TL Audio Fat Funker - lehce obtloustlý chlapík v plavkách

TL Audio Fat Funker - lehce obtloustlý chlapík v plavkách
TL Audio Fat Funker - lehce obtloustlý chlapík v plavkách

Novinkou, sic na trhu poměrné mladé, zato ale velmi prestižní anglické firmy TL Audio, je tentokráte obnovená řada kdysi velmi populárních analogových lampových kompresorů a dynamických předzesilovačů, nazvaná Fatman. Myslím, že s oním lehce obtloustlým chlapíkem v plavkách a slunečních brýlích, který tvoří typické logo této řady, jste se určitě setkali v nejednom domácím či profesionálním studiu. V této nové řadě Fatmanů najdeme, krom pro ni typického lampového procesoru (mikrofonní a nástrojový preamp a kompresor...), ještě dva produkty přizpůsobené především pro potřeby basisty, kombo s označením BA, a kytaristy - kombo či preamp nazvaný Fat Funker. A právě tento poslední zmiňovaný produkt bude předmětem našeho dalšího seznámení.

Tak tedy co je to Fat Funker

Studiový lampový předzesilovač a procesor vycházející částečně z velmi úspěšného modelu TL Audio Ivory 5051, který je přizpůsobený především pro zpracování vstupního signálu z elektrické kytary. Díky svému vybavení ho lze určitě dobře použít nejen pro elektrickou kytaru, ale i pro mikrofon či jakýkoli jiný nástroj (ak. kytaru, basu...), o tom však až později.

Celý procesor tvoří "fatmanovská" červená kovová racková krabice o výšce 2U. Všechny jeho ovládací prvky, jackový vstup pro kytaru a hlavní "spínač", najdeme na přední masce preampu. Ovladače (některé barevně odlišené) jsou seřazeny do poměrně přehledných a popsaných sekcí, oddělených bílou linkou, což by mohlo usnadnit především orientaci mezi nimi, a tím určitě urychlit celou obsluhu. Co se týče přední masky, neměl bych opomenout klasický podsvícený rafičkový VU metr a koneckonců i vyobrazení našeho tlustého funkera v plavkách. Všechny ostatní vstupy, výstupy a síťový kabel pak najdeme na zadní straně racku. Teď se tedy pojďme, alespoň stručně, podívat, čím vším je náš korpulentní Funker vybaven. Začněme možnostmi vstupů a výstupů (všechny podrobnější údaje o jejich hodnotách najdete na níže uvedených webových stránkách). Jako první se určitě nabízí už zmiňovaný vyvážený kytarový vstup na předním panelu, dále mikrofonní (XLR) vstup (zisk +16 dB až +60 dB ) včetně možnosti phantomového napájení 48 V a switche pro 30dB Pad. Dále linkový vstup: vyvážený XLR, přepínatelný +4 dBu/+18 dBu, nástrojový vstup nevyvážený: (6,3 jack), přepínatelný 0 dBu/+4 dBu. Neměl bych opomenout ještě tzv. High Pass Filter (-3 dB až 90 Hz, 12 dB na oktávu) aktivní pro všechny vstupy. Co se týče výstupů, máme k dispozici dvě, nebo vlastně, abych byl zcela přesný, tři možnosti. A to jeden vyvážený (XLR), jeden nevyvážený (jack 6,3 mm) a do třetice možnost digitálního výstupu pomocí rozšíření preampu o digitální převodník signálu DO-2. Škoda jen, že není SPDF součástí vybavení, ale musí se dokoupit.

Teď tedy ještě stručně k samostatným možnostem, které Fat Funker nabízí. K dispozici máme celkem pět sekcí, jež můžeme ovládat. Pochopitelně asi nejdůležitější je samotný lampový (3x ECC83/12AX7A) preamp s nastavitelnou úrovní vstupního signálu - nemůžou chybět ani LED diody signalizující přebuzení. Dále je zde k dispozici vypínatelný, velmi jednoduše ovladatelný kompresor s nastavitelnými časovými parametry pro náběh (05 až 40 ms) a dozvuk (40 ms až 4 s), navíc s možností výběru, řekněme dvou kompresních charakteristik, a to soft a hard. Co se týče ovládání, najdeme zde dva téměř klasické ovladače Attack a Release, které mají každý po čtyřech možnostech přednastavení od softu po fast, a pak trojici rovněž klasických otočných spínačů Threshold, Ratio a Gate. Další důležitou sekcí celého preampu je vlastní čtyřpásmový Ekvalizér s rozšířeným frekvenčním pásmem na nízkých středech. U celého EQ si můžeme, krom možnosti úplného vymutování, navíc ještě určit, zda ho zařadíme v signálové cestě před či za preamp - to je myslím super. Ovládání, orientace a nastavení je zde opět velmi jednoduché. Opatřen je čtyřmi ovladači (každý pro jedno pásmo), z nichž každý má pouze čtyři polohy - basy pracující v rozsahu 60 Hz až 500 Hz , nižší středy 250 Hz až 2,2 Hz, vyšší středy 1,5 Hz až 5 kHz a poslední výšky - 2,2 Hz až 12 kHz. U každého pásma je pak určený ovladač pro jeho zesílení či potlačení - pro všechna pásma o +/-12 dB. Čtvrtou, neméně důležitou součástí Fat Funkeru je velmi jednoduchá šumová brána (Gate) s nastavitelnou úrovní (10 dB-off). Zde je k navolení pouze jeden otočný ovladač (zvýrazněn oproti ostatním modrou barvou), kterým si gate jednoduše nastavíte, nebo (krajní poloha) zcela vypnete. V poslední sekci najdeme už výše zmíněný VU Metr se čtyřmi možnostmi navolení výběru toho, co bude ukazovat: vstupní úroveň (0VU = +4 dBu), výstupní úroveň (0VU = +4 dBu), výstup +10 dB (0VU = +14 dBu) a Gain Reduction (komprese). Nakonec nemůže chybět ovladač pro nastavení výstupní úrovně.

TL Audio Fat Funker - lehce obtloustlý chlapík v plavkách
TL Audio Fat Funker - lehce obtloustlý chlapík v plavkách

Praxe a možnosti

Fat Funker jsem nejprve používal ve svém malém domácím studiu (zvukovka M-audio audiophile Firewire), a to samostatně i v kombinaci s hardwarovou (J-station) či softwarovou digitální simulací zesilovačů. Samozřejmě se nabízí možnost Fat Funkera zkusit připojit jako preamp k reálnému zesilovači a použít při živém hraní. Podívejme se tedy nejprve na studio. Pokud stejně jako já řešíte problém jak nahrát v domácích (řekněme panelákových) podmínkách bez možnosti snímání kytarového lampového aparátu mikrofonem kytaru do svého PC tak, aby se jednak zvuk a jednak pocit ze hry blížil lampovým aparátům, stejně jako jste zvyklí například z živé produkce, může být právě Fat Funker jedním z možných způsobů, jak se tomu alespoň částečně přiblížit. Preamp sám o sobě nabízí opravdu tlustý, teplý a krystalicky čistý zvuk, který výborně reaguje na charakter určitého typu nástroje nebo změnu snímačů kytary. Na rozdíl od tranzistorových či digitálních preampů nabízí i poměrně slušnou dynamiku hry, což je věc, kterou všechny digitální simulátory zatím postrádají. V nahrávce zní Fat Funker vyrovnaně a přirozeně. Díky intuitivnímu ovládání lze opravdu velmi rychle nastavit všechny potřebné korekce či komprese. Preamp umí však pouze čistý zvuk, takže pokud potřebujete občas i kreslit, musíte buď dát nějakou tu krabičku před preamp, nebo použít nějaký ten software. Což bych při nahrávání určitě preferoval, protože lze se zvukem pracovat a různá zkreslení či barvy měnit, do té doby, než nahrávku smícháte. Ale to jsem trochu odběhl. Ještě bych se zmínil, že výborně zněla nahrávka nejen s elektrickou kytarou, ale hlavně s akustikou. Použil jsem jak "dráty" (Takamine New Yorker), tak i "najlonku" - obojí super. A ta "najlonka", hmmm masakr!!! Fat Funker lze také použít v kombinaci s plug-iny typu AmpliTube 2. Zvuk se jakoby rozšířil, získal tloušťku a určitou přirozenost. Stejně dobře znělo spojení hardwarového simulátoru zesilovačů J-station. Zvuk se přes Fat Funker příjemně ohřál a malinko ztratil ze své chemičnosti. Jak už jsem uvedl, využití není jen v domácím a profesionálním studiu, ale také při živém hraní. Po spojení s klasickým lampovým koncem a kytarovým reproduktorem lze preamp docela dobře využít i takto. Jediný problém je, že máte k dispozici jen jeden, a to čistý, kanál, ale zato výborný. Fat Funker zněl skvěle například i v kombinaci s velkou lubovkou. Spojení tlustého a dynamického tónu lubovky a Fat Funkera - opravdu nádhera - jako by ho stavěli pro Wese Montgomeryho.

 

Závěr

Myslím, že dobrý preamp může docela zásadně ovlivnit zvuk ve vašem domácím studiu. To je fakt, na který všichni doma často zapomínáme, když se snažíme něco nahrávat na nějakém tom "písíčku" nebo "macku" (ve velkém profi studiu jsou dobré preampy samozřejmostí, a není o tom potřeba mluvit). Právě Fat Funker je, dle mého, určitě jedna z dobrých možností, jak tento problém řešit. Přestože je zaměřen především kytarově, jeho velkým kladem je univerzálnost použití - pro mikrofon, akustickou kytaru, basu nebo cokoli jiného. Vše v profi kvalitě. Dalším příznivým faktorem je určitě velmi jednoduchá obsluha a koneckonců i vlastní zpracování. Těšme se tedy, další z této řady bude například sweet poper či slim jazzman. Tak tedy hodně štěstí a hlavně spousty dobrých nápadů...

 

Info:

Fat Funker je studiový lampový předzesilovač a procesor, určený především pro zpracování vstupního signálu z elektrické kytary. Díky svému vybavení ho lze ale určitě dobře použít jak pro mikrofon, tak pro jakýkoli jiný nástroj (akust.kytaru, basu...). Pořídit se dá za 21 990 Kč. Bližší info o všech produktech najdete na www.tlaudio.co.uk.

 

Plus:

zvuk

jednoduchost

univerzálnost

 

Mínus:

digitální SPDF výstup není součástí standardního vybavení

pouze anglický manuál

Psáno pro časopis Muzikus