TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty

TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty
TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty

Kanadská firma TC Helicon je zaměřena především na zpěváky. Její vokální efektové procesory si již prošlapaly cestu na profesionální i amatérská pódia. Portfolio vokálních efektů má velmi široké - od velmi složitých komplexních procesorů po jednoduché vokální stompboxy, které jsou právě předmtem tohoto testu. Proč (jako kytarista) jsem si věci od TC Helicon vlastně vybral na test? Protože vedle hry na kytaru také zpívám, a to i jako lead vocal. A když mohou kytaristi používat „tísíce“ krabiček, proč by nemohli i zpěváci, že?

Určitě se vám již několikrát stalo (buďto jako umělcům na pódiu nebo jako posluchačům na koncertech), že zvuk vokálu (i přes nespornou kvalitu PA aparatury) byl nehezký a zvukař ani kapela nevěděli, co s tím udělat. Je to trochu alchymie, a když mikrofony vazbí, tak je zvukař stáhne, až sólový zpěv není skoro slyšet. A to nemluvím o zvuku z odposlechů. Jsou zpěváci, kteří dokážou se zvukařem dobře spolupracovat a zvuk vyladit. Ale ne vždy je ochota, zkušenost, klid a čas to odladit. Proto mně tyhle krabičky zajímaly, protože by to mohlo v tomhle směru pomoct.

 

Tak trochu mimochodem

Především bych chtěl zdůraznit, že to za vás zpívat nebude. Obě krabičky jsou jen vokální efekty, tedy „vylepšovače a upravovače“ zvuku. To, jak zpěvák zpívá, to je stále „ten“ základ dobrého zvuku vokálu. Když ze „zpěváka“ půjde jen horká pára, bude kuňkat nebo bude zpívat úplně falešně, tak mu ani tyhle efekty nepomůžou. Zpívat zkrátka musíte sami.

 

Úvod

Oba efekty jsou z řady „stompbox“. Tahle řada efektů je určena pro zpěváky, kteří se komplexních zpěvových procesorů buďto bojí nebo nemají chuť a čas něco zdlouhavě editovat a nastavovat. Nekoná se zde žádný displej + menu, vše probíhá poloautomaticky. Tyhle efekty jsou určeny pro rychlé zapojení i nastavení, vše se ovládá třemi potenciometry a nožním přepínačem. Nemusí se nad tím nijak složitě přemýšlet a něco se učit.

Oba stompboxy umí automaticky nastavit citlivost mikrofonu, adaptivní ekvalizér automaticky ořízne frekvence mikrofonu tak, aby byly potlačeny nepříjemné sykavky (deesser) a hluboké nárazové frekvence (které vznikají proudem vzduchu při hláskách jako P a B, kdy vzduch z úst stlačí membránu příliš rychle). Automatická komprese (která je nastavena rozumně, tak aby neznehodnotila dynamiku zpěvu) vyrovnává hlasitost a gate ořezává (snižuje) hlasitost, když nezpíváme, a tím zmenšujeme možnost zpětné vazby. Zkoušel jsem mikrofon rozpískat, a téměř to nešlo. Tohle všechno umí krabičky automaticky, nic se nemusí nastavovat.

Další funkce jsou manuálně nastavitelné. Dozvukové efekty jsou celkem tři: Room, Club a Hall. Vybrat můžeme vždy jen jeden typ dozvuku (dozvuky jsou u obou krabiček stejné). Room je nejkratší, Club je středně dlouhý dozvuk s rozumným predelayem (predelay je funkce, kdy dozvuk není přimíchán k signálu okamžitě, ale s mírným zpožděním, tím se zvyšuje srozumitelnost vokálu) a Hall, který sice není tak dlouhý jako ve Svatovítské katedrále, ale je v pohodě. Nastavení přimíchání dozvuku k signálu se dělá pomocí potenciometru, jehož akční rádius je rozdělen na tři části a v každé té třetině je rozsah pro jeden typ dozvuku. Můžete namítnout, že každý zvukař přece má v mixu nějaké ty efekty, jenže co když má jiné a ošklivé, nebo neví (jsme jen lidi s chybami)? V tu chvíli dávají tyhle dozvuky velký smysl.

TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty
TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty

Duplicator

Dozvuky jsou stejné, v dalších funkcích se ale efekty liší. Co je na zelené krabičce Duplicator nejzajímavější, je chromatická tónová korekce vokálu, která dolaďuje falešné tóny. Když je ryska potenciometru Correction „uprostřed“, je to tak akorát, je to šikovná a použitelná pomůcka. Nevymaže to hlasové vibrato, korekce je nenásilná, vlastně si jí ani nevšimneme. Hlas prostě zní dobře. Když ale funkci dáme na maximum, korekce jde „natvrdo“ a ve zvuku jsou slyšet rychlé výškové posuny. Ale i tohle by se dalo jako záměrný efekt občas použít.

Další věc, co umí Duplicator, je funkce Doubling - zdvojení hlasu. Je to jako by dva vokalisti dokonale zpívali totožný part. Jenže i při dokonale secvičeném zpěvu dochází k drobným výškovým posunům. A přesně tohle Duplicator umí a umí to ve dvou verzích. U první Tight jsou si hlasy více blízké a v druhé Loose jsou víc rozladěné od sebe. Třetí funkce je přidaná jedna spodní oktáva, v podstatě klasický oktáver dolů. Je ale nastaven tak, aby oktáva nevymazala původní hlas, ale aby přidala hutnost ve spodních frekvencích. To se může hodit do různých meziher nebo do refrénů. Každá ze tří funkcí se používá samostatně, nelze je kombinovat. Funkce Doubling se spíná footswitchem, a to buď normálně (jednou šlápnu, a zapne se, podruhé šlápnu, a vypne se), nebo v režimu Momentary, kdy je efekt Doubling aktivní, jen když se footswitch držíme nohou sešlápnutý, a jakmile dáme nohu pryč, efekt se vypíná. Přepínání těchto dvou režimů se nastavuje při zapínání efektu. Zapneme vypínačem efekt a současně držíme zmáčknutý footswitch. Tím se dostanete do režimu Momentary a nebo zpět (návod je na zadní straně krabičky). Dozvuky a funkce Correction jsou sepnuty stále, nezávisle na funkci Doubling. Pokud budeme chtít mezi písničkami promluvit k lidem v sále bez efektů, delším podržením footswitche se vypnou efekty dozvuku i doubling. Kompresor, deesser, nastavení citlivosti a korekční úpravy, ty krabička stále drží a pracuje stále dál, aby se nezměnil charakter hlasu. Na krabičce je ještě další podsvícené tlačítko Tone, kterým se přepíná mezi standardním ostřejším a kulatějším zvukem. Mně se víc líbil výraznější a ostřejší zvuk - standard.

TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty
TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty

Critical Mass

Druhá krabička firmy TC Helicon z tohoto testu se jmenuje Critical Mass. K čemu je to dobré? Umí to automaticky nastavit citlivost mikrofonu stejně jako Duplicator, taky to má deesser, kompresor a gate. Dozvuky to má taky stejné. Liší se to tím, že to nemá dolaďování hlasu a sada efektů je výrazně širší než u Duplicatoru. Efektový potenciometr je rozdělen na dvě sekce. Každá sekce má čtyři polohy (efekty): Unison, Oct Up, Oct Dn, Up & Dn. Tedy unisono zdublování vokálu, oktáva nahoru, oktáva dolů a oktáva nahoru i dolů.

TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty
TC Helicon Duplicator a Critical Mass - vokální pódiové efekty

První sekce je vhodná pro melodické zpívání a druhá, která má název Gang, je vhodná na skandované pokřiky à la „we will, we will rock you“. Obě sekce jsou zvukově vhodné pro kapelu, kde zpívá jenom zpěvák a zbytek kapely neumí vydat ani hlásku. Pak se hodí, že si zpěvák v refrénech přidá virtuální vokalisty. Když se to nastaví rozumně, zní to velmi věrohodně. Celkový poměr mezi vaším hlasem a virtuálními „vokalisty“ se nastavuje potenciometrem Mix. Pokud budete chtít dočasně vyřadit všechny efekty, stačí zase podržet nohou footswitch cca na jednu vteřinu, a můžete bez efektu mluvit k lidem.

 

Poznatky s praxe

Nemile mně překvapila velká citlivost na napájecí zdroj. Musí být poměrně silný a velmi kvalitní, protože tyhle efekty jsou choulostivé na brum. Nejlépe je to kombinovat s DI boxem (což je dnes již běžná výbava slušného zvukaře). Doporučuji (při koupi těchto digitálních zařízení) to ihned v prodejně vyzkoušet společně i se zdrojem. Napájení na baterie je možné, ale vzhledem k vyšší spotřebě je to pouze krátkodobé náhradní řešení.

 

Závěr

Vokální efekty se začínají v poslední době stále častěji používat, a proč taky ne, když to vylepší celkový sound kapely. Navíc ne vždycky jsou zvukaři ochotni vyhovět přání zpěváků na daný konkrétní dozvuk a další efekty. Obě vokální krabičky odvádějí dobrou práci. Chybí mi tu jen true bypas. Oba efekty se hodí nejlépe na živá vystoupení, případně i na domácí nahrávání, kdy přidané hlasy mohou nahradit pěvecký sbor, který bychom jinak doma dlouho a těžko vytvářeli.

 

Info:

TC Helicon Duplicator a Critical Mass jsou vokální pódiové efekty razící heslo „v jednoduchosti je síla“. Pomůžou sólovým zpěvákům v kapelách, kde je zpěvák sám, a nebo je může mít i kytarista/vokalista a pomocí těchto efektů nahradit další vokalisty. Refrény pak budou znít mohutněji a barevněji.

 

Plus:

automatické nastavení citlivosti mikrofonu

kompresor

deesser

tři typy dozvuku

snadné ovládání

odolné proti zpětné vazbě

USB pro upgrade a editaci

 

Mínus:

chybí zapojení true bypas

choulostivé na nekvalitní adaptér

napájecí zdroj není součástí balení

 

Technická specifikace

rozměry 134x86x60
hmotnost 0,42 kg
fantomové napájení mikrofonu 24V
napájní 9 V/670 mA nebo 4x baterie AA
spotřeba 6 W

 

Web

www.tc-helicon.com

www.tc-helicon.com/Categories/Tchelicon/Vocal…

www.tc-helicon.com/Categories/Tchelicon/Vocal…

Psáno pro časopis Muzikus