Two Notes Audio Engineering Torpedo Reload - výkonová brzda se spoustou věcí navíc
Tahle mašinka je trochu jako oblíbený Sekorův mravenec. Umí vše a ještě něco navíc. Na rozdíl od něj však není jen kreslená, ale pěkně macatá s poctivou váhou.
Schopnosti
Mašina je určena pro nahrávání ve studiu, ale dá se s výhodou využít i na živé hraní. Sdružuje několik funkcí a směřuje na konec signálového řetězce. Co tedy umí? Výrobce udává jeho vlastnosti v pořadí: výkonová brzda, virtuální bedna, DI box, re-amp box.
Design
Vzhledově mi Reload připomíná můj rackový lampový pre-amp GP3. Jednoduchý a přitom účelný design v kombinaci stříbrného čelního panelu a černého těla. Rozměrově si nezadá s lampovou hlavou. Na čelním panelu je pár potenciometrů a signalizační LED diody, každá pro jeden vstup. Máme tak přehled, zda a kde nám jde signál. Tepelná ochrana je samozřejmostí. Zadní strana je „nabušená“ konektory.
Ke stažení je spousta věcí. Manuál v angličtině a samozřejmě ve francoužštině. Software na snímání a vytvoření IR charakteristik našich beden a mikrofonů. Plug-in s virtuálními bednami a mikrofony ve formátech VST, RTAS, AU, AAX. Je z čeho vybírat.
Výkonová brzda, virtuální zátěž
Two Notes říkají, že zvuk standardní výkonové brzdy se mění podle toho, jak hlasitě hrajeme, a také závisí na aktuálně nastaveném volume zesilovače. Tedy pokud zvyšujeme/snižujeme výkon aparátu a pokud hrajeme dynamicky, bude to hrát jinak. Reload má umět tyto změny kompenzovat a jeho zvuk by měl zůstávat stejný bez ohledu na to, jak hlasitě či dynamicky hrajeme. Tato vlastnost je výrobcem nazvaná jako Re-Act, což má evokovat slovo reaktivní (kombinace aktivní a pasivní zátěže).
Nevím přesně, jak to funguje uvnitř, ale musí se nechat, že výsledný zvuk je skutečně výborný. Při živém i pokojovém hraní s nastavenou normální hlasitostí je cítit dynamika a odezva zesilovače, kterou jinak výhradně dostáváme až při dostatečně „vyhuleném“ aparátu. A přitom nám bedna neustřelí hlavu.
Ovládání je jednoduché. Nastavíme si impedanci boxu vzhledem k našemu aparátu. Ovladač Speaker nastavuje hlasitost a Contour dobarví výsledný zvuk, pokud máme pocit, že mu něco chybí. U některých konkurenčních brzd (například Weber) máme možnost nastavit zvlášť středy, basy i výšky. Ale zde mi řešení s Contour nepřišlo nijak omezující.
Současně lze zapojit jak zatlumený výstup (třeba do zvukovky), tak výstup do bedny. To je fajn při nahrávání, kdy můžeme mít k dispozici stále živý zvuk.
DI box a re-amp
Další možností je DI box, kdy do Reloadu zapojíme přímo nástroj (kytaru, basu). Zvuk je bez výhrad, je čistý, bez vlivu na vstupní signál, jednoznačně jde o premianta mezi DI boxy.
Re-amp najde využití při nahrávání ve studiu, když se hledají možné způsoby snímání a prohánění zvuku přes všechno možné. V principu jde o to, že zaznamenáme syrovou kytaru a tu pak proženeme libovolným (ale hlavně skutečným) aparátem. Zaznamenáme si nejprve syrovou kytarovou stopu, nahranou právě třeba přes DI box. Teď zapojíme výstup z počítače do Reloadu. Z Reloadu propojíme signál do aparátu a z aparátu zpátky. Pro konkrétní zapojení mrkněte na net nebo do manuálu.
Ve studiu je podobné kombinování celkem běžné a ne vždy si aparát v řetězci sedne se zvukovou kartou (rozdílné úrovně signálu, nesrovnané impedance).
Zde je přínosem skvělá dynamika, pocit barvy a rozdílů v charakteru zvuku, daný skutečným aparátem. Najednou má člověk při nahrávání v počítači možnost přímo porovnat živý aparát s virtuálními zesilovači. A ty rozdíly tu jsou. Při sledování videí na YT je neuslyšíme. Při přímém porovnání a na kvalitní nahrávce jednoznačně ano. Nemluvě o pocitu ze hry.
Zbývá popsat potenciometr Replay. Ten využijeme právě při re-ampingu, jde o tzv. funkci Match. Slouží k dorovnání úrovní, abychom z počítače do aparátu posílali skrz Reload stejnou úroveň signálu, jako kdybychom zesilovač krmili přímo svým nástrojem. Pustíme stopu v počítači. Připojíme kytaru do Reloadu a začneme hrát. Signalizační diody problikávají pod anebo nad prostřední zelenou diodou. Otáčením potenciometru Replay nastavíme úroveň tak, abychom se pohybovali kolem zelené. Tato funkce je hodně užitečná, protože nemusíme řešit rozdílné úrovně nahrávaných stop (nahrávaných třeba s odstupem dní či týdnů).#
Na téma Proč využívat výkonovou brzdu najdeme tuny článků. Zapojí se mezi bednu a aparát (u komba mezi reproduktor a výstup ze zesilovače) a výstupní hlasitost pak nastavujeme přímo na brzdě. Aparát tedy může být vytavený, základ dobrého zvuku u lampáčů.
Hra s výkonovou brzdou (power brake, attenuator) je trošku ošemetná. Muzikant prostě očekává, že když je volume doprava, budou plandat nohavice. Ale výsledný pocit je i se sebelepším zařízením hodně zvláštní. Chce to si zvyknout. Je to jako jízda na rotopedu. I když máme puštěnou televizi s přírodopisným filmem, pořád tomu pocitu, že jedeme v lese, něco chybí.
Virtuální bedny
Plug-in Wall of Sound otevírá úplně nové dimenze. A jde o důvod navíc, proč mají lidé věci od Two Notes ve svém arzenálu. Software asi nejvíce využijeme právě při re-amp nahrávání, viz výše. V DAW spustíme plug-in Wall of Sound a nahranou stopu (kytara, basa apod.) jím proženeme. Možnosti simulace zvukových charakteristik jsou díky kombinacím beden a mikrofonů obrovské. Je tu klasické nastavení vzdáleností, pozice snímání a korekcí. V ceně máme primárně čtyřiadvacet beden a osm mikrofonů.
Dále máme možnost si přímo sami nasnímat impulzní odezvu (IR) naší bedny či mikrofonu (koukněte třeba do Muzikusu č. 6/2015, kde v testu Two Notes CAB najdete i stručný popis IR technologie).
Jako u všech virtuálních mašinek i zde platí, že zvukových možností je téměř nekonečno. Jenom přitom všem nastavování nezapomenout hrát...
U slova „reload“ jednoho automaticky napadají dvě věci: Metallica a Matrix. Teď k nim přibude ještě tahle stříbrná mašinka.
Závěr
Reload nám ponechává radost z hraní přes náš aparát, bez ohledu na nastavenou hlasitost nebo připojení k počítači. Možnosti jsou široké, ovládání jednoduché, signalizace přehledná. Je nutné ocenit dynamický a věrný zvuk, jednoznačně patřící ke špičce v oboru. Jeho cenovka potvrzuje, že kvalita něco stojí.
Info:
Two Notes Audio Engineering Torpedo Reload je výkonová brzda, DI box a připojení zesilovače pro nahrávání do počítače. Využití najde u kytaristů, basáků a ve studiu. Doporučená cena je XXXX Kč.
Plus:
zvuk
vzhled
snadné ovládání
koncepce a spousta možností využití
made in France
Mínus:
není stereo
nemá sluchátkový výstup
chybí přímé propojení s počítačem
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Maximální zátěž výkonové brzdy | 150 W RMS, 200 W peak |
Impedance výkonové brzdy | 4, 8, 16 Ω |
Vstupy/výstupy | Speaker Out, Speaker In, Loadbox, DI, Reply |
Typ zátěže | reaktivní |
Digital I/O | ne |
MIDI | ne |
USB | ne |
Počet kanálů | 1 |
Rozměry | 304 x 184 x 89 (mm) |
Hmotnost | 4 kg |
www: