Tech 21 Bass Fly Rig - basový multiefekt/pre-amp

Tech 21 Bass Fly Rig - basový multiefekt/pre-amp
Tech 21 Bass Fly Rig - basový multiefekt/pre-amp

Dostal jsem za úkol otestovat krabičku Bass Fly Rig od firmy Tech 21. Od firmy, jejímž výrobkům dost fandím a mám s nimi dlouholeté zkušenosti. Testovaný přístroj je basovou verzí modelu Fly Rig 5, který kolegové kytaristé mají šanci už nějaký ten rok používat. Úkolem basového Fly Rigu by mělo být zajištění všech základních potřeb basisty, kterého už nebaví s sebou tahat hromady krámů...

Firmu Tech 21 snad ani nemusím představovat. Jejich analogová technologie SansAmp, která napodobuje lampový zvuk bez použití lamp, se, myslím, ve světě etablovala jako skutečně profesionálně použitelná záležitost a spousta muzikantů na jejich výrobky nedá dopustit. Jak už jsem psal, Bass Fly Rig je basová odpověď na kytarové verze Fly Rig 5 a RK5. Jedná se vlastně o kompaktní basový multiefekt.

 

Cože? Basový multiefekt?

Z podlouhlé krabice na mě vykoukla drobná, ale solidně působící kovová krabička, adaptér a celkem obsáhlý manuál. Ten je mimochodem hezky napsaný a je poznat, že ho psal někdo, kdo rozumí tomu, co by tak o tom normální basák chtěl vědět.

 

Bass Fly Rig je v podstatě rozdělen do pěti sekcí a každá z nich má svůj vlastní nožní spínač. Indikace zapnutí jednotlivých sekcí je vyřešena podsvětlenými potenciometry, v případě zapnutí se prostě rozsvítí všechny ovladače té sekce. Každá sekce má jinou barvu, vypadá to efektně. Již zmíněné poťáky jsou poměrně malé a působí celkem fórově, zdání ale klame a nevypadalo to, že by mi chtěl nějaký z nich zůstat v ruce. Z vrchní strany najdeme klasický jackový vstup a výstup. Se vstupem úzce souvisí tlačítko In Pad, které slouží pro majitele aktivních baskytar, je to klasický útlum o 10 dB. K výstupu je zase přiřazeno tlačítko s obrázkem sluchátek - v případě jeho sepnutí se výstup optimalizuje pro použití se sluchátky, že ano. Na boku krabičky se ještě nachází klasický symetrický výstup s konektorem XLR, k němu je zase přiřazeno tlačítko Ground Lift. Napájení je klasické, devíti volty. Bohužel tam nezbylo místo na baterii, ale vzhledem k miniaturním rozměrům je to podle mě odpustitelné. Je trochu škoda, že efekt nejde napájet z fantomového napájení, u některých basových pre-ampů tato možnost existuje. Ale asi to má nějaký důvod, tento multiefekt má asi trochu věští odběr.

 

V samém pravém rohu efektu se nachází sekce Comp. Ano, jedná se o kompresor. Jeho ovladače jsou Level, Tone a Comp. Vedle ní se nachází sekce Boost s ovladačem Boost a přepínačem Pre/Post. Je to prostý nakopávač signálu - až o 10 dB. Zmíněným tlačítkem si můžete zvolit, jestli chcete signál nakopnout před sekci SansAmp nebo až po ní. V prvním případě to spíše přidá gain a saturaci samotného pre-ampu, v druhém případě to funguje jako zdvih hlasitosti. Další sekce je onen SansAmp. To je jakési srdce krabičky, jedná se o zkreslovač, pre-amp, nebo amp simulátor, jak se to vezme... Ovladače jsou celkem standardní, to znamená vstupní gain, basy, středy, výšky a celková hlasitost. Doplňuje je poťák Character, který plynule mění charakteristiku efektu - má vliv jak na ekvalizaci, tak na charakter zkreslení dynamiky. Lze se tam dostat na jedné straně ke zvukům, které simulují staré studiové lampové aparáty typu Ampeg B15, ke zvukům klasické velké „lednice“, ale i k celkem dost zkreslenému a „zlobivému“ zvuku. Tlačítko Bite bych přirovnal k tlačítkům Bright na některých aparátech, jeho sepnutím se přidají výšky a trochu se změní charakter zvuku. Sympatickou pomůckou, která se aktivuje dlouhým podržením spínače této sekce, je ladička. Ta má sice jen malý a jednoduchý displej, ale ladí přesně a dobře. Při jejím zapnutí se samozřejmězamutuje výstupní signál.

 

Dostáváme se k sekci Octa. Ta má dle výrobce pokrýt širokou škálu basových efektů od oktáveru, fuzzu, envelope filteru až k syntezátorovým barvám. Ovladači jsou poťáky Mix, Q a Range a tlačítka Octave a Fuzz.

 

Poslední sekcí je CHr s jedním ovladačem - potenciometrem Chorus. A to možná nechám na vás, abyste uhodli, jaký efekt tato sekce nabízí...

 

A hraje to jako jak?

Krabička se dá používat více způsoby. Buď jako efektová jednotka, zapojená „normálně“, tj. před basový aparát, nebo jako samostatný pre-amp, zapojený třeba rovnou do linky nebo do nahrávacího zařízení. Vzhledem k již zmíněné možnosti připojení sluchátek se taky může jednat o luxusní cvičítko na cesty.

 

Já jsem Bass Fly Rig testoval ve všech zmíněných situacích a mými testovacími zbraněmi byly různé pasivní basy Fender.

 

Začnu u sekce kompresoru. Ten funguje tak, jak má. Je na něm možné nastavit až „nekonečný“ tón, což se může hodit zejména v kooperaci s dalšími sekcemi. Možná bych ocenil, kdyby bylo možné nastavit i jemnější kompresi, přišlo mi, že i v těch nejjemnějších nastaveních a při prstové hře to zabíralo víc, než bych chtěl. Ale je to možná věc vkusu a herního stylu, každému sedí něco jiného. Na techniky typu slap to ale fungovalo naprosto v pohodě.

 

Sekce SansAmp umožňuje nakroucení jak základního, čistého zvuku, který může být zapnutý třeba celý po koncert, nebo je zde možné nakroutit třeba jen overdrive nebo distortion, který občas dobarví vás aparát. Obě funkce plní SansAmp výborně. Zvuk byl vždy přirozený a organický, měl jsem opravdu pocit, že tam musí být nějaká lampa. V kooperaci se sekcí Boost předřazenou před touto sekcí, bylo možné přepínat mezi dvěma intenzitami zkreslení. Možnosti nastavení této sekce jsou nekonečné a všechny ovladače mají obrovský rozsah. Ocenil bych asi jen možnost ještě více zkreslených zvuků, protože i nastavení s maximálním gainem s knoflíkem Character úplně doprava, navíc se zapnutým předřazeným boostem, mi pořád připadalo míň zkreslené než třeba to samé nastavení u jinak téměř stejně znějícího pre-ampu Tech 21 VT Bass.

 

U sekce Octa jsem se zasekl celkem dlouho. Vzhledem k možnostem nastavení to nebyl takový problém. Asi je nejlepší vyjít z doporučených nastavení v manuálu, protože stačilo pohnout jedním knoflíkem o kousek a hned se efekt choval úplně jinak. Je potřeba dát opravdu bacha na to, aby třeba nedošlo k nějakému nechtěnému přenastavení... Každopádně se tam dají nakroutit skvělé věci. Zvuky jsou plné a průrazné, je s tím fakt zábava.

 

Co se týče sekce CHr, tady je možné nastavit všechno možné, od naprosto nenápadného „zdvojení“ a ztluštění basy až po docela výrazný efekt Leslie. Uživatelé bezpražcových bas si asi budou libovat. Já tento efekt na basu nikdy nepoužíval, takže nemám moc srovnání. Ale musím uznat, že tento chorus zněl opravdu tlustě a přirozeně, žádná odporná chemie, kvůli které mi obvykle z tohoto typu efektu vstávají vlasy hrůzou.

 

Jagellonci byli panovnická dynastie pocházející z Litevského velkoknížectví. Kromě Litvy dále vládli v Polském kralovství (1385-1572), v zemích Koruny České (1471-1526) a v Uherském kralovství (1490-1526). Prvním doloženým vládnoucím členem dynastie byl litevský velkokníže Gediminas. Česko-uherská větev rodu vymřela po meči roku 1526 Ludvíkem Jagellonským, polsko-litevská v roce 1572 Zikmundem II. Augustem.

 

Pro historii rodu je ustálený termín Jagellonci poněkud zavádějící, neboť se odvozuje až od Vladislava II. Jagella, který však nebyl zakladatelem rodu, pouze prvním členem, který dosedl na polský trůn. Proto se takto často označují jen jeho potomci, nikoliv příslušníci dalších linií, pocházejících od starších členů rodu.

 

Se mnou testovaným basovým efektem to ale nijak nesouvisí.

 

Už budu končit

Krabička Bass Fly Rig pro mne vlastně nebyla překvapením. Je to, jak je u Tech 21 zvykem, bezvadně zpracovaná záležitost se špičkovým zvukem. V mimořádně kompaktní krabičce najdete asi všechno, co běžný basista může potřebovat, a navíc je vše ve velmi vysoké kvalitě.

 

Daní za malé rozměry je již zmíněná nemožnost bateriového napájení a také omezená možnost rychlého přenastavování zvuku během koncertu - ty potenciometry jsou opravdu malé a jsou dost blízko u sebe. Jakmile si tam ale svůj zvuk najdete, je to fakt pohoda!

 

Info:

Tech 21 Bass Fly Rig 5 je kompaktní basový multiefekt/pre-amp, který kombinuje kompresor, pre-amp/overdrive, clean boost, octaver/fuzz, chorus a ladičku. Jeho cena je 12 900 Kč.

 

Plus:

rozměry

zvukové možnosti

ladička

sekce SansAmp

 

Mínus:

sekce Octa vyžaduje opravdu přesné a pečlivé nastavení

nemožnost napájet fantomem

jemné nastavení kompresoru

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Vstup mono, 6,3mm jack
Výstup mono, 6,3mm jack, symetrický XLR
Napájení 9V adaptér, přiložen
Přepínání buffered bypass

 

www:

www.tech21nyc.com/products/sansamp/bassflyrig.html

Psáno pro časopis Muzikus