Voice Live TC-Helicon - zpěvový multiefekt

Voice Live TC-Helicon - zpěvový multiefekt
Voice Live TC-Helicon - zpěvový multiefekt

Firma TC-Helicon je, jak už název napovídá, součástí produkčního řetězce dánského výrobce studiové elektroniky TC Electronic, jež je známá nejen svými studiovými dozvukovými procesory, ale třeba i kytarovými předzesilovači.

Voice Live TC-Helicon - zpěvový multiefekt
Voice Live TC-Helicon - zpěvový multiefekt

TC-Helicon je značka představující ve vysoké kvalitě přístroje na zpracování lidského hlasu jak ve studiu, tak na pódiu. Pódiovému, nebo chcete-li živému, efektování hlasu přímo zpěvákem se věnovalo nemálo chytrých hlav s různým výsledkem, nicméně s drtivou většinou stejně zůstává dobarvení syrového zpěvu na omezených bedrech často neznámých zvukařů. A přitom měnit si v reálném čase podle potřeby barvu a prostor vokálu, nebo dokonce využít možností plných akordových vícehlasů, je pro mnohé zpěváky jen neuskutečnitelným snem.

Po rozpačitých pokusech různých firem jsem byl proto zvědav, jak se firma takového jména vypořádá s úskalími v podobě dynamického zpracování hlasu, s inteligentním vytvářením malých a velkých intervalů v rámci vícehlasů tvořených v dané stupnici a samozřejmě s rychlostí a věrností přednesu vytvořených transponovaných hlasů. Nebudu vás napínat - byl jsem po svých zkušenostech dost skeptický, ale Voice Live mě opravdu nadchl! Pojďme ale od začátku.

 

Popis

Po vybalení z přepravní krabice na vás vykoukne bytelná kovová skřínka velikosti běžného kytarového multiefektu s dvěma řadami nášlapných spínačů. Čtyři ve spodní a čtyři v horní slouží především k "live" použití, zatímco v horní modře eloxované masce je textový a editační displej doplněný čtyřmi otočnými ovladači, dvěma editačními tlačítky a velkým multifunkčním kolečkem. Zatímco tento shora dolů svažující se nejrozměrnější panel je označen jako čelní, ten jakoby zadní slouží k připojení přístroje k síti (nemá vypínač). Je zde sekce vstupu pro mikrofon (cannon) vybavená minipotenciometrem k ovládání citlivosti a tlačítky doplňujících funkcí (aktivace mikrofonního vstupu, potlačení signálu o 20 dB, aktivace limitéru a možnost fantomového napájení), v této sekci je symetrický mikrofonní výstup Mic Pass Thru (cannon) pro variantu vzdáleného mixu syrového a efektovaného zpěvu, dále symetrické jackové vstupy (linkový a nástrojový), rovněž symetrické výstupy, je zde sekce digitalního vstupu a výstupu (2x cinch) ve formátu S/PDIF, sekce běžných MIDI propojení (In, Out a THRU) a konečně jackový vstup pro externí pedál.

 

Koncepce

Na trhu není s čím moc srovnávat, a tak je zajímavé sledovat, na co se výrobci v tomto případě soustředili. Sympatická je především snaha nezaobírat se prvoplánově efektními a jednoúčelovými vokálními kreacemi Ä la "zombie" apod., a ani zde nenajdete dnes tak moderní modelingy mikrofonů světových značek. Přijdete tak sice o možnost "vyrobit" například z Shure 58 model Neumann, Telefunken nebo ještě "osmapadesátkovější" zvuk, ale tato výhoda se mi zdá pochybnou s ohledem na zaměření Voice Live především jako pódiového efektu. Navíc, jak se dozvíte dál, firma věnovala pozornost daleko důležitějším parametrům, jež by jste naopak marně hledali u méně erudovaných výrobců.

Tak začněme jakostním předzesilovačem nekompromisní zvukové kvality (mimochodem nejdražší studiové vocal procesory TC Electronic používají identický), pokračujme přes jednoduchý, ale velmi účinný limitér k patetované technologii generování až čtyř přirozeně a hladce současně znějících transponovaných hlasů, včetně např. volby z 12(!) druhů vibrát, různé stupně "lidského" či automatického doladění pro každý (!) z nich, nemluvě ani o samozřejmé možnosti jejich poměru a umístění ve stereo-prostoru a funkci jakéhosi "nafouknutí" sólového hlasu (thickening - spočívá v rozdělení hlasu do širokého sterea se vzájemným, téměř neznatelným rozladěním v řádu několika centů a následný fázový posun způsobí "ztlustění" hlasu). Zmiňovat v této souvislosti kvalitu použitých TC Electronic revrebů, tap-tempo delayů či třípásmových korekcí je snad už zbytečné.

 

Shrnuto

Signal z mikrofonu prochází přes limiter do A/D převodníku, odtud v digitální formě do korekčního (3 pásmový EQ + low cut), dynamického (comp-gate) a dolaďovacího (pitch correction) procesoru, odkud se dále větví jednak do harmonic procesoru,kde z něho vzniknou až čtři harmonické hlasy a jednak do procesoru upravujícího sólový hlas (thicken). Jak sólový hlas, tak vytvořené čtyřhlasy vstupují nezávisle do efektového dozvukového procesoru a po zpracování je výsledek smíchán s vytvořeným čtyřhlasem a sólovým hlasem a přes D/A převodník distribuován k výstupním stereo zdířkám. Zajímavostí je nabízená možnost vedle této "mikrofonní" cesty současně využít i cesty "instrumentálního" vstupu. Ten je určen především pro akustické kytary vybavené aktivní elektronikou. Signál, jenž je touto cestou přiveden, nemá samozřejmě k "dispozici" všechny dynamické, korekční a harmonické procesory, ale ten dozvukový přece jen ano - a dá se tedy přimíchat k výše zmíněným zvukovým cestám. V případě použití Voice Live pro zpěv a elektro-akustickou kytaru vám tedy z výstupních symetrických jacků může "lézt", už plně ošetřený a hotový zvukový material!

 

Architektura

Vnitřní struktura jednotlivých paměťových bloků se s ohledem na live využití potřebných kombinací změn nedá porovnat s podobnými, např. kytarovými, multiefekty. Je to zřejmé zejména využitím harmonických řazených vícehlasů, kdy je nutno charakter akordu, jeho obratu či stupnice v průběhu skladby často a poměrně drasticky změnit za současného zachování jiných, hlavně dynamických a prostorových parametrů. Toho si je výrobce vědom, a proto je jak vnitřní architektura, tak i variabilita hardwarového ovládání tomuto požadavku maximálně přizpůsobena. Základem je 99 přednastavených presetů, z nichž každý lze upravit a uložit. Řazení a vyvolání jednotlivých presetů je možno dvěma základními způsoby. První je tzv. Preset Mode, kdy je prvními dvěma nášlapnými spínači v dolní řadě možno krokově vyvolat preset směrem vpřed a vzad tak, jak jsou naprogramovány, či spíše uživatelem upraveny a seřazeny. Druhý způsob je tzv. Song Mode. Jak název napovídá, jedná se o řazení jednotlivých presetů po určených krocích v rámci zvoleného songu. Každý song má k dispozici až 30 takových kroků a celková kapacita padesáti songů umožňuje tedy max. 50 skupin po 30 krocích. Každý z těchto dvou módů (Preset a Song) má navíc svoje tzv. Direct módy. Znamená to, že prvním čtyřem nášlapným spínačům v horní řadě jsou přiřazeny určité presety, které mohou být přednostně přímo navoleny bez ohledu na pořadí v daném Preset nebo Song módu. Zdvojená funkce prvních čtyř spínačů umožňuje navíc zapínat či vypínat každý ze čtyř procesorem vygenerovaných harmonických hlasů. Nožním přepínačům v pravém spodním rohu jsou přiřazeny různé speciální funkce, většinou se jedná o funkce Hold (podržení vytvořeného vícehlasu - vznikne harmonicky stálá bohatá plocha do níž se dá pokračovat sólovým zpěvem) a Bypass (zatlumení harmonických hlasů). Výhodou je, že při všech těchto změnách - např. v rámci jednoho songu - se dá zachovat globální, tedy celkové naefektování, jehož se tyto změny v předem navoleném prostoru (např. Song) nedotknou.

Takto popsané změny mohou působit komplikovaně, ale součástí přehledného displeje je v jeho pravém okraji řada barevných diod, které signalizují momentální aktivitu jednotlivých hlasů, harmonického procesoru jako celku, aktivitu funkce "thicken", funkce doladění, zapojení vstupů a výstupů a aktivaci doplňkových zařízení (např. expression pedal - může být přiřazen k určitým parametrům v rámci Presetu či Songu).

 

Programování

Každého jednotlivého presetu skýtá opět několik různých způsobů. Předem je však nutno si ujasnit, jak chceme jednotlivé presety použít - důležité je vědět, v jaké tónině se pohybujeme (např. C, G, F#...) a jaký charakter tato stupnice má (dur nebo moll). Dále je potřeba mít k dispozici naladěný nástroj, s jehož pomocí si ověřujeme nastavení jednotlivých hlasů. Pro tvorbu vícehlasých vokálů můžeme použít tři způsoby.

První je pomocí zadání stupnice jako výchozí informace pro tvorbu vícehlasu - po zadání druhu akordu, jeho kořenu a druhu stupnice harmonický procesor vytváří zadaný akord a v rámci určené stupnice a automaticky rozeznává malé či velké tercie, sexty apod.

Druhý způsob je určení přímo druhu akordu, který chceme dosáhnout - např. v určitém místě dominantní septakord či zmenšený kvintakord apod. Opět i zde je nutno zadat kořen akordu i druh stupnice. Zde je možná dobré zdůraznit, že procesor ovládá tři druhy durových stupnic (základní a odvozené) a tři druhy stupnic mollových (ailoská, harmonická a melodická). Druhý způsob je vhodný zejména pro live použití v Song módu a postupným volením naprogramovaných presetů doprovázíme sólový zpěv podobně jako měněním akordů na kytaře. Třetí způsob je poměrně komplikované volení speciálních někdy potřebných mimotonálních transpozic a je určeno především pro speciální kakofonické pasáže. Vlastní vyrovnání hlasů v rámci jednotlivých presetů, přiřazení specifických funkcí (např. míra humidity při doladění, druh a míra vibrata či portamenta, podobně jako volba reverbu či delaye) se už nevymyká běžnému programování např. efektových kytarových řetězců.

 

Zvuk

Jak už jsem předeslal, vokály takto vytvořené zní až neuvěřitelně přirozeně, sám jsem nikdy neslyšel tak věrně a přesně, bez slyšitelného zpoždění podané vokály. Ovládání Voice Live se po určitém osahání zdá být bezproblémové. Že jsou všechny procesy naprosto čisté i u reverbů či delayů, je myslím skoro neslušné zdůrazňovat. Cena 29 980 Kč se mi s ohledem na nabízenou kvalitu a progresi výrobku zdá být víc než příznivá.

 

Info:

TC-Helicon Voice Live je digitální procesor určený pro zpěváky. Pro svůj "podlahový" design je určen pro live produkce. Cena s DPH je 29 980 Kč.

 

Plus:

výborný harmonický processor

vynikající pitch korektor

skvělé reverby, limiter, delay

 

Mínus:

trochu složité programování presetů

nutná určitá znalost harmonie, programování

potřebná alespoň základní schopnost pěvecky se držet dané stupnice

Psáno pro časopis Muzikus