuzné styly.
Specializuje se hlavně na zvuky pián, akustických kytar, baskytar, kontrabasů a akustických bicích. Balení obsahuje stejné části jako předchozí produkt a instalace je také stejná. Po spuštění se zobrazí modrý rack s jednotlivými moduly nástrojů, masterů a efektových jednotek.
Modul Master
V tomto modulu se nastavují všechny společné vlastnosti modulů nástrojů, tj. celková hlasitost, indikace aktivity jednotlivých MIDI kanálů (16), celkové ladění, limit polyfonie a aktivace efektových modulů. I v tomto instrumentu je tlačítko Panic pro reset MIDI.
Moduly Chorus a Reverb
Oba moduly efektů už mají o něco vyspělejší nastavení než předchozí instrument. V jejich levé části jsou indikátory vybuzení vstupů. Modul chorusu umí pracovat ve dvou režimech, a to jak klasický chorus, tak jako delay. Umožňuje nastavení několika základních parametrů: Predelay, Rate, Depth, Phase, Feedback a jeho filtr, který umí HPF a LPF (high pass filter, low pass filter - dvě pásma). V pravé části jsou ještě potenciometry výstupů, do masteru a do modulu reverbu, takže svůj delay si můžete ještě okořenit reverbem. Reverb má čtyři hlavní předvolby (reverb, bright room, hall a plate). I u tohoto modulu je několik základních nastavení: Predelay, Time, Size, High cut, Density, Diffusion, LF a HF Damp s nastavením frekvence a zisku (Freq, Gain) a na konci je nastavení výstupní úrovně. U obou modulů je možně si jejich nastavení uložit do uživatelských presetů.
Moduly Piano, Guitar, Bass a Drums
Všechny čtyři moduly mají stejný vzhled a jsou odlišeny pouze barvou a nápisem. Zprava mají indikaci aktivity MIDI vstupu, vodorovný fader hlasitosti, tlačítko Preview (poslech zvoleného zvuku) a tři potenciometry výstupů (Pan, Reverb, Chorus). Nad faderem je "displej" zobrazující MIDI kanál pro modul, přepínač banky zvuků (tovární/uživatelské) a použitý zvuk. Kliknutím myší vyskočí roletka, kde lze tyto hodnoty měnit. Zvuky jsou opět kategoricky uspořádány. Kuriózní a zároveň velmi užitečná je možnost např. volby bicí sady v modulu piána. Modul se pak přepne do zobrazení modulu Drums a uživatel tak získá dva nebo více stejných modulů. Ovšem zůstává limitace na 4 moduly celkově. Zcela vpravo na každém modulu je malá šipka směrem dolů pro rozbalení editace zvuku a parametrů modulu. Právě v tomto je rozdíl mezi jednotlivými moduly. Pro piáno zde můžeme nastavovat filtr (Cutoff, Resonance), charakter, ladění (Coarse, Fine), tremolo (Depth, Rate), obálka (Attack, Decay, Release), velocity, Scale tune (ladění jednotlivých kláves) a třípásmový ekvalizér s parametrickými středy. Pro kytarový modul jsou parametry podobné, navíc je zde modulace (Sens, Rate) a potenciometr Bend range pro rozsah přeladění. Basový modul má opět filtr, obálku, modulaci, ladění a velocity, navíc má přepínač Poly/Mono (vícehlasý, jednohlasý) a nemá tremolo. U bicího modulu se nastavují parametry pro jednotlivé bicí nástroje zvolené sady. Vedle názvu zvuku v sadě je zobrazen i název klávesy, na níž je přiřazen (pevně). Každému bicímu zvuku je možné nastavit Level, Pan, Coarse tune, Fine tune, Reverb a chorus. Celkové nastavení pro zvolenou sadu je velocity a ekvalizér. Při nastavování parametrů modulů se zvětšuje výška celého racku, nevýhodou je pevná velikost okna instrumentu, takže nelze zvětšit okno na výšku celého racku. Bohužel ani scrolling kolečkem myši zde nefunguje, posouvat pohled na rack je možné jen posuvníkem okna.
Music Creator 2003
Jak jsem se zmínil na začátku tohoto testu, k oběma instrumentům je přibalen také jednoduchý skladatelský program z dílny firmy Cakewalk. Určitě dobře poslouží začátečníkům nebo muzikantům, kteří nemají zkušenosti s drahým produkčním softwarem. Music Creator umí pracovat s MIDI i audio stopami. Výsledný produkt pak umí smíchat do stereo stopy, vypálit mix na CD, popř. jej prezentovat na webu. Detailní informace jsou na www.cakewalk.com.
Na závěr
Oba tyto instrumenty jsou nejen výborným pomocníkem pro skládání hudby a přehrávání hotových MIDI souborů, ale nabízejí i profesionální zvuk použitelný pro finální mix. V příštím čísle bude popsán jejich třetí bratr jménem Orchestral, který je svými možnostmi nejrozsáhlejší.
Info:
Hyper Canvas a Super Quartet jsou virtuální VST a DXi instrumenty pro PC i Mac. Cena nástroje Hyper Canvas je 7040 Kč, Super Quartet stojí 6926 Kč.
Plus:
vysoká zvuková kvalita
jednoduchost
cena
přibalený skladatelský software
Mínus:
rolování okna u nástroje Super Quartet
ZÁKLADNÍ PARAMETRY
DXi a VST instrument
samply v kvalitě 24 bitů/96 kHz
Hyper Canvas: 256 továrních GM zvuků + 9 bicích sad, efektová jednotka Chorus a Reverb
Super Quartet: 28 typů pián, 28 typů kytar, 11 typů bas a 3 typy bicích sad, dvě samostatné efektové jednotky (Chorus/Delay, Reverb)
Polyfonie 128 hlasů
Optimalizace pro procesory AMD s instrukcemi 3DNow
Podpora platforem Windows 2000 a XP, Mac G4