Victory The Sheriff 44 a V212S - celolampová kytarová hlava a dvoureproduktorový kytarový box
Značku Victory jako následovníka jakostních zesilovačů firmy Cornford už bylo možné na našem trhu zaznamenat. Třeba prostřednictvím lednového Muzikusu v testu zesilovače V50 The Earl. Ruční výroba, pečlivý výběr součástek, koncepce i zpracování s výsledným zvukem bez kompromisů. Na první pohled se dnes testovaný kousek liší od svého, výkonově srovnatelného, předchůdce jinak pojatou zvukovou flexibilitou. Ale dnes ještě máme navíc k dispozici kabinet ze stejné stáje.
Popis
Sheriff 44 je zesilovač dosahující ve svém největším rozměru jen asi dvou třetin toho klasického maršálovského. Výška i hloubka jsou podobné. Podobně je umístěn i panel s ovládacími prvky. Samotný panel opět připomíná maršálovskou klasiku, a to nejen svou zlatavou barvou. Svým excentrickým umístěním pak jakoby zleva připomínal éru starých zesilovačů s krátkým panelem, zatímco zprava, bezprostředním navázáním na hranu skříně zesilovače, vyvolává dojem modernějšího pojetí panelu po celé spodní délce hlavy. Sympaticky působí i otočné ovládací knoflíky ve tvaru kuřecích hlav. Dva masivní překlopné přepínače jsou, spolu s fialovomodrým „okem“, vpravo, zatímco dva jackové vstupy pro první, respektive druhý, kanál jsou na levém kraji panelu. Zadní panel je vybaven běžnými jackovými výstupy pro různé impedanční kombinace reproboxů, další dvě jackové zdířky jsou pro vstup a výstup sériové efektové smyčky a pak je zde běžná šachta pro připojení síťového napájení s pojistkou. Na zadním panelu však najdete i dvě méně obvyklé funkce. Obě souvisí s koncovým režimem zesilovače. U tohoto zesilovače totiž můžeme nastavit pracovní bod v závislosti na potřebě buzení dvěma způsoby. Buď pomocí odporu v katodovém obvodu (automatické předpětí, self bias, třída A1), nebo lze přepnout do režimu A2 (fixed bias). V tomto režimu musí mít budicí stupeň malý vnitřní odpor, což řeší zapojení impedančního transformátu, katodového sledovače. Tím lze volit zvukový režim, či způsob přednesu koncového stupně.
Druhou nezvyklou vymožeností je jednoduchá možnost nastavení právě fixního biasu přímo ze zadního panelu, bez pracného prodírání se do vnitřností zesilovače. Děje se tak pomocí jednoho trimru a tří kontaktních bodů pro běžný měřicí přístroj.
„Šerif čtyřiačtyřicítka“ je vyveden v elegantní černé kožence, s matně černými kovovými rohy a s masivním uchem, tady opět zcela „maršálského“ střihu. Celé čelní stěně vévodí výrazné „zlaté“ logo firmy - císařskými vavříny obkroužené písmeno V na podstavci nápisu jména firmy.
Reprobox je v hodně podobném designu, tedy se stejnou koženkou a ochrannými rohy. Úchopová madla po stranách opět nezapřou inspiraci boxy Marshall. Jediným barevným rozdílem oproti hlavě, je použití slonovinového odstínu císařského loga firmy, umístěného do levého trojúhelníkového výseku horního rohu přední plochy.
Konstrukce
Zesilovače firmy Victory se vyznačují jinde neběžnými prvky. Již zmíněná možnost volby pracovního režimu koncového stupně, je často, a to i zde, doplněna o výkonově redukovanou variantu projevu. A tak lze volit mezi čtyřiceti čtyřmi watty plného výkonu a šesti watty redukovaného. Společně s volbou režimu koncového stupně, která je také současně určitou variantou plného výkonu (44 W při fixním biasu vs. 30 W při zapojeném katodovém sledovači) to představuje nevídanou variabilitu zatížení a tím i zvukového charakteru jen u koncového stupně!
Zesilovač je jinak navržen jako dvoukanálový se společnými korekčními prvky Bass, Middle, Treble, Presence a celkovou hlasitostí Master. Oddělené jsou tedy jen odlišnými zvukovými charakteristikami vstupů 1 a 2 a nezávisle nastavitelnými citlivostmi. První vstup s nižší citlivostí zvukově vychází ze staré britské školy přebuzených zesilovačů, od čistých až ke zpěvným, středně nakresleným. Druhý, s vyšší citlivostí, představuje variantu klasického zkresleného rockového zvuku master zesilovačů, od středně nakreslených až po ty plně zkreslené sólové.
Zajímavým konstrukčním prvkem je zapojení nožního pedálu. Každý kanál má sice svůj nezávislý vstup, ale pokud chcete použít nožní přepínač kanálů (je součástí dodávky), je třeba ho zapojit do horního vstupu, zatímco kytaře přísluší spodní. Přepínání mezi kanály se pak děje pouze prostřednictvím pedálu.
Reprobox V212S, jak už označení napovídá, je osazen dvěma zevnitř uchycenými, dvanáctipalcovými reproduktory. Jde o osvědčené typy Celestion V30 v šestnáctiohmových verzích, jež v paralelním propojení představují výslednou osmiohmovou impedanci boxu. Reproduktory se stodecibelovou citlivostí jsou vzájemně párovány. V některých jiných modelech jsou takto vybírány i různé typy reproduktorů, v testovaném boxu, mimochodem v nabídce firmy jediném 2x12 modelu „na ležato“, byly oba stejné. Přední, projekční plocha je na horní hraně skloněna vzad o dvanáct stupňů od kolmé osy. Skříň kabinetu je plně uzavřena, s přístupem zadní odšroubovatelnou deskou, se dvěma, opět paralelně propojenými, jackovými konektory v kovové destičce. Materiálem pro skelet kabinetu by měla být, zřejmě masivní, do Británie importovaná borovice pro horní a boční strany, zatímco přední plocha s reproduktory a zadní deska jsou z překližky z baltské břízy. Reprobox není uvnitř nijak vytlumen.
Zvuk
Pro zvukový test byl kromě firemního reproboxu Victory V212S použit také reprobox Marshall B 4x 12” se čtyřmi třistawattovými EVM12L a box Thiele TL806 1x 12” s jedním dvěstěwattovým EVM12L. Se všemi těmito boxy si Sheriff uchovává jedinečný lampový tón té nejvyšší kvality, a to ve všech mírách zkreslení. Lahůdkou je ovšem použití originálního boxu Victory, kdy se i při velmi snesitelné hlasitosti dočkáte skvělých zpětnovazebních reakcí, mohutného, ponožky rolujícího basu u hutných nakreslených tlumených partů.
První vstup vám umožní například na osmi hodinách gainu a patnácti hodinách masteru výtečné, na úhozech citlivě nakomprimované čisté zvuky ve skvostné dynamice s výjimečně vřelým a velmi pozvolně doznívajícím tónem. Mohutné a plastické basy jsou jak u boxu tohoto rozměru, tak u zesilovače této výkonové kategorie nečekané. Zvuk prvního kanálu ve vysokých hodnotách gainu, asi na patnácti hodinách, je už ve zkreslení šťavnatě rockový, široký, opět s razantními basy a brilantními výškami. Tady se mimochodem projevila firemní produktová sladěnost, kdy zvuku originálního reproboxu nebylo co vytknout, zatímco u ostatních reproboxů se zvuk posunul od krajních pásem více k lehce dominatnějším středům. Korekce v této chvíli na středních hodnotách ale svým neagresivním posunem velmi přirozeně tyto rozdíly v reproboxech vyrovnaly.
Druhý vstup je vstupem do království zkresleného kytarového zvuku. Zvuk se poněkud přesune ke středům, které jsou však medově zpěvné, i ve vyšších nastaveních gainu stále ukázkově dynamické a tónově zřetelně čitelné i v masivní doprovodné akordové hře. Všechny finesy plného zkresleného zvuku zde lze bez problémů uplatnit. Všechny umělé alikvoty, hvízdance, hammeringové příklepy, záměrná, naklápěním nástroje se měnící zpětná vazba, to vše se vytváří snadno a přirozeně. S plným gainem a masterem v polovině dráhy je to stále ukázkově srozumitelný zvuk s pumpujícími basy. Na těch se pak nejdříve začíná barevně nárůstem plastické prostorovosti projevovat vliv koncového stupně, který s další narůstající master úrovní následně vzrůstá, když samotná celková hlasitost už se tolik nezvedá.
Debat kolem elektronkových zesilovačů je nespočet. U koncových stupňů se týkají nejen vlivu jednotlivých typů koncových lamp, ale i přímo režimu, v němž pracují. A Sheriff 44 takovou volbu režimu umožňuje. Přibližnou představu o takovém vlivu na výsledný zvuk může přiblížit třeba videoukázka na www.youtube.com/watch?v=NdeBD78nU1Y.
Test reproboxu V21S probíhal jak se zesilovači „rodné“ stáje, tedy testovanou čtyřiačtyřicítkou Sheriff 44 a padesátiwattovým V50 The Earl, tak i se stowattovou klasikou, Marshallem JCM 800 2203 s koncovými lampami 6550.
A právě v kombinaci s ním se reproduktory Celestion V30 ukázaly být poněkud ostřejší s menším důrazem ve středech, avšak se stále překvapující a pumpující basovou masáží. A zase, lehkým posunutím korekcí se zvuk dá bez problémů vyrovnat do požadovaných barevných projekcí.
Závěr
Testovaný zesilovač i reprobox jsou svou univerzálností schopny samostatných životů, nejsou tedy odkázány na vzájemnou firemní vazbu, ačkoliv právě v ní jsou, myslím, nejpřesvědčivější. Kdo se opírá o lampový zvuk dotvářený vlivem koncových lamp, a to bez nutně krvavých uší, navíc ve slušně mobilním provedení, tomu by Sheriff 44 neměl uniknout pozornosti.
Info:
Zesilovač Victory Amps Sheriff 44 s reproboxem V212S představují velmi kvalitní variantu ještě docela slušně mobilní, jakostní a plně lampové dvoukanálové aparatury v nadstandardní kvalitě v raritních, výkonově i zvukově zajímavých alternacích. Ceny jsou 34 490 Kč, resp. 16 590 Kč.
Plus (Sheriff 44)
jakostní lampový zvuk
volba režimu koncového stupně
celková kvalita
footswitch součástí dodávky
Mínus (Sheriff 44)
snad jen vyšší, ale odpovídající cena
Plus (V212S)
skvělý zvuk
kvalitní dřevěný materiál
ověřené reproduktory
mobilita
Mínus (V212S)
Skříň na dva reproduktory je přeci jen docela rozměrná.
Technická specifikace
Sheriff 44 | |
maximální výkon | 45 W/30 W (automatické předpětí / katodový sledovač) |
redukovaný výkon | 6 W (automatické předpětí / katodový sledovač) |
elektronky | 4x 12AX7/2x EL34 (předzesilovač/koncový stupeň) |
počet kanálů | 2 |
efektová smyčka | sériová (hard bypass) |
rozměry | 480 x 235 x 235 mm |
hmotnost | 12,5 kg |
V212S | |
výkon | 120W |
impedance | 8 Ω |
reproduktory | 2x Celestion Vintage 30 |
rozměry | 738 x 543 x 355 mm |
hmotnost | 32 kg |
Web