Traveler Guitar Ultra Light-Electro - elektrická cestovní kytara
Doba pokročila, čas se řítí závratným tempem v digitálním tikotu, dopravní prostředky jezdí rychleji, vzdálenosti se relativně zkracují a lidé mnoho cestují. Muzikanti jsou na koncertech dřív a stačí ještě posedět před vystoupením v hospodě nebo na hotelu. Stačí mít u sebe chytrý mobil a spojení s celou zeměkoulí umožňuje těm pilnějším cvičit a nebo si jen tak hrát.
Výrobci hudebních nástrojů zachytili trend (jak jinak, že?) a máme dnes na trhu celou přehlídku cestovních kytar, baskytar, ukulelí atd. Německá firma Warvick nezůstala pozadu, a proto jsem vybalil z malé krabičky neuvěřitelně zmenšenou kytarku.
Takže vyjmutí ze čtyř obalů německé důkladné preciznosti připomíná loupání slupek cibule.
Ale už je tady miniaturní nástroj zvaný elektrická cestovní kytara. No, v podstatě je to jen krk, rozšířený na šestnáctém pražci do podoby malého pádla. Důmyslným způsobem umístěné ladicí mechaniky do vyfrézovaných drážek umožnily odebrat hlavici a tím výrazně zmenšit rozměry na nejmenší možnou velikost. Připomíná nám to legendární headless nástroje americké firmy Steinberger, kterou roku 1979 založil v New Yorku Ned Steinberger.
Když půjdeme pěkně popořadě, tak krk je zakončen půlkulatým duralovým držákem strun a napínacím šroubem táhla. Velmi hezký a kvalitní hmatník z tmavého palisandru obsahuje 22 pražců. Orientační značky jsou klasicky vyvedeny malými puntíky. Na konci „těla“ jsou struny vedeny přes osu s plastovými kotouči a ohnuty o 180 ° k mechanikám na zadní straně. To umožňuje velice bezchybné ladění. Kobylka je typu Schaller/Gibson tune-o-matic. Ale zde vylepšená o kameny s malými válečky, takže opět pravděpodobně vylepšuje ladění strun a zamezuje praskání. Kobylka je zapuštěna do vyfrézované drážky těla a tvoří klasický zlom jako u kytar Gibson Les Paul, avšak bez záklonu krku. Opravdu dobrá vychytávka. Výška strun se upravuje na dvou pivotech šroubovákem. Přístup ke kolečkům do drážky není možný. Na zadní straně nalezneme dva přišroubované hranolky nesoucí obě 3 + 3 mechaniky. Elektrické vybavení je zde pouze spartánské - omezuje se na rail humbucker bez označení, umístěný u kobylky, a vstupní jack à la Fender Stratocaster, ovšem obráceně nasazený na spodu zadní strany „pádla“.
Design doplňují dva úchyty pro řemen a ocelový štítek s označením modelu. Celek dotváří ergonomicky tvarovaná ocelová spona/opěrka pro pravou nohu, jenž umožňuje pohodlnější hru vsedě.
Zvuk
Jak se dalo předpokládat, na vlastnostech zvuku se podepisuje materiál kytary, který je kompletně javorový. Tedy zvuk ostřejší a průrazný. Nasucho zní nástroj tence, což je při nedostatku hmoty pochopitelné. Sustain dobrý. Nemůže zde být žádná řeč o úpravě zvuku, protože chybí ovládání volume a tónové clony. Je to spíše otázka diskuse, jestli je to vybavení potřebné. Jako cestovní se kytara nejen tváří, ale i taková je. Tzn. minimalistická a svůj účel splňující. Nejdůležitější požadavek jsou velikost a rozměry. To je dotaženo takřka k dokonalosti.
Shrnutí
Nikdo si nemůže asi myslet, že se jedná o plnohodnotnou elektrickou kytaru. Ačkoli některé požadavky splňuje skvěle, což je třeba menzura 628 mm - tedy jako Gibson Les Paul, dobré olejové die-cast mechaniky, velmi kvalitní a pevná kobylka, dobrý snímač a skvělý krk. Ovšem manipulace je taková trochu nešikovná, nástroj je subtilní - ale to se očekává. Velice mne překvapila kvalita použitých součástí a celé dílenské provedení. Kytara ladí v celém rozsahu a nikde struny nedrnčí. Hratelnost vynikající - na to jsme u výrobků Warvick již zvyklí. Výrobu tohoto nástroje firma Warvick nasměrovala do Číny, o čemž svědčí i vytištěný nápis na spodu korpusu. Jako určitý zápor vidím absenci alespoň ovladače hlasitosti, i když v té velikosti by zřejmě bylo obtížné ho umístit. Warvick ale nabízí trochu „dokonalejší“ model právě s ovladači Volume a Tone v označení Traveler Pro, kde jsou tyto prvky umístěny na přidané opěrce. Součástí balení je kvalitní nepromokavý gigbag s kapsou a vnitřní tepelnou vložkou, který ovšem vypadá jako pouzdro na malou pušku nebo samopal. Takže při cestování mimo hranice Schengenu se kytarista může připravit na menší kontrolu. Kdo touží při cestování používat cestovní kytaru, Warvick je velice kvalitní volba...
Info:
Elektrická cestovní kytara od firmy Warvick. Cena je 9880 Kč.
Plus:
velmi dobrá kvalita zpracování a použitých dílů
design
velikost
splňuje své určení
cena (odpovídající vzhledem ke kvalitě)
Mínus:
absence ovládání zvuku (ale to je diskutabilní)
nedostatky v ergonomii
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Tělo/krk | východoamerický javor |
Hmatník | tmavý palisandr |
Délka/šířka/hloubka | 711/133/38 mm |
Menzura | 628 mm |
Nultý pražec | 44,5 mm |
Dvanáctý pražec | 51 mm |
Počet pražců | 22 (medium) |
Kobylka | tune-o-matic s nastavitelnými kameny |
Snímač | dual rail humbucker |
Mechaniky | uzavřené olejové |
Design | natural satin |
Hmotnost | 1,3 kg |
Struny | pravděpodobně .010 |
www: