Tech 21 Acoustic Fly Rig - multiefekt určený především pro akustickou kytaru

Tech 21 Acoustic Fly Rig - multiefekt určený především pro akustickou kytaru
Tech 21 Acoustic Fly Rig - multiefekt určený především pro akustickou kytaru

Přiznám se, že při ozvučování akustické kytary preferuji spíše její přirozenou barvu zvuku. Tedy pokud jde o live produkci, tak v rámci jistých limitů, které poskytuje zpravidla většinou použitý linkový výstup z piezosnímače. Přirozeným zvukem je tedy myšlen spíše syrový zvuk, nijak příliš zbytečně nenačančaný efekty.

Na druhé straně je ovšem třeba říci, že pokud se jedná pouze o samostatné akustické vystoupení, kde celý koncert posloucháme např. jen dvě akustické kytary a zpěv, pak asi není sem tam nějaké to okořenění kompresorem a nějakým dozvukem či chorusem na škodu. Pokud bych si měl vybavit z minulosti nějaký multiefekt k akustické kytaře, napadne mě ihned Zoom 504, který jsem sám jednu dobu používal. Dnes tu máme na test, řekněme novějšího, nástupce v tomto směru, a sice Acoustic Fly Rig od americké značky Tech 21. Firmy s bohatou nabídkou nejrůznějších krabiček a efektů, podle dokumentace přímo z New York City.

Když jsem viděl Acoustic Fly Rig poprvé na obrázku na internetu, působil na mě dojmem velikosti běžné přepínací lišty. Po vybalení z plechové (jakoby „sušenkovo-parfémové“) krabice s víkem na mě „vykoukl“ překvapivě opravdu malý efektík o rozměrech 32 x 7 x 3,5 cm, ovšem i při této velikosti působící robustním dojmem. Korpus vyrobený z 1mm (dno), 2mm, 2,5mm a někde až 3mm plechu (boky) s česaným povrchem ve zlatoměděném provedení s bílými nápisy vypadá, že skutečně i nějaké to ostřejší šlápnutí těžší váhy vydrží. Z principu bych měl asi trochu strach o otočné ovladače umístěné „na stejném boardu“ s přepínači, ty jsou sice tak malé, že zasáhnout (zespoda či z boku) botou cíleně některý z nich je docela umění, ovšem tenhle „atribut“ poctivě prověří až čas a zkušenosti delšího užívání v praxi.

Efekt obsahuje zprava doleva - od In k Out - spínatelné sekce: kompresor, v této části ještě tlačítko obracení fáze, dále sekce Boost a Notch, EQ, dále LPF (low pass filter) a nakonec dvě spínatelné sekce dozvuku - Reverb, Delay/Chorus.

V levé části efektu najdeme ještě tlačítko aktivace sluchátek a tlačítko „odzemění“ výstupu XLR, který je na boku efektu, spínač úplně vlevo - Tap/Tuner - tapování delaye a ladičku. Na přední straně se nacházejí klasicky dva 6,3mm jacky - In, Out - a vstup pro napájecí adaptér.

Stručný popis je tedy za námi, pojďme k jádru věci, jak to tedy celé funguje a hraje. Nutno na úvod předeslat, že tento efekt disponuje trošku jiným zobrazením aktivace sekcí, místo běžné LED diody vedle spínače se při zapnutí podsvítí (různobarevně - podle sekce) příslušné otočné ovladače. Podsvícení se s mírou denního světla stává méně viditelným, nicméně v běžných „většinových“ podmínkách nějak vidět je. Postupujeme-li tedy opět zprava - po jednotlivých sekcích (stejně jako u standardně propojených krabiček) -, tak jako první je zařazen kompresor. Nabízí nám (pouze) dva ovladače Comp a Level, což oproti některým „stand alone“ krabičkám není mnoho. Na druhou stranu, některé, zejména ty menších rozměrů, nabízí i tento počet (např. Xotic SP). Krátkým polaborováním se dá i pomoci těchto dvou ovladačů dosáhnout poměrně uspokojivého výsledku. Mně nejlépe vyhovovalo nastavení s téměř minimální hodnotou komprese (Comp), i při ní efekt již slyšitelně zabírá, což závisí taktéž na intenzitě (síle) výstupu přímo z kytary. Pozor jen na přílišnou dávku komprese, která samozřejmě zesiluje šum v pauzách mezi tóny a taktéž zvyšuje náchylnost ke zpětné vazbě. Když už je o zpětné vazbě řeč, tak ta je v Acoustic Fly Rig „ošetřena“ hned dvojím způsobem: Jednak tlačítkem otočení fáze Phase Flip, jednak filtrem Notch (vpravo od ekvalizéru), což je vlastně parametrický výřez s užším Q (šířkou pásma) s možností přeladitelné frekvence od cca 70 do 350 Hz. Funkčně nevidím závadu, a pokud bude mít kytara vydatnou tendenci „houkat“ i po otočení fáze, je notch filtr pomocník jako na zavolanou. Mezi kompresorem a Notch je druhým spínačem zprava ovladatelná funkce Boost s jedním otočným parametrem, kterým nastavujeme hlasitostní „odskok“. Kromě zesílení je signál po sepnutí obohacen ještě o středové frekvence - funkce mířená zejména na zvýraznění sól a dobře fungující. Pokračujeme ekvalizérem, ten výrobce nazývá (i na jiných svých zařízeních) Sans Amp, který je poměrně bohatě vybaven. Můžeme ovládat basy, parametrické středy (frekvence přeladitelná od 150 Hz do 3,2 kHz se zdvihem či potlačením 15 dB) a výšky. K dispozici je i ovladač Volume pro dorovnání úrovně po korekčním zásahu. Úplně vlevo v sekci EQ je ovladač LPF, který nám shora seřízne vysoké frekvence až k 1,5 kHz (výrobce jej podle manuálu směruje na potlačení „nežádoucích frekvencí“). Přiznám se, že ne až tak zcela chápu záměr zařadit tento typ filtru, o něco logičtější by mi přišla jeho opačná varianta, tedy high pass filter neboli low cut (ořez basových frekvencí), kterou na mixážním pultu při zvučení akustické kytary používám a která z celkového zvukového projevu pomáhá odstranit subbasové perkusivní „bouchance“, které se ne všude zcela hodí. Podobný efekt, tedy potlačení basů, můžeme ale dosáhnout také již zmíněným parametrem Notch. Na druhou stranu nám tento ovladač LPF „umí“ vyrobit hezký „teplý“ retro zvuk se „zkrocenými výškami“ a může působit do jisté míry inspirativně. :-) Ekvalizér zapínáme (jako další parametry efektu) malým černým tlačítkem, jeho ovládání tedy není tedy vyvedeno na nožní přepínač.

Další spínatelná sekce je Reverb, která má pouze jeden otočný ovladač, kterým přidáváme jeho intenzitu, a opět černé přepínací tlačítko, kde volíme jeho délku (SM - small a LG - large). Jednoduché, účelné, pro vkusné okořenění ale zcela dostačující.

Čtvrtý nožní ovladač zprava nám spíná sekci Delay/Chorus (požadovaný jeden ze dvou efektů volíme opět černým tlačítkem DLA/CH) s otočnými parametry Time, Repeats a E. Level. S tím souvisí i poslední nožní přepínač zcela vlevo - Tap/Tuner, kterým tapujeme rychlost delaye a při jehož podržení se aktivuje vestavěná ladička. Zpoždění delaye je maximálně 750 ms, což je pro běžné efektování kytary standardně dostačující. V tomto bodě si ale bohužel musím trochu postesknout nad, podle mě, největším relativním nedostatkem Acoustic Fly Rigu, a sice že nejde použít delay a chorus současně. To je při dnešní široké nabídce nejrůznějších multiefektů a procesorů, i vzhledem k prodejní ceně, opravdu trošku handicap a hlavně je to prostě škoda. Navíc i nastavená intenzita parametrem E. Level není pro oba efekty shodná, u delaye stačí mnohem menší hodnota, kdežto u chorusu musíme jít pro běžnou míru efektu ve zvuku prostě výš. Kvalitu obou efektů bych označil za přiměřenou a standardní.

Jak jsme již zmínili, podržením levého nožního spínače Tap/Tuner aktivujeme vestavěnou chromatickou ladičku. Její kvalitu (rychlost reakce na tóny, reakce na jemné nuance v ladění, celková kvalita zobrazení) bych taktéž ohodnotil jako pomyslný vyšší střed, na multiefekt poměrně slušná. Není vybavena možností kalibrace, ovšem mezi námi děvčaty, kdo ji kdy v běžných podmínkách potřeboval, že? :-) Pokud se tedy zrovna nepotřebujete „přiladit“ k „šoupnutému“ klavíru či třeba cimbálu. Přepínač „odzemění“ výstupu XLR při případném „brumíku“ v signálu se může hodit, přepínač (opět černá tlačítka) s ikonkou sluchátek nám „udělá“ z linkového výstupu adekvátně citlivý výstup pro sluchátka - důmyslné a nápadité.

Co říci závěrem? Kompaktní a sympatický multiefekt, který se bez problémů vejde do boční kapsy většiny gigbagů či do přihrádky pevného futrálu pro kytaru. Splňuje v podstatě to, co se od něj očekává. Kromě pár zmíněných relativních nedostatků mu můžu dát bez obav palec nahoru. Jeho cena může někomu připadat malinko vyšší, ovšem celokovové robustní provedení a celková kvalita zpracování „boduje“ v porovnání s konkurencí. Nuže, vyzkoušejte...

 

Info:

Tech 21 Acoustic Fly Rig je multiefekt určený především pro akustickou kytaru. Cena je 12 500 Kč.

 

Plus:

rozměry, kompaktnost

celokovové robustní provedení

zvukové vlastnosti, slušná kvalita efektů

XLR symetrický výstup

 

Mínus:

nelze použít delay a chorus současně

slabší podsvícení ovladačů při intenzivním denním světle

relativní mechanická „zranitelnost“ otočných ovladačů

 

Technická specifikace  

funkce/sekce kompresor, otočení fáze, boost, ekvalizér, notch filtr, reverb, delay/chorus, tapování/ladička
vstup jack 6,3 mm (1 MΩ)
výstup symetrický XLR s „odzeměním“, nízkoimpedanční 6,3mm jack (přepínatelný na sluchátkový výstup)
konstrukce celokovová
napájení 9 V/200 mA, přiložený externí adaptér
rozměry 32 x 7 x 3,5 cm
hmotnost 590 g

 

Web

www.tech21nyc.com/products/sansamp/acoustic_flyrig.html

Psáno pro časopis Muzikus