TSH-1 a Flame
Kytara Schecter za dvacet tisíc? Výborně! Pan Schecter se nám dočista zbláznil a zřejmě jat záchvatem dobročinnosti, rozhodl se sponzorovat kytaristy z východního bloku! Bohužel, není tomu tak, pouze přesunul část výroby do Koreje a takto vzniklé nástroje (leč přesto opatřené nálepkou Made in USA) prodává za pětinové ceny těch "opravdových", vyrobených v Americe.
Dostal jsem k testu dvě kytary Schecter, kytary od firmy, která má velmi dobré renomé, a já zatím žádnou kytaru této značky nedržel v ruce, proto jsem se docela těšil. Čekal jsem, že budu konečně moci napsat jakýsi srovnávací test, kde popis a vlastnosti dvou kytar od jedné firmy zaberou jeden odstavec a dále se soustředím jenom na kosmetické odchylky ve zvuku způsobené rozdílným materiálem nebo snímači. Ale ouha, každý z nástrojů je zcela z jiného těsta, určený pro jiný druh hudby i techniky. Dostává se k vám tedy kompletní test na dva zcela odlišné nástroje.
Obě kytary byly dodány se značně nekvalitními strunami (transportní sada sloužící primárně k tomu, aby do doby, než se nástroj dostane do pravých rukou, držely krk pěkně v pozoru). Po výměně za novou sadu bylo ale vše v pořádku a mohly vyniknout všechny nuance zvuku těchto zajímavých kousků.
Popis TSH-1
Na první pohled se jedná o kytaru s dutým tělem, jehož středem prochází trámek z masivu, osvědčená konstrukce již od dob legendárního Gibsona ES-335. Pan Schecter na to šel ovšem trochu jinak, do masivního těla z pěkného mahagonu (kvalitně slepeného ze tří kusů) vyfrézoval v horní i dolní třetině dutiny (nabízí se trochu srovnání s telecasterem Thinline) a opatřil vrchní deskou ze dvou kusů nádherného žíhaného javoru, která nese na horní třetině ozvučnicový otvor připomínající Rickenbackera. Osazení snímači je poněkud nestandardní, ale jak se dočtete dále, nadmíru funkční. U krku snímač Gibson jednocívka, u kobyly humbucker Seymour Duncan. Každý má ovládání hlasitosti a jednu společnou tónovou clonu. Přepínání snímačů je řešeno a la gibson velkým třípolohovým přepínačem nahoře u krku. Ovládání hlasitosti je zapojeno tak, že v poloze, kdy jsou funkční oba snímače, úplné stažení jednoho snímače umlčí i druhý. Někomu to může vyhovovat, komu ne, může využít popisované zapojení z předminulého Muzikusu a za pár minut s pájkou máte zapojení vzájemně se neovlivňující. Kobylka typu tune-o-matic/trapeze vede struny ukotvené v dvouramenném struníku. Prostor pod strunami je chráněn perleťovým bryndákem. Javorový krk, šroubovaný čtyřmi šrouby přes kovovou destičku s nápisem Schecter, je osazen jumbo pražci bezvadně začištěnými, palisandrový hmatník je ozdoben orientačními značkami ve tvaru, který najdete na zdi na každém veřejném pánském záchodku. Na můj vkus možná zbytečně velkými. Krk je olemován bílým plastovým proužkem. Hlava je zkosená, ke krku dolepovaná zhruba v místě třetího pražce. Velmi kvalitní (moje oblíbená) mechanika značky Grover funguje bezvadně, stejně jako na všech mých kytarách. Struny jsou vedeny přes černý plastový ořech. Vše je provedeno velmi precizně, na mechanickém provedení není i přes bedlivé zkoumání možno najít žádnou vadu.
V konstrukci nástroje lze vysledovat určité konstrukční kompromisy (lepené tělo, dolepovaná hlavice, šroubovaný krk), které jsou však v této cenové třídě zcela standardní a obvyklé a na zvuk mají zanedbatelný vliv.
Popis Flame
Kytara má masivní tělo černé barvy s kresbou stylizovaných plamenů, vyvedených pouťově fialovou barvou. Věřím ale, že se najdou jedinci, kterým se to bude líbit. Jak jsem zjistil dotazem u dovozce, existují ještě další barevné variace, pro konzervativce mého typu je naštěstí k dispozici i provedení natural. Tělo je pravděpodobně z mahagonu, na což usuzuji z váhy, zvuku a několika pilin, které se mi podařilo najít uvnitř. Pevná kobylka s individuálně nastavitelnými kameny a ukotvením strun skrze tělo. Snímače jsou dva humbuckery Seymour Duncan. Potenciometry a zapojení jsou stejné jako u předchozího modelu, jen přepínač snímačů je v místech, kde by byl u gibsona čtvrtý potenciometr. Tělo je vzadu hezky zkosené, ponechávaje prostor břichu páně kytaristově. Krk je tentokrát do těla vlepený, celkově konstrukce a tvar připomíná vzdáleně Gibson SG. Materiál krku je opět javor, hmatník palisandrový, pražce jumbo, kulaté perleťové značky poloh, mechanika Grover, až na lemování se krk zdá totožný s předchozí kytarou. Vzhledem k tomu, že je celý černě lakovaný, nelze s určitostí tvrdit, že je hlavice také lepená, ale neshledávám sebemenší důvod, proč by tomu tak nemělo být. Mechanicky opět dokonale provedeno, až na místo spojení krku s tělem, které je poměrně humpolácky zalito lakem.
Zvuk TSH-1
Kytara lehce přepadává na hlavu, což je způsobeno odlehčeným tělem, ale není to nijak kritické, při hraní v podstatě nevadí. Action strun je po seřízení kobylky akorát, nástroji by zvukově slušely spíše silnější struny (11-12) než desítky, které jsem měl k dispozici. Už nasucho kytara hraje pěkně nahlas, chlupatě a vlastně je jasné, jak bude hrát po zapojení do elektriky. Ano, je to tak. Na krkový snímač je zvuk krásně kulatý, přitom nepostrádající drive, s jasným nádechem dřeva. Jazzmani řičí štěstím. U ryze jazzové kytary by kobylkový snímač měl být stejného nebo podobného typu jako krkový, rozdíl ve zvuku by byl mírný, jenom v barvě, ovšem u této kytary tomu tak není. U kobylky je ryzí rockový humbucker, při jehož použití se z kytary stane rockový plnokrevný hřebec. Jen s tím, že ve zvuku je pořád možno vysledovat lubový charakter nástroje. Zcela osobitý nástroj, pokrývající zvukově bez sebemenšího kompromisu obě žánrová spektra. Pro mne, jakožto milovníka zvuku gibsona, ale bohužel člověka, kterému gibson nesedí váhou, tvarem krku, menzurou a vlastně vůbec ničím, (všechny mé pokusy na gibson hrát ztroskotaly), je tato kytara zvukově pravé požehnání. Kromě toho mechanické provedení struníku umožňuje tlakem dlaně vytvářet krásné mělké vibrato, na což jsem si okamžitě zvykl a definitivně zasadil do hlavy myšlenku (před manželkou zatím tajnou), že tuhle kytaru nutně potřebuji. Krom toho, jak jsem zjistil z internetu, tento model se vyrábí i ve dvanáctistrunné verzi, jež je jen o maličko dražší než šestka.
Zvuk Flame
Zvuk této kytary opět svou šťavnatostí více než naplnil mé očekávání. Kytara nebručí, zvuk je dravý, s dostatkem harmonických, díky ukotvení strun skrze tělo je opět cítit ve zvuku dřevo. Přední snímač u krku produkuje teplý zvuk, kulatější, nepříliš dravý, ale skvěle reaguje na dynamiku, tóny se neslévají. Více se mi líbil při nižším zkreslení. Pro blues nebo nepříliš zkreslené doprovody bezvadný. Snímač u kobylky je evidentně určen pro větší zkreslení, zvuk je středový a produkuje přesně ty správné frekvence, které dělají velkému zkreslení dobře. Tón při razantním hraní příjemně nakvákává. Vlastností, která mě úplně dostala, je nesmírná lehkost ozývání flažoletů, kytara přechází do vazby do oktávy a jenom polohou trsátka zahrajete jeden tón velmi snadno na "tisíc způsobů". Interně této vlastnosti (mimochodem vyskytující se většinou jen u velmi drahých nástrojů) říkám, že je kytara "poslušná".
Při poloze přepínače uprostřed, kdy jsou funkční oba snímače, je díky nižší impedanci zvuk jakoby ještě oddělenější a pomocí potenciometrů hlasitosti lze nastavit mnoho použitelných a hezkých kombinací obou snímačů při zachování charakteristiky každého z nich.
Hraní je velmi pohodlné, kytara díky plnému tělu nepadá na hlavu a vůbec hezky sedí v ruce. Pokud při své hře nutně nemusíte cloumat pákou tremola, pořídit si kytaru s ukotvením strun skrze tělo je asi to nejlepší, co můžete pro svůj zvuk udělat.
Závěr
Co napsat na závěr? Těžko vymýšlet něco jiného než obligátní: Neváhejte a běžte si vyzkoušet.
Kromě asi dvaceti kousků těchto kytar, které jsou na prodejně k vyzkoušení, si můžete podle katalogu objednat cokoli a za dva měsíce se můžete těšit na doručení své objednávky. Pokud máte peněz nazbyt, můžete zabrousit i do řady Custom Shop USA, ale tam počítejte s cenou hodně nad sto tisíc korun. Testované kousky jsou velmi kvalitní, cena je více než příznivá, za nějakých 20 papošů můžete mít kytaru, se kterou se dá nadělat spousta muziky i parády. Zvláště pak doporučuji vaší pozornosti typ TSH-1, kytaru, jejíž koncepce není příliš zavedená a jejíž zvukové možnosti jsou úžasné.
Info:
Schecter TSH-1 a Flame jsou elektrické kytary u nás nepříliš profláknutého, ale slovutným renomé slynoucího výrobce přijatelné cenové hladiny. Cena TSH-1 je 20 900 Kč a Flame je 23 900 Kč.
Plus:
zvuk
zpracování
cena
Mínus:
pár konstrukčních kompromisů (ovšem odpovídajících cenové třídě)
žádné pouzdro